شماره ۵۴۷ | ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
آشنایی با انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده(حامی)

اين انجمن در تلاش است تا با استفاده از توانمندی‌های موجود و بهره‌گیری از امکانات و تجارب جوامع علاقه‌مند، نقش مناسبی در پایان بخشیدن یا کاهش عواملی که زمینه‌های مخاطره‌آمیزی را برای زندگی زنان و کودکان آسیب‌دیده در مناقشات مسلحانه؛ درگیری‌های داخلی و نیز بلایای طبیعی ایجاد کرده است؛ فراهم و نیز در بهبود بخشیدن به زندگی این گروه آسیب‌پذیر انسانی تلاش کند.
تاریخچه فعالیت
انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) پس از آغاز بحران بالکان در سال ۱۹۹۲ و پس از اعمال جنایات بي‌شمار انسانی در منطقه بوسنی و هرزگوین و با هدف حمایت و یاری‌رساندن به زنان و کودکان مظلوم و مسلمانی که قربانی تعصبات نژادپرستانه شده بودند به‌صورت مستقل و داوطلبانه آغاز به فعالیت کرد.
از سویی دیگر، حضور در منطقه پرآشوب خاورمیانه و همسایگی با کشورهای بحران‌زده‌ای چون عراق و افغانستان؛ ایران را در دهه ۷۰ شمسی ناگزیر از میزبانی و پذیرش بیش از ۴‌میلیون پناهنده و آواره از کشورهای همجوار کرد.
از این‌رو از ‌سال ۱۹۸۹ میلادی انجمن حامی (حمایت از زنان و کودکان پناهنده) برای بهبود بخشیدن به وضع زندگی جمعیت بي‌شماری از زنان و کودکان پناهجو و پناهنده عراقی و افغان که در گوشه و کنار شهرها و روستاهای ایرانی ساکن شده بودند؛ به‌صورت رسمی وارد عرصه‌ای جدید شد و با تمرکز فعالیت‌ها در جامعه روبه افزایش زنان؛ کودکان و جوانان مهاجر و پناهنده مقیم ایران؛ تلاش کرد تا با ارتقای توانایی‌های ذاتی این افراد؛ موقعیت آنها را در چیره‌شدن بر محدودیت‌های موجود افزایش داده و نقش شایسته‌ای در بازسازی نه‌تنها زندگی خود بلکه جامعه و کشورشان به عهده گیرند.
ماموریت
 درگیری‌های مسلحانه ناشی از مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز بحران‌های سیاسی داخلی و وضعیت‌های اضطراری ناشی از بلایای طبیعی تهدید جدی را نسبت به زنان و کودکان تحمیل می‌کند که به‌عنوان محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین گروه‌های انسانی ناچار از تحمل و پذیرش وحشت دایمی، خطرآوارگی، تخریب، نابودی، آزارهای جسمی و جنسی، نابودی اجتماعی، خانواده و نیز ترک شهر و دیار می‌شوند، به‌گونه‌ای که در بسیاری از موارد زنان و کودکان آواره و پناهنده ناشی از شرایط فوق در معرض انواع وضعیت‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرند.
براي بهبود اين وضعيت نخستین قدم در راه پیشرفت زنان، تسهیل و تأمین امکانات آموزشی در زمینه‌های سوادآموزی، تحصیلی، بهداشت، تنظیم خانواده، مهارت‌های زندگی؛ آموزش‌های حرفه‌ای و افزایش مشارکت‌پذیری اجتماعی و سیاسی آنان به‌عنوان راهی که به رشد و توسعه آگاهی‌های فردی و اجتماعی آنها منتهی می‌شود، بود.
همچنین انجمن حامی در راستای اهداف و ماموریت تعریف شده خود و یاری رساندن به زنان افغانستان که پس از فروپاشی نظام‌طالبان؛ در مسیر جدیدی از تلاش و اقدام برای دسترسی به حقوق طبیعی خود قرار گرفته بودند؛ به‌عنوان تنها سازمان غیردولتی ایرانی از‌ سال ۲۰۰۲ فعالیت خود را در افغانستان آغاز کرد. انجمن حامی در تاریخ 21/۷/1372 به ثبت رسیده است. حامی در اردیبهشت ‌سال ۱۳۹۲ از طرف سازمان ملل، مقام مشورتی خاص این سازمان بین‌المللی را دریافت کرد. این موقعیت به حامی این امکان را می‌دهد تا در فعالیت‌های مرتبط به حوزه تخصصی خود با دفاتر آژانس‌های سازمان ملل و دیگر اعضای رسمی این شورا همکاری کند یا مورد مشورت قرار گیرد.
راه‌هاي كمك
1- حمایت و کمک مالی: انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی) با هدف حمایت از زنان و کودکان آسیب‌دیده در مناقشات مسلحانه و بحران‌های طبیعی از طریق ارایه برنامه‌های توانمندسازی و آموزشی در تلاش برای افزایش ظرفیت فردی و اجتماعی آنان گام برمی‌دارد.
در این مسیر کمک‌های مردمی و حمایت‌های مالی سازمان‌های داخلی و بین‌المللی- که بخشی از آن در قالب پروژه انجام می‌شود- می‌تواند زمینه افزایش امکان و توان این سازمان را برای کمک هرچه بیشتر به پناهندگان و به‌ویژه زنان و کودکان فراهم آورد.
براي اطلاع از راه‌هاي كمك‌هاي مالي مي توانيد به سايت انجمن حامي به آدرس hamiorg.org مراجعه کنيد.
2- همکاری داوطلبانه: علاقه‌مندان به همکاری در موضوع زنان و کودکان مهاجر و پناهنده می‌توانند در موضوعات زیر با اعلام درخواست شفاهی و کتبی خود با انجمن همکاری کنند:
- همکاری در برگزاری همایش و سمینارهای ادواری، نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی ودوره‌های آموزشی
- همکاری در انجام دوره‌های آموزش و مشاوره اعم از مشاوره‌های تخصصی وآموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی
- همکاری در توانمندسازی زنان پناهنده در حوزه کارآفرینی
- همکاری در اجرای گرامیداشت روزهای جهانی زن، کودک و پناهنده
- همکاری در اجرای پروژه‌های مصوب انجمن اعم از تحقیق،  پژوهش و اجرا.

 


تعداد بازدید :  636