شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس:
تحریم عمره اعتراض نمادین ایران به حادثه جده است



شهروند| پس از اعتراضات به رفتار ماموران عربستانی در فرودگاه جده که در ششم فروردین‌ماه امسال دو نوجوان زائر ایرانی را در راه بازگشت از حج عمره به کشور مورد تعرض قرار داده بودند سرانجام روز گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حج عمره را تا اطلاع ثانوی و احتمالاً تا عذرخواهی یکی از مقامات عربستانی به حال تعلیق درآورد. فارغ از این واکنش‌ها  به نظر می‌رسد انتظارات داخلی از تعلیق عمره چیزی فراتر از مسائل اقتصادی برای عربستان‌سعودی است. عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه دراین‌باره می‌گوید: تحریم عمره اعتراض نمادین جمهوري اسلامی به سکوت عربستان در قبال حادثه جده بوده است.
دستور روز گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تعلیق موقت حج عمره را بیشتر واکنشی به التهاب افکارعمومی داخلی می‌دانید یا این‌که فکر می‌کنید این اقدام در سطح بین‌المللی و حتی اقتصادی برای عربستان‌سعودی هم تبعاتی به دنبال خواهد داشت؟
در حوزه روابط بین‌الملل، کشور عربستان قطعاً باید توضیحات شفاف و لازم را درباره این جریان و نیز جریانات مشابه ارائه کند. همچنین باید گزارش برخورد با خاطیان را هم به کشور ما و هم حوزه سیاست خارجی خود ارایه دهد. در این زمینه ما پیگیر هستیم زیرا عزت ملی مردم ما از هر چیزی مهم‌تر است. موضوع دیگری هم که درمورد مسائل مالی مطرح می‌شود باید گفت در همین زمینه صحبت‌هایی رئیس‌جمهوری انجام داده‌اند و مقام معظم رهبری هم در‌ سال 1385 در دیدار با مسئولان در زمینه سیاست‌های مربوط به اصل 44 مسائلی را مطرح فرموده‌اند. به‌هرحال افراد برای  رفتن به  حج عمره و مسائل مالی آن ارزش قایل هستند منتها تاجایی که شئونات و عزت کشور حفظ شود وگرنه باید تدابیر دیگری اندیشید. هرچند تصمیمی که اتخاذ شده تبعات روانی برای کشور و مردم دارد اما باید توجه کنیم به همین جا هم ختم نمی‌شود و دولت، شخص رئیس‌جمهوری و خود آقای دکتر ظریف و بدنه وزارت ارشاد باید پیگیر موضوع شوند و اطلاع‌رسانی صحیح دراین‌باره انجام بشود.
برخی از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس درباره این موضوع صحبت کرده‌اند که مثلاً ما در‌ سال 15‌هزار ‌میلیارد تومان برای حج عمره هزینه می‌کنیم درحالی‌که کل بودجه عمرانی کشور 35‌هزار‌ میلیارد تومان است. به نظر شما می‌توان از چنین قیاس‌هایی برای تحریم و تعلیق حج عمره و به تبع آن سفر
به عربستان استفاده کرد؟
این زندگی شخصی افراد است، مگر می‌توان به مردم گفت مبلغی را که برای حج عمره در نظر گرفته بودی مثلاً بیا و در فعالیت‌های عمرانی کشور سرمایه‌گذاری کن؟ سوال من از عزیزانی که این مباحث را مطرح می‌کنند این است که چگونه می‌خواهند به سرمایه شخصی افراد جهت عمرانی بدهند؟ آیا مردم حاضرند این دو میلیون، سه‌میلیون و یا چهار‌میلیون تومانی را که برای عمره صرف می‌کنند سرمایه‌گذاری عمرانی کنند؟ قطعاً نه.
به نظر شما در مجموع سفرهای عمره زیاد از حد نبوده، این‌که گفته می‌شود سالانه بیش از 800‌هزار ایرانی به سفر عمره می‌روند به‌هرحال ارز زیادی از کشور خارج می‌کند و البته مهم‌ترین بخش ماجرا هم این است که بخشی از این پول مستقیماً به جیب بزرگترین رقیب منطقه‌ای جمهوری اسلامی ریخته می‌شود، در این زمینه فکر نمی‌کنید باید اقدامات دیگری انجام داد؟
پیش از این‌که سیاست‌گذاری‌ها را بخواهیم به سمت دیگری هدایت کنیم من فکر می‌کنم باید در زمینه فرهنگ‌سازی اقداماتی انجام بدهیم. منتها آنچه درحال حاضر مهم است این است که حس عزت و شان ملی مردم در این قضیه تقویت بشود. من برخلاف شما معتقدم که نمی‌شود خیلی در حوزه‌های شخصی مردم ورود کرد. بار معنایی و معنوی حج سر جای خودش هست البته فعلاً می‌توان گفت در صورتی کمافی‌السابق ادامه داشته باشد که عزت ملی مردم پایمال نشود.
مجموع واکنش‌ها به موضوع حادثه جده داخلی بود، حداقل من در خبرها ندیدم هیچ یک از مقامات عربستانی در این زمینه موضعگیری داشته باشند. فکر نمی‌کنید جای واکنش‌های بین‌المللی به این موضوع خالی بود؟ به‌هرحال تعلیق عمره هم نوعی واکنش داخلی به آن حادثه محسوب می‌شود.
باید به طرف مقابل نگاه کرد و رفتارهای او را زیر نظر گرفت، به‌هرحال آنها به موضوع تعلیق عمره واکنش نشان خواهند داد. این اعتراض ما به آن برخورد غیرمدنی و غیرانسانی و سپس سکوت آنها است. جهان امروز، جهان رفتارهای مدنی و انسانی است و در مقابل اقداماتی از جنس فرودگاه جده موضع‌گیری اخلاقی می‌کند. عربستان حداقل در حوزه کشورهای اسلامی ادعاهایی دارد. همه کشورها هم طوری وانمود می‌کنند که در رفتارهای مدنی و دموکراسی درحال پیشی گرفتن از یکدیگر هستند و بالاخره این اعتراض هم از سوی مجلس و دولت ایران اعلام شده، حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه این دیپلماسی جمهوری اسلامی درنهایت چه خواهد شد.


تعداد بازدید :  82