شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

شركت نفت انگلیس و ايران
106‌سال پیش، برابر با چهاردهم آوریل 1909 میلادی، 10 ماه و 18 روز پس از رسیدن نخستين چاه در مسجدسلیمان به نفت، شركت نفت انگلستان و ايران (APOC) برپایه امتیازنامه ویلیام ناکس دارسی در لندن به ثبت رسید. این چاه 26 ماه می ‌1908 در عمق 400 متری به نفت رسیده بود. پس از ثبت شركت، سهام آن به معرض فروش گذاشته شد. در‌ سال 1914 و در آستانه جنگ جهاني اول نيروي دريايي انگلستان 51‌درصد سهام شركت نفت انگلستان و ایران را دراختيار گرفت كه بعداً تا 97‌درصد آن متعلق به دولت انگلستان شد.

درگذشت شاعر انقلابی
85‌سال پیش، برابر با چهاردهم آوریل 1930 میلادی، ولادیمیر ولادیمیروویچ مایاکوفسکی، شاعر انقلابی و درام‌نویس روس با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد. مایاکوفسکی که از 14 سالگی به عضویت حزب بلشویک درآمده بود در دوران خلاقیت و فعالیت‌های هنری یکی از استادان سبک فوتوریسم (آینده‌گرایی) به شمار می‌رفت و پس از انقلاب بلشویکی روسیه و در دوران حکومت شوروی یکی از نام‌آورترین شاعران عصر خود بود. از ولادیمیر مایاکوفسکی به‌عنوان یکی از نوابغ هنر شوروی یاد می‌شود.

پایان سیمون دو بووآر
29‌سال پیش، برابر با چهاردهم آوریل 1986 میلادی، سیمون دو بووآر، فیلسوف اگزیستانسیالیست و نویسنده فرانسوی در سن 78 سالگی به خاطر ذات‌الریه درگذشت. دو بووآر پس از گذراندن امتحانات دوره لیسانس به تحصیل فلسفه در دانشگاه سوربن پرداخت و با وجود آن‌که زنان در آن دوره کمتر به تدریس فلسفه می‌پرداختند، او تصمیم گرفت مدرس فلسفه شود. او در آزمونی که به این منظور گذراند، با ژان پل سارتر آشنا شد. بووآر و سارتر هر دو‌ سال ۱۹۲۹ در این آزمون شرکت کردند، سارتر رتبه‌ اول و بووار رتبه‌ دوم را کسب کرد. معروف‌ترین اثر دو بووآر «جنس دوم» نام دارد.


تعداد بازدید :  243