شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
معاون هنری وزارت ارشاد در نشست بی‌ینال ونیز
حضور کمرنگ هنر تجسمی ایران در مجامع بین‌المللی

 آزاده صالحی | نشست خبری پنجاه‌وششمین بی‌ینال ونیز با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مجید ملانوروزی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و جمعی از دست‌اندرکاران غرفه ایران در بی‌ینال ونیز در موزه‌های معاصر تهران برگزار شد.
به گزارش « شهروند»، علی مرادخانی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بی‌ینال ونیز از مهم‌ترین رویدادهایی به شمار می‌رود که می‌تواند در شناسایی بیشتر هنر کشورها موثر باشد، گفت: بی‌ینال ونیز هر دو سال یک بار اتفاق می‌افتد و قطعا فضای مهمی در عرصه هنرهای تجسمی جهان محسوب می‌شود، زیرا همان‌طور که اشاره کردم هنرمندان هر کشوری می‌توانند آثار خود را در این رویداد مهم به معرض نمایش بگذارند و از رهگذر این مساله به معرفی آثار خود بپردازند. ضمن این‌که رویداد دوسالانه ونیز می‌تواند در تقویت دیپلماسی فرهنگی ما نیز تاثیر بسزایی
 داشته باشد.
مرادخانی اضافه کرد: بی‌تردید، بی‌ینال ونیز محل حضور بزرگان عرصه هنرهای تجسمی هر کشور است. اگر هنرمندان بخواهند آثاری که ارایه می‌دهند تاثیرگذار باشد باید در درجه نخست در چنین محافلی حضور یافته و بتوانند هنرشان را در هر شاخه‌ای که هست به جهانیان بشناسانند.
معاون هنری وزارت ارشاد بیان کرد: اگرچه ایران مدتی بود که در بی‌ینال ونیز شرکت نکرده بود، در واقع می‌توان گفت از پنجاه و شش دوره‌ای که بی‌ینال ونیز برگزار شده ما فقط در شش دوره حضور یافته‌ایم. با این حال، امیدوارم بتوانیم از این دوره شاهد حضور مستمر ایران در بی‌ینال باشیم.
مجید ملانوروزی، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز در این نشست گفت: ما در این دوره از بی‌ینال ونیز از همیاری جمعی از گالری‌داران و مجموعه‌داران بهره‌مند شده‌ایم. در واقع با حمایت آنهاست که توانسته‌ایم حضور پررنگی در این بی‌ینال داشته باشیم و آثار فاخر ایرانی را به نمایش بگذاریم.
او افزود: از جمله هنرمندانی که در این دوره از بی‌ینال ونیز حضور می‌یابند، می‌توان به جمشید بایرامی، سمیرا علیخانی، محمود بخشی، سیدمحمد احصایی و ... اشاره کرد.اگرچه در این دروه جمع زیادی از دیگر هنرمندان ایرانی نیز حضور خواهند یافت. ضمن این‌که ما در این دوره غرفه آرت معماری را نیز خواهیم داشت.
در ادامه این نشست، علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال خبرنگار روزنامه شهروند مبنی بر این‌که برخی از هنرمندان معتقدند شاخه نقاشی ایران در قیاس به سایر شاخه‌های تجسمی در مجامع بین‌المللی به آن شکلی که باید معرفی نشده است، بی‌ینال ونیز چقدر می‌تواند در پررنگ کردن این حیطه تاثیرگذار باشد، گفت: قطعا هر کدام از شاخه‌های هنر تجسمی هر کشور، در بی‌ینال‌ها و جشنواره‌های خارجی است که می‌تواند مجالی برای بروز و ظهور بیشتر داشته باشد. ضمن این‌که معرفی شاخه‌های هنری در بی‌ینال‌ها می‌تواند در تقویت اقتصاد هنر یک کشور نیز تاثیرگذار باشد. با این حال، یکی از اکیپ‌هایی که در سال‌های گذشته در حوزه هنرهای تجسمی ما وجود داشت این بود که کمتر به معرفی چهره‌ها، شاخص هنری و همین‌طور آثار آنها در مجامع بین‌المللی پرداخته شده است.
او اضافه کرد: در مجموع می‌توان گفت آثارمان در اغلب حوزه‌های مختلف تجسمی از معرفی شایسته، بازمانده است. دلیلش این است که ما در سال‌های اخیر کمتر در مجامع بین‌الملل حضور یافته‌ایم و ضرورت دارد که از این منظر، عملکرد قوی‌تری داشته باشیم.
مرادخانی گفت: با این حال امیدوارم با شروعی که برای حضور در این دوره از بی‌ینال ونیز داشته‌ایم، بتوانیم ارتباط گسترده‌تری با دنیا برقرار کنیم. اگرچه امروز صرف‌نظر از حضور در بی‌ینال ونیز، مذاکراتی برای حضور در کشورهای دیگر نیز انجام داده‌ایم که امیدوارم به زودی به نتیجه برسد.
مرادخانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره علت حضور کمرنگ ایران در مجامع بین‌المللی نیز گفت: اساسا حضور داشتن در مجامع بین‌المللی بیش از هر چیز، نیازمند مطلع شدن از جریان‌های هنری است. بنابراین ضرورت دارد هنرمندان ایرانی در جریان رویدادهای تجسمی جهان قرار بگیرند و اخبار تجسمی جهان را رصد کنند.
او اضافه کرد: اگرچه در حال حاضر موزه هنرهای معاصر تهران و دفتر هنرهای تجسمی ارشاد این مساله را دنبال می‌کنند و اخبار و رویدادهای تجسمی جهان را پیگیری می‌کنند تا اطلاعات ما نسبت به کشورهای دیگر به روزتر باشد. البته یکی دیگر از دلایل حضور کمرنگ ایران در بی‌ینال‌های خارجی به بودجه و امکانات محدود نیز برمی‌گردد. با این حال سیاست دولت در حال حاضر تقویت این امور و به‌طور کلی، تقویت دیپلماسی فرهنگی است.
مارکومنگوتزاکیورتیور غرفه‌ ایران در بی‌ینال ونیز نیز در این نشست گفت: من نیز در تکمیل صحبت‌های معاون هنری وزارت ارشاد می‌خواهم بگویم که بی‌ینال ونیز یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دوسالانه‌ها به شمار می‌رود که به هنرمندان همه کشورها فرصت می‌دهد تا بتوانند آثار خود را به معرض نمایش بگذارند. امسال نیز حضور پرعظمت و گسترده ایران را در این دوسالانه نمی‌توان نادیده گرفت. ضمن این‌که ایران به دلیل مساله پیش آمده از نظر سیاسی، بیشتر تحت نظر کشورهای دیگر است و می‌تواند به مثابه یک جامعه هنر خود را در معرض دید همگان قرار دهد. در واقع جهان منتظر است تا ببیند ایران در این نمایشگاه چه عرضه خواهد کرد.
او اضافه کرد: بر این اساس تصور می‌کنم پروژه‌ای که در غرفه ایران و در قالب آثار هنرمندان ایرانی ارایه می‌شود می‌تواند به خوبی پاسخگوی این انتظارات باشد و گام‌های رو به جلوی ایران از منتظر هنری را به نمایش بگذارد. به نظر می‌رسد، قدرت یک فرهنگ در این است که برای فرهنگ‌های دیگر الگو باشد. ما باید در جریان برگزاری در این دوسالانه از خودمان بپرسیم که توانایی و جذابیت ایران چقدر می‌تواند در عرصه فرهنگی و ژئوپلتیک نقش داشته باشد.
مهرداد زواره محمدی مدیر بخش معماری در بی‌ینال ونیز هم گفت: ما به فراخور ضرورت وجود معماری، سعی کرده‌ایم این بخش را در  غرفه ایران بگنجانیم. برخی بر این باورند که معماری هنر کاربردی است که با هنرهای دیگر در ارتباط است. ما نیز سعی کرده‌ایم از این مساله به خوبی استفاده کنیم و ساحت ارتباط معماری ایران را گسترش دهیم. در واقع قصد داریم با گنجاندن این بخش، بین معماری و شهر آشتی برگزار کنیم. او اضافه کرد: بر اساس فراخوانی که منتشر کردیم، 225 پروژه فاخر معماری نه بی‌ینال ارسال شد که از میان آنها 65 پروژه انتخاب شد. پنجاه و ششمین بی‌ینال ونیز نیمه دوم اردیبهشت‌ماه در ونیز برگزار می‌شود.

 


تعداد بازدید :  113