شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
جزییات تصادف مرگبار مسافران پرواز مشهد - ساری فاش شد

 عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه و احتمال نقص فنی در سیستم ترمز، دلیل حادثه مرگبار در جاده سوادکوه بوده است اما کمیسیون ایمنی راه‌ها هفته آینده دراین‌باره جلسه دارد.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه باید زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا دلیل اصلی سانحه مشخص شود، اظهار داشت: «احتمال سرعت بالای اتوبوس از طریق دوربین‌های ثبت سرعت در مسیر بررسی می‌شود؛ همچنین اطلاعات مربوط به اسناد ثبت ساعت اتوبوس، جی پی‌اس و دیگر موارد موردنیاز جمع‌آوری می‌‌شود و پس از گزارش کلی، کمیسیون ایمنی راه‌ها تشکیل جلسه می‌دهد.»
صبح روز سه‌شنبه یک اتوبوس اسکانیا در منطقه سوادکوه و در تنگه ابوالقیسی سقوط کرد که تاکنون 11 نفر از مسافران این اتوبوس جان خود را از دست دادند. اما این خبر اولیه سانحه بود؛ زیرا پس از مدتی مشخص شد پرواز مشهد - ساری هواپیمایی ماهان؛ وقتی هواپیما در فرودگاه ساری به دلیل بدی آب و هوا امکان فرود نداشت، در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشست. پس از آن، شرکت هواپیمایی ماهان برای مسافران این پرواز دو دستگاه اتوبوس در نظرگرفت تا مسافران را به مقصد ساری برساند اما در میانه راه یکی از اتوبوس‌ها به دلیل نقص فنی واژگون شده و در دره سقوط کرد.  مدیرکل حراست ماهان با تشریح جزییات پرواز مشهد-ساری این شرکت هواپیمایی که به دلیل شرایط نامساعد جوی مجبور به فرود در مهرآباد شد، گفت: «پرواز شماره 1020 هواپیمایی ماهان با هواپیمای BAE146 در اول اردیبهشت‌ماه 94 طبق برنامه با 51 مسافر بزرگسال و 3 مسافر خردسال در ساعت 23:34 از مشهد به سمت ساری پرواز کرد. خلبان هواپیمای BAE146 پس از رسیدن به آسمان ساری دو بار طرح تقرب به فرودگاه را طبق استانداردها و دستورالعمل‌های پروازی انجام می‌دهد، اما به علت کمبود دید ناشی از شرایط نامناسب جوی موفق به فرود در این فرودگاه نمی‌شود. خلبان این پرواز 20 دقیقه روی آسمان شهر ساری دور می‌زند تا شاید شرایط مناسبی برای فرود رخ دهد یا این‌که میزان دید افزایش یابد؛ از ساعت 50 دقیقه بامداد تا 1:10 دقیقه بامداد روز دوم اردیبهشت‌ماه روی آسمان ساری دور می‌زند، اما شرایط دید با وجود روشن بودن چراغ‌های باند کافی نیست و خلبان طبق دستورالعمل فرودگاه مهرآباد را انتخاب می‌کند.»
خاندانی ادامه داد: «طبق دستورالعمل‌های پروازی، فرودگاه مهرآباد به‌عنوان فرودگاه جایگزین و فرودگاه اصفهان به‌عنوان فرودگاه دوم جایگزین پرواز درنظر گرفته شد بود. فرودگاه گرگان هم در آن ساعت شب عملیاتی نبوده است و طبق دستورالعمل‌های پروازی، هواپیما باید به فرودگاه مهرآباد می‌رفت، ضمن آنکه هواپیما به دلیل کوچک بودن، سوخت زیادی نداشت و نمی‌توانست به فرودگاه مبدأ (مشهد) برگردد. خلبان طبق دستورالعمل‌ها فرودگاه اول جایگزین را انتخاب می‌کند و در ساعت 1:44 بامداد روز دوم اردیبهشت‌ماه در مهرآباد به زمین می‌نشیند. مهر کنسلی روی بلیت همه مسافران این پرواز زده شد و در سیستم کنسلی ثبت و مقرر شد پول بلیت به مسافران برگردانده شود.» وی افزود: «شرکت هواپیمایی ماهان تلاش کرد برای رفاه حال مسافران این پرواز، اولین پرواز خود را که ساعت 5:50 بامداد روز دوم اردیبهشت‌ماه به سمت مشهد بود به شماره پرواز 1067 برای این مسافران درنظر بگیرد؛ به مسافران اعلام کردیم هرکس مایل بود می‌تواند با همین پرواز به مشهد برگردد که یکی از مسافران (خانم) اعلام آمادگی کرد و با همان پرواز به مشهد برگشت.»
مدیرکل حراست ماهان افزود: «مابقی مسافران اعلام کردند که مایل هستند به ایستگاه مقصد (ساری) برگردند؛ در این راستا به آنها اعلام شد که اولین پرواز ماهان از تهران به ساری در ساعات پایانی روز دوم اردیبهشت‌ماه‌ انجام می‌شود و مسافران می‌توانند‌ با این پرواز به ساری برگردند و یا این‌که تلاش می‌کنیم با پروازی جایگزین به ساری برگردند. سه نفر از مسافران این پرواز از همان فرودگاه مهرآباد خودروی دربستی گرفتند و با هزینه ماهان به ساری اعزام شدند؛ چهار نفر از مسافران پرواز انصراف خود را اعلام کردند و تلاش کردیم برای مابقی مسافران دو دستگاه اتوبوس تهیه کرده و آنها را به ساری اعزام کنیم. نزدیک‌ترین پایانه به فرودگاه مهرآباد پایانه غرب بود که تلاش کردیم دو دستگاه اتوبوس از این پایانه تهیه کنیم، اما به دلیل اینکه این پایانه در آن ساعات شب تعطیل بود، پایانه مهرشهر کرج به‌عنوان پایانه (back up) جایگزین پایانه غرب، صورت‌وضعیت مسافر را صادر می‌کرد، بنابراین دو دستگاه اتوبوس اسکانیا یکی متعلق به شرکت سیر و سفر و دیگری متعلق به تعاونی شماره 7 رشت برای اعزام مسافران آماده شدند.»
وی درباره وجود قانون در انتقال این چنینی مسافران پرواز توضیح داد: «طبق قوانین ایکائو، کنوانسیون ورشو و دیگر کنوانسیون‌های مربوطه در صورت ابطال پرواز، شرکت هواپیمایی می‌تواند طبق توافق با مسافران در چنین شرایطی مسافران را با پرواز دیگر، پرواز جایگزین یا به صورت حمل‌ونقل ریلی، دریایی و یا جاده‌ای (البته طبق توافق با مسافر) به مقصد اعزام کند.»
سخنگوی اورژانس کشور با تکذیب خبر کشته‌ شدن ۱۲ نفر در واژگونی یک اتوبوس در سوادکوه گفت: حادثه‌ای که صبح سه شنبه در سوادکوه رخ داد 11 کشته بر جا گذاشته است اما عده‌ای به اشتباه دست و پای قطع شده جان‌باختگان را که در یک کاور مربوط به جنازه‌ها جمع شده بود، یک جنازه شمرده و تعداد کشته‌ها را 12 نفر عنوان کردند. سخنگوی اورژانس کشور تأکید کرد:  همه 20 مصدوم این حادثه حال عمومی خوبی دارند و تمام امکانات لازم برای درمان آنها در بیمارستان امام ساری و شهدای زیراب فراهم است. از کشته شدگان این حادثه 10 نفر در دم فوت کرده و نفر دیگر در بیمارستان شهدای زیراب به علت جراحات وارده جان باخته است.

 


تعداد بازدید :  512