شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
کیارستمی مرا تشویق به بازی کرد

عادل یراقی کارگردان

ایده اصلی فیلمنامه «آشنایی با لیلا» متعلق به عباس کیارستمی است. زمانی که من وارد کارگاه فیلمسازی او شدم، فیلم کوتاهی در آن کارگاه ساختم که خودم هم در آن بازی کردم. آقای کیارستمی از بازی من بسیار خوششان آمد و به من گفت، مدت‌هاست که طرحی برای ساخته شدن دارم؛ اما بازیگر مناسبی برای آن پیدا نمی‌کنم. او به شرط این‌که خودم آن نقش موردنظرش را بازی کنم، ایده‌اش را در اختیارم گذاشت. بعد از آن بود که با همراهی آقای کیارستمی فیلمنامه «آشنایی با لیلا» را نوشتیم. داستان این فیلم درباره مردی ایده‌پرداز است که در یک شرکت تبلیغاتی کار می‌کند. این مرد به شدت به سیگار وابسته است و تصور می‌کند برای ایده‌پردازی حتما باید سیگار بکشد. در ادامه او با خانمی به نام لیلا که نقشش را لیلا حاتمی بازی می‌کند آشنا می‌شود که کارِ تست عطر را در یک شرکت عطرسازی انجام می‌دهد. اما لیلا، برای ازدواج با او شرط می‌گذارد که باید سیگار را ترک کند و اینجاست که بر سر یک دو راهی قرار می‌گیرد.
من اصرار داشتم که خانم لیلا حاتمی نقش لیلا را بازی کند. به نظرم نقش لیلا نیاز به حضور بازیگری داشت که در عین ظرافت و تحکم از معصومیتی در چهره و رفتارش برخوردار باشد. تاکنون بازخوردهای خوبی درباره فیلمم شنیده‌ام، خود عباس کیارستمی که به شدت فیلم را دوست دارد.
من تحصیلات بازیگری ندارم و هیچ‌وقت در رویاهایم به دنبال آن نبودم؛ اما آقای کیارستمی می‌گوید تو در این کار استثنایی هستی، باید خودت بنویسی، بسازی،‌ بازی و تدوین کنی. او می‌گوید این شیوه‌ خاص فیلمسازی تو باید باشد. البته خود کارگردانی به تنهایی سخت است، چه برسد که خودت هم قرار باشد جلوی دوربین فیلمبرداری فیلمت بازی کنی. این موضوع حتی لذت کارگردانی را هم کمرنگ می‌کند. بیشتر مردم هم تا فیلم مرا می‌بینند اول از همه می‌پرسند چرا خودت در این فیلم بازی کردی. چون متاسفانه بعضی فکر می‌کنند، چون خودم کارگردان هستم تصمیم گرفته‌ام بازی هم کنم.
«آشنایی با لیلا» اولین فیلم‌سینمایی‌ بلندم است که آن را در‌سال 91 ساختم. این فیلم چون ویديویی ساخته شد در همان‌سال به جشنواره فیلم ویديویی تهران رفت و جایزه بهترین فیلم را گرفت. خودم هم در همان جشنواره کاندیدای بهترین بازیگر شدم. بعد از آن هم در جشنواره‌های متعدد خارجی شرکت کرد تا این‌که گروه هنر و تجربه راه‌اندازی شد و فیلم من امکان اکران پیدا کرد. «آشنایی با لیلا» به‌شدت فیلم صادق و رو راستی است که به دور از هیجانات کاذب یا تمرکز بر روی وقایع بزرگ، داستانی درباره مشکلات زندگی مشترک را روایت می‌کند. انسانی بر سر دو راهی قرار گرفته و حالا در آستانه تشکیل زندگی مشترک می‌خواهد فردیت خودش را حفظ کند.
 پس از این فیلم هم به تازگی فیلمنامه دیگری به نام«امتحان نهایی» را با آقای کیارستمی نوشتیم که ساخت آن به پایان رسیده و درحال حاضر مراحل تدوین را می‌گذراند. البته ترجیح می‌دهم چون هنوز خبری درباره این فیلم منتشر نکرده‌ایم بعد از اتمام تدوین درباره آن بیشتر صحبت کنم.


تعداد بازدید :  114