شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
«آق‌بلاغ» در تسخیر کلاغ‌ها

استان مرکزی در زمره استانی‌هایی است که بیشترین تعداد روستا را در خود جای داده است، روستاهایی که هرکدام به سهم خود از پتانسیل‌های خاص زیست‌محیطی برخوردار هستند.
آق‌بلاغ سادات‌ از توابع بخش سربند شهرستان شازند هرساله در این فصل از‌سال شکل دیگری به خود می‌گیرند و عملا مالکیت این روستا به زیستمندان سیاه‌پوش این کره خاکی واگذار می‌شود.
به‌گزارش ایسنا، طبق آخرین سرشماری انجام گرفته جمعیت این روستا 283 نفر در قالب 63 خانوار است اما، از اواخر اسفندماه هر‌سال رنگ این روستا تقریبا سیاه می‌شود و صدایی غیراز صدای اهالی در این روستا به گوش می‌رسد. به یک کیلومتری روستای آق‌بلاغ‌سادات که می‌رسی تنها صدای قارقار می‌شنوی، صدای کلاغ‌ها که گویی ساکنان اصلی این روستا شده‌ و به راحتی مشغول گذران زندگی هستند. کلاغ‌ها که هرسال در این فصل اختیار این روستا را به دست می‌گیرند عموما پرنده‌هایی اجتماعی هستند که به صورت دسته‌جمعی در کنار انسان زندگی می‌کنند اما، اتفاقی که در این روستا رخ داده این است که جمعیت کلاغ‌ها از جمعیت اهالی روستا فراتر رفته است. ماندانا حضرتی فعال محیط‌زیست با اشاره به تعداد زیاد این پرنده در روستای آق‌بلاغ سادات شازند گفت: تعداد لانه‌های کلاغ‌ها در این روستا به حدود 400 لانه می‌رسد. با احتساب دو کلاغ و یک جوجه در هر لانه تعداد آنها به دو برابر جمعیت روستا می‌رسد. وی با بیان این‌که این روستا دارای درختان بید تبریزی است و کلاغ‌ها عموما تمایل به ساخت لانه روی این درختان را دارند، گفت: وجود این درختان باعث شده است که این پرندگان این روستا را به‌عنوان مأمنی برای خود انتخاب کنند. حضرتی وجود امنیت در آق‌بلاغ را عاملی برای ماندگاری کلاغ‌ها در روستا عنوان کرد و گفت: کلاغ پرنده‌ای باهوش است به نحوی که حتی توانایی حل معماهای انسانی را دارد به همین دلیل می‌تواند بهترین نقطه را برای سکونت خود انتخاب کند. ظاهراً در این روستا شرایط مناسبی برای گذران زندگی این پرنده در این روستا فراهم است که در این سال‌ها و در چنین فصلی این روستا را از آن خود می‌کنند. وی با اشاره به این‌که درختان این روستا عملا به شکل آپارتمان‌های کلاغ‌نشین درآمده است، افزود: کلاغ پرنده‌ای مهاجم است. مسلما اگر جمعیت هر نوع جاندار در یک منطقه بیش از توان اکوسیستم باشد، خسارت به بار می‌آورد و این روستا نیز از این قاعده مستثنی نیست. قطعا حضور جمعیتی دو برابر جمعیت انسانی کلاغ‌ها در آق‌بلاغ لطمات جدی به فضای روستا و اراضی کشاورزی وارد می‌کند. این فعال محیط‌زیست تصریح کرد:  صدای کلاغ‌ها را می‌توان از فاصله یک کیلومتری روستا شنید و زمانی که وارد روستا می‌شویم عملا این صدا سرسام‌آور می‌شود و متاسفانه کاری از دست روستاییان برنمی‌آید. نمی‌توان درختان را قطع کرد و تنها وسیله روستاییان استفاده از چوب برای دور کردن کلاغ‌هاست که عملا تاکنون فایده‌ای نداشته است. حضرتی وجود اراضی کشاورزی در منطقه را عاملی برای ماندگاری کلاغ‌ها دانست که خسارات بسیار زیادی را هرساله به این اراضی و کشاورزان وارد می‌کند. به‌گفته رضا یوسفی، دهیار روستای آق‌بلاغ، این پرندگان هرساله این روستا را برای لانه‌سازی انتخاب می‌کنند و این موضوع خسارات بسیاری را به همراه دارد. وی گفت: اکثر اراضی این روستا زیر کشت جو و نخود است که به هیچ عنوان به واسطه حضور این تعداد کلاغ در امان نیستند و این مشکل علاوه بر این‌که کشاورزان را به ستوه آورده، آسایش را نیز از اهالی روستا سلب
 کرده است. یوسفی افزود: اقدامی نمی‌توان انجام داد و اوضاع این روستا هر ساله به همین منوال است.
کلاغ‌ها این روستا را به واسطه امنیتی که در آن دارند به محیطی خارج از روستا ترجیح داده‌اند. شرایط این روستا برای کلاغ‌ها به قدری مناسب است که زندگی آپارتمانی برای خود ایجاد کرده‌اند، غافل از این‌که حضور آنها جایی برای سکنه اصلی آن باقی نگذاشته و اهالی روستا را کلافه کرده است.


تعداد بازدید :  187