شماره ۵۳۹ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۵ فروردين
صفحه را ببند
وقتی فروش یار مهربان در مازندران سیار می‌شود
یک سبد پر از کتاب

بانوی فروشنده‌ای در مازندران کتاب‌های مختلف را به‌صورت سیار به فروش می‌رساند. او هر روز یک سبد پر از کتاب را در نقاط مختلف شهرهای غرب این استان به مردم عرضه می‌کند.
به‌گزارش مهر، در روزگاری که گذران زندگی سخت شده، هستند بانوانی که با فروش محصولات فرهنگی نظیر کتاب و تأمین غذای روح مردم، از این طریق زندگی شرافتمندانه‌ای دارند.
«مریم- مرادی» بانوی اراکی که حدود یک سالی است در شهرهای غرب مازندران به فروش کتاب مشغول است و برای یک شرکت پخش کتاب در چالوس کار می‌کند، اوضاع و احوال بازار کتاب را در روزهای تعطیلات نوروزی گرم اعلام کرد.
یک سبد پر از کتاب‌های مختلف علمی، ادبی، کودک، آشپزخانه و تاریخی همه سهم این بانوی اراکی است که هر روز صبح آن را در بغل می‌گیرد و به صورت سیار با حضور در مغازه‌های شهر آنها را به فروش می‌رساند.
از بازار فروش کتاب رضایت دارد و می‌گوید: هنوز هم مردم علاقمند به کتابخوانی و مطالعه هستند و معاشم را با‌درصدی که از فروش کتاب نصیبم می‌شود، تأمین می‌کنم.
وی که خود از کتابخوانان حرفه‌ای است و علاقه وافری به مطالعه دارد، ادامه می‌دهد: استقبال مردم و بازاریان غرب مازندران به مطالعه خوب است و کمتر روزی پیش می‌آید که کتاب‌ها روی دستم بماند و به‌فروش نرود.
کتابفروش
این بانوی اراکی که مدتهاست به فروش کتاب به صورت سیار می‌پردازد، افزود: هر روز کتاب‌های زیادی با خود حمل می‌کنم تا آن را به فروش برسانم و خوشبختانه درآمدم از این حرفه بد نیست.
وی با بیان این‌که معمولا مشتریانم از همه سن‌ها و طبقات هستند می‌گوید: معمولا کتاب‌های داستانی و رمان بیشترین فروش کتاب‌هایم را تشکیل می‌دهد و برخی از مردم نیز کتاب‌های خاصی را سفارش می‌دهند تا آن را برایشان تهیه کنم. وی درآمدش را از کتاب فروشی روزانه ۲۵ تا ۳۰‌هزار تومان بیان کرد و گفت:   این میزان ۲۵‌درصد پورسانت فروش کتاب است که عایدم می‌شود.
وی با اشاره به این‌که کتاب را از شرکت پخش کتابفروش به صورت امانی برای فروش می‌گیریم بیان داشت: با یک شرکتی در چالوس کار می‌کنم و کتاب‌هایش را برای فروش در سبدم قرار می‌دهد و برای فروش به شهرهای غرب استان می‌رویم.
این بانوی اراکی با اظهار این‌که تجربه فروش کتاب در روستاها را نیز دارم گفت: معمولا بانوان و دانش‌آموزان بیشترین مشتریانم را تشکیل می‌دهند که برای آنان کتاب‌های مورد علاقه‌شان را تهیه می‌کنم.
این بانوی فروشنده کتاب با اظهار این‌که چندسالی است که حضور بانوان به‌عنوان سفیران و فروشندگان کتاب در شهرهای غرب مازندران به چشم می‌خورد بیان داشت: اکنون نگاه‌ها به این حرفه مطلوب شده است که نشان از ارتقای سطح فرهنگی جامعه دارد.
«مریم» با عنوان این‌که فروش کتاب به‌صورت سیار در ارتقای فرهنگ مطالعه نیز تاثیرگذار است بیان داشت: بار فرهنگی این شغل زیاد است و آشتی‌دادن مردم با کتاب ازجمله اهداف است.
کتابفروشی
وی با بیان این‌که کتاب‌های مورد نیاز از تهران به دفتر شرکتی در چالوس که کتاب‌هایشان را پخش می‌کنم، ارسال می‌شود گفت:   هر کس سلیقه خاص خود را دارد و کتاب‌های تاریخی و شعر و شاعری بیشترین مشتریان را  دارد.
این بانوی کتابفروش درباره برخورد مردم با شغلش می‌گوید:   برخی‌ها خوب استقبال می‌کنند و بعضی از مغازه‌دارها نیز همان بدو ورود، مانع از حضورم می‌شوند.
وی با بیان این‌که در شهرهای مختلف بانوان و آقایان کتابفروش به‌صورت سیار به کتابفروشی می‌پردازند گفت: کتاب‌های طب سنتی و تاریخی را بیشتر مطالعه می‌کنم.
این بانوی کتابفروش، عرضه کتاب در ادارات را ازجمله طرح‌ها بیان کرد و گفت: برخی از همکارانم که با آنها برای شرکت پخش کتاب کار می‌کنیم، مامور عرضه و فروش کتاب به ادارات هستند و به ادارات  مختلف مراجعه می‌کنند.
برای توسعه فرهنگ مطالعه در مازندران طرح‌های مختلفی ازجمله سفیران کتاب و کتابخانه سبدی در استان اجرا شده است و در این راستا اولین کتابخانه سبدی در مهدکودک نوشهر نیز بهره‌برداری شده است.
این کتابخانه با ۴۷۰ جلد کتاب ویژه کودک در یک مهدکودک در نوشهر بهره‌برداری شد و رئیس اداره بهزیستی نوشهر در حاشیه آیین افتتاح این کتابخانه گفت: اولین کتابخانه سبدی در مهدکودک دنیای شیرین با ۴۷۰ جلد کتاب ویژه کودک و مربیان مهدکودک به بهره‌برداری رسیده است.
جواد بسطامی، اجرای طرح کتابخانه سبدی را در ترویج فرهنگ مطالعه بین کودکان و خانواده‌ها مفید دانست و گفت: كودك باید بتواند با توجه به علایق شخصی كتاب مورد نظر خود را و به‌عنوان یک سبد کتاب انتخاب كند و  مربیان نیز با توجه به علایق و كتب انتخابی كودكان، كتاب‌ها را برای بچه‌ها می‌خوانند.
کتابخانه سیار روستایی
در حال حاضر مازندران در حوزه زیر بنای کتابخانه با ۵۰‌هزار متر زیر بنا رتبه ۱۰ کشور و با تعداد ۱۰۸‌هزار نفر عضو از مجموع جمعیت استان در رتبه  هشتم کشور قرار دارد.
عبدالحسین باقری سرپرست کتابخانه‌های مازندران با اشاره به رتبه ۴۵ مازندران در حوزه فضای کتابخانه ای، یادآور شد: این استان در زمینه تأمین منابع و اعضا رتبه ۴۷ و ۲۸ را دارد.
باقری خاطرنشان کرد: سرانه مطالعه استان
 ۷۶ دقیقه است که به تلاش و فرهنگ‌سازی بیشتری دراین زمینه نیاز است.
وی در ادامه با اشاره به این‌که در استان ۵۲ پروژه در دست اجرا وجود دارد افزود: از این تعداد اداره کل کتابخانه‌ها  مجری ۳۲ پروژه است و ۷ پروژه را راه و شهرسازی و ۱۳ پروژه دیگر را بسیج سازندگی استان در دست اجرا دارد.
باقری درباره طرح فروش سیار کتاب عنوان کرد: اجرای اینگونه طرح‌ها نیز در زمینه ترویج فرهنگ مطالعه تأثیر بسزایی دارد.


تعداد بازدید :  224