الگوي خرج كردن و پسانداز كردن در هر گروه سني يا طبقهاجتماعي متفاوت است. كودكان، جوانان و نوجوانان هركدام نيازهاي خاص خود را دارند و به گونهاي متفاوت خريد ميكنند. به همين دليل لازم است براي شناختن مفهوم پسانداز با آنها همراه شويد. زمانیکه بچهها به سن بلوغ میرسند، اغلب خرجکردن را از پسانداز کردن بیشتر دوست دارند. (بچههای خیلی زیادی در این سن علاقه به خرید دارند). حتی اگر اینگونه به نظر میرسد که فرزندتان گوش نمیدهد، به صحبت کردن در مورد اهمیت پس انداز کردن ادامه دهید.
در مورد تبلیغات و اینکه چگونه بچهها را هدف قرار میدهند تا پول خرج کنند، حرف بزنید. به آنها کمک کنید پیامهایی که به بچهها برای خرید حمله میکند را حس کنند. آنها را تشویق کنید تا به جای خرج کردن سریع پول آن را پسانداز کنند. آنان را ترغیب کنید تا ببینند چگونه پسانداز درست با تمام استراتژی استفاده درست از پول مطابقت دارد.
به آنها نشان دهید چگونه پسانداز میکنید و چگونه این پول به شما کمک میکند تا به اهداف مالی که از طریق دیگر نمیتوانید دست پیدا کنید، برسید. مثلا برای یک لباس زیبای فاخر یا برای شام بیرون از منزل پسانداز کنید.
وقتیسال جدید تحصیلی رسید بودجهای برای خرید در نظر بگیرید. برای او واضح توضیح دهید چه چیزهایی را با این پول میخرید و برای خرید چه چیزهایی باید پسانداز کند.