شماره ۵۴۹ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
درباره وبسایت الفبا و فعالیت‎های خبری داوطلبانه در حوزه کودکان
الفبایی برای دوستداران کودک

طرح نو- شادی خوشکار| خودشان را دوستداران کودک می‌دانند و نامشان الفباست. یک گروه داوطلبانه که در زمینه کودکان اطلاع‎رسانی می‎کند. خبرهایی از ایران، جهان و در حوزه‎هایی چون سلامت، فرهنگ و هنر، جامعه، کودکان دارای معلولیت و... الفبا تازه کار خود را آغاز کرده است و می‎خواهد الفبای فعالیت برای کودکان و دوستدار کودک بودن را از بین انبوه خبرهایی که گاهی دیده نمی‎شوند بیرون بکشد و به یادمان بیاورد.
وقتی با رضا عبدی، سردبیر وبسایت الفبا
(alephba.org ) درباره ایده اولیه‎شان صحبت می‎کنم، از نیازی می‎گوید که در حوزه کودک و با مخاطب بزرگسال در زمینه خبری و تحلیلی وجود دارد. آنها می‎خواهند قدمی برای جبران این خلأ بردارند:   «عموم نشریات کودک، مخاطبشان همین رده سنی هستند و معمولا هم در حوزه‎های غیرخبری فعالیت می‎کنند. ما به همراهی کسانی که دغدغه کار خبری درباره کودکان اما برای مخاطب بزرگسال دارند فکر کردیم که بهتر است در این زمینه کار رسانه‎ای کنیم. پیش از شروع کار به نیت مقایسه خواستیم تجربه‎های مشابه خارجی را بررسی کنیم اما در زبان‎های غیرفارسی چنین نمونه‎ای خیلی اندک بود.  البته در رسانه‎های معتبر خارجی بخش مفصل و مجزایی برای کودک و نوجوان وجود دارد ولی ما در خبرگزاری‎هایمان غیراز خبرگزاری کتاب بخش مجزا و سرویس مستقلی درباره کودکان ندیدیم. بنابراین نمونه‎ای به‌عنوان الگو نداشتیم و دست به تجربه و خطا زدیم. موضوعاتی که فکر می‎کردیم بیشتر  در آنها رویداد اتفاق می‎افتد مانند فرهنگ و هنر،  کودکان دارای معلولیت، سلامت و آموزش را در زمینه کاری‎مان قرار دادیم. سپس به این نتیجه رسیدیم بخشی که در آن مسائل زیادی داریم کودکان مهاجر هستند و چون اغلب زبان‎شان فارسی است بخشی هم برای افغانستان درنظر گرفتیم و به این ترتیب الفبا شد سایتی برای کودکان فارسی زبان.»
الفبا علاوه بر فعالیت خبری، در بخش تحلیلی هم فعالیت می‎کند. پرونده‎هایی درباره موضوعاتی چون حقوق کودکان، کودکان کار و خیابان، کودکان و جنگ، کودکان و جنسیت و کودکان و فلسفه در کنار اخباری در همه این حوزه‎ها به الفبا کمک می‎کند تا در مورد مسائل و نکاتی که دغدغه دارد در قالب گزارش آموزش دهد یا با انعکاس خبری مخاطبان را به آن موضوعات حساس کند:   «بیشتر منظور ما آموزش‎هایی است که عموم رسانه‎ها در موردشان سکوت کرده‎اند مانند تربیت‎پذیری فرهنگی و آموزش‎های شهروندی. در عین این‌که ما صلاح نمی‎دانستیم که وارد بیان مستقیم نکات تربیت فرزند شویم به این نتیجه رسیدیم که شکل‎های متفاوت تربیتی را از نظر فرهنگی و اجتماعی به والدین نشان دهیم تا خودشان تصمیم‌گیرنده باشند. پس از این‎که رویکرد و مخاطبمان مشخص شد فراخوان دادیم کسانی که دغدغه کار برای کودکان دارند به این پروژه بپیوندند. کسانی که آمادگی خود را اعلام کردند عموما تجربه روزنامه‎نگاری حرفه‎ای نداشتند اما در NGO‌ها تجربه کار با کودکان و دغدغه کار در حوزه کودکان را داشتند. تصمیم گرفتیم به آنها به شکل کارگاهی آموزش کار روزنامه‎نگاری دهیم تا ضمن کار، آموزش‎هایی بگیرند که مطالب درست و نزدیک به استانداردهای حرفه‎ای را منتشر کنیم. مسأله مهم دیگر برای ما این است که نه خود و نه مخاطب را وارد اخبار هیجانی سیاسی نکنیم و وارد منازعات سیاسی نشویم. اما مسائلی مثل کودکان کار و خیابان، فرزندخواندگی، حقوق شهروندی کودکان، سلامت کودکان و سیاست‎های حوزه آموزش،  مسائلی سیاسی هستند که ما در آنها حد میانه را می‎گیریم. یعنی درعین این‎که نظر رسمی دولت را ملاک قرار می‎دهیم، انتقاد خودمان را هم به‌عنوان یک نظر مطرح می‎کنیم تا رویکرد شفافی داشته باشیم.»
وقتی وارد فضای الفبا می‎شوید با گرافیکی جذاب مواجه می‎شوید که نسبت به استانداردهای یک کار داوطلبانه نمره قابل‌قبولی دارد. آنها علاوه بر محتوا به شکل هم بی‎توجه نبوده‎اند. عبدی درباره انتخاب زبان مناسب برای الفبا می‎گوید: «الفبا از نظر زبانی، زبان شسته‌رفته و رسم‎الخطی ویژه را انتخاب کرده است که چندان پیچیده و ژورنالیستی نیست تا مخاطب بتواند راحت‎تر با آن ارتباط برقرار کند. زبان الفبا جزیی از زبان مخاطب ما است. آن طوری‎که مخاطب صحبت می‎کند و می‎نویسد. احترام به زبان سالم و درست از ویژگی‎های الفباست. همه نویسندگان ما سعی می‎کنند از فارسی ساده و سالم استفاده کنند.»
در زیر عنوان‎های مطالب الفبا به نام‎های تازه‎ای درباره کودکان برمی‎خوریم. سخن گفتن از محیط‌زیست، نهادهای مدنی، فضای مجازی و آموزش حریم خصوصی در یک رسانه خبری درباره کودکان تجربه‎هایی تازه هستند. آنها در این بخش‎ها نیز مانند بخش‎های دیگر اخبار نقاط مختلف دنیا را در کنار اخبار ایران منتشر می‎کنند و از وضع کودکان سراسر دنیا گزارش می‎دهند:   «در برخی از مسائل کودک و نوجوان مثل محیط‌زیست و کودکان دارای معلولیت، در ایران ضعف منابع تألیفی داریم و منبع فارسی کم است. با توجه به این مسأله یک تقسیم‎بندی انجام دادیم که 50‌درصد از مطالب غیرفارسی استفاده کنیم و 50‌درصد مطالب را خودمان تهیه کنیم و بنویسیم. با توجه به این‎که مطالب ترجمه ممکن است چندان با فرهنگ ما همخوانی نداشته باشند، این مطالب را باز ترجمه می‎کنیم. به نوعی تالیف- ترجمه مناسب با شرایط فرهنگی ایران است.»
عبدی می‎گوید: «کار ما کار داوطلبانه روزنامه‎نگاری و صرفا هم اطلاع‎رسانی است. مسائل مالی باعث شد که به سمت نشریه کاغذی نرویم. چون از شکل غیرانتفاعی خارج می‎شود و برای مخاطب هم بار مالی ایجاد می‎کند.» اما تأکید می‎کند که یکی از امیدهایشان بازتاب کارهایشان در نشریات کاغذی است. اگرچه نشریات مجازی امکان آرشیو بهتری دارند و دسترسی‎شان برای مخاطب بهتر است اما انعکاس کارهای الفبا در نشریات کاغذی می‎تواند آنها را در انتقال ایده‎هایشان برای زندگی بهتر کودکان به مخاطبان این نشریات هم یاری دهد.
برای ما که به داشتن نمره ضعیف در کار گروهی مشهوریم، کار گروهی از نوع داوطلبانه‎اش تردیدبرانگیز است. یا آن‎طور که عبدی می‎گوید چالش‌برانگیز است. حالا با تجربه الفبا روبه‎روییم که دارد کار خبری را با همه مشکلات و استرس‎هایش به صورت داوطلبانه انجام می‎دهد. تجربه اعضای این گروه تا قبل از الفبا از فعالیت‎های گروهی داوطلبانه چندان خوشایند نبود و آنها برای اجتناب از مشکلات فعالیت‎های داوطلبانه جلسات زیادی گذاشتند: «قبل از این‎که الفبا را راه‎اندازی کنیم جلسات زیادی درباره آسیب‎شناسی فعالیت‎های داوطلبانه به‌خصوص در فضای مجازی گذاشتیم. نمونه زیادی در دسترس‌مان نبود و خودمان هم تجربه نکرده بودیم که چه اتفاقی امکان دارد بیفتد که برای ما تبدیل به چالش شود. اتفاقات را ریز کردیم و دنبال راهکار برایشان بودیم. مهم‎ترین چالش، تصمیم‎گیری بود که بنا را بر رأی‎گیری گذاشتیم. یک مسأله دیگر در فعالیت داوطلبانه نقد درون گروهی است. من از همه اعضا خواستم که از زاویه دید خودشان فعالیت‎های گروه را مدام نقد کنند، زیرا این مسأله باعث حفظ انرژی گروه و مانعی برای از هم پاشیدن آن است. در بحث‎هایی هم که پیش می‎آید سه اصل را تعریف کردیم: به نظرات دیگران احترام بگذاریم، نتیجه بحث‎ها بهترشدن فعالیت گروه باشد و هدف غایی‎مان نفعی باشد که به کودکان می‎رسد. با در نظر گرفتن این سه نکته به بحث می‎پردازیم. بحث دیگر این است که ما به خودمان یاد دادیم که نقدهای دیگران را به‌عنوان یک فرصت ببینیم و با آغوش باز بپذیریم، زیرا این نقدها نشان از اهمیت و وقتی دارد که مخاطب برای ما می‎گذارد.»
پیش‎بردن یک کار خبری نیاز به افرادی دارد که مدام در حوزه فعالیت‎شان به روز باشند. الفبا با این‎که به‎طور کلی اخبار مربوط به کودکان را رصد کرده و پوشش می‎دهد اما به دلیل گستره موضوعاتی که تعریف کرده  و مسائل اجتماعی، فرهنگی، علمی و سلامت را در بر می‎گیرد تنها با چند نفر محدود و بدون برنامه‎ریزی به نتیجه نمی‎رسد. برنامه‎ریزی و تقسیم وظایف آنها تا این‌جا توانسته است نتیجه مطلوبی داشته باشد. به گفته سردبیر الفبا تمام وظایف بین اعضا تعریف و تقسیم شده است: «ما یک گروه نویسنده، مترجم، ویراستار و طراح داریم که بین خودمان برنامه‎ریزی کرده‎ایم و کار الفبا از هر کدام روزی دو تا سه ساعت وقت می‎گیرد. تحریریه الفبا، براساس وقت، دغدغه و علاقه‎مندیشان تقویمی تدوین کرده‎اند که براساس آن، مشخص است که در ماه یا هفته چند مطلب می‎توانیم منتشر کنیم.» او تأکید می‎کند که هرچه اعضای چنین کار داوطلبانه‎ای بیشتر باشند، امکان برنامه‎ریزی فراهم‎تر است: «میزان فعالیت داوطلبانه به تعداد اعضای داوطلب بستگی دارد. بنابراین ما از افزایش نیروهایمان و حضور افراد علاقه‎مند به فعالیت فرهنگی و خبری با افتخار استقبال می‎کنیم. مسأله افزایش نیروی داوطلب در تقسیم کار و انرژی خیلی کمک می‎کند. چالشی که همیشه پیش روی ما است این است که با کاهش انرژی، اشتیاق اولیه کم‎کم به سردی برود. درواقع این یکی از بارزترین چالش‎های نهادهایی است که کار داوطلبانه می‎کنند. همه ما نیاز داریم تجدید انرژی کنیم و این با افزایش نیروی داوطلب اتفاق می‎افتد.»
الفبا می‎خواهد در زمینه مسائل آموزشی، اجتماعی و فرهنگی کودک و نوجوان اطلاع‎رسانی کند. آخرین جمله رضا عبدی به‌عنوان عضوی از الفبا شاید به نظر خیلی کلی برسد اما نشان از هدفی انسان‎دوستانه در فعالیت‎های مدنی دارد. امید به روزگار بهتر برای کودکان. او می‎گوید: «اگر بپذیریم فعالیت این نهادها تأثیر بسزایی در بهبود وضع کودکان دارد، اطلاع‎رسانی ما هم کمک به بهبود این تأثیر است؛ بهبود یا ترمیم نگرش ما به کودکان و نوجوانان. هدف اول ما بهبود وضع آنهاست. ما وضع موجود و فاصله‎اش با نقطه مطلوب را مطرح می‎کنیم و این دست‎اندرکاران و مسئولان هستند که باید انتخاب کنند که اولویت و نیاز اساسی در حوزه کودکان چیست. ما همه داریم کار داوطلبانه می‎کنیم با امید به این‎که روزگار کودکی در ایران روزگار بهتری باشد.»

 من از همه اعضا خواستم که از زاویه دید خودشان فعالیت‎های گروه را مدام نقد کنند، زیرا این مسأله باعث حفظ انرژی گروه و مانعی برای از هم پاشیدن آن است. در بحث‎هایی هم که پیش می‎آید سه اصل را تعریف کردیم: به نظرات دیگران احترام بگذاریم، نتیجه بحث‎ها بهترشدن فعالیت گروه باشد و هدف غایی‎مان نفعی باشد که به کودکان می‎رسد. با در نظر گرفتن این سه نکته به بحث می‎پردازیم. بحث دیگر این است که ما به خودمان یاد دادیم که نقدهای دیگران را به‌عنوان یک فرصت ببینیم و با آغوش باز بپذیریم، زیرا این نقدها نشان از اهمیت و وقتی دارد که مخاطب برای ما می‎گذارد.


تعداد بازدید :  270