گروه اقتصادی شهروند| در بازار جهانی، خودروهای هیبریدی به دلیل فناوری مورد استفاده در ساخت، حدود 3هزار دلار گرانتر از انواع بنزینی آن هستند. این موضوع در کنار 3 انتقاد عمده به عملکرد خودروهای هیبریدی توانسته است استقبال اروپاییان را از بازار این خودروها نسبت به مدلهای تمام بنزینی کاهش دهد. با این وجود غولهای خودروسازی جهان به سرعت درحال برطرف کردن ایرادهایی هستند که مشتریان به خودروهای هیبریدی وارد میکنند. در بازار داخلی ایران سود بازرگانی واردات خودروهای هیبریدی به صفر رسیده است. این سیاست تشویقی دولت با توجه به تعرفه 40درصدی واردات خودروهای خارجی توانسته است گرد و خاک بپا کند. از گوشه و کنار خبر میرسد، علاوه بر واردکنندگان اصلی خودروهای خارجی، بسیاری از سرمایهداران خردهپا نیز به تکاپو افتادهاند تا خودروهای لوکس هیبریدی به بازار ایران وارد کنند. بر این اساس صفر شدن سود بازرگانی قیمت انواع خودروهای لوکس هیبریدی را در بازار ایران حدود 30 تا 50میلیونتومان نسبت به مدل بنزینیشان کاهش میدهد.
خودرو هیبریدی چیست؟
به تمام وسایل نقلیهای که ترکیبی از 2 یا چند پیشرانه انتقال نیرو به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشند، خودروهای هیبریدی گفته میشود. بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده در دنیا از نوع بنزینی- الکتریکی هستند، گرچه بعضی از کمپانیهای خودروسازی مانند پژو- سیتروئن خودروهایی از نوع دیزل- الکتریکی نیز تولید کردهاند. خودروهای بنزینی- الکتریکی از نظر کارکرد چیزی بین خودروهای بنزینی و خودروهای الکتریکی هستند. با وجود آلودگی بسیار کمتر، هیبریدیها 3 ایراد عمده نسبت به رقبای بنزینی خود دارند که شامل شتاب کمتر، فواصل کوتاهتر برای تأمین انرژی و شارژ سختتر میشود.
ایرادهای عمده نسبت به بنزینیها
موضوع شتاب کمتر که توانسته بود شمار زیادی از مشتریان بازار خودروهای هیبریدی را دفع کند، بهتازگی توسط بعضی از بزرگترین کمپانیهای خودروسازی در جهان رفع شده است. درحالحاضر انواعی از خودروهای هیبریدی تولید شدهاند که شتابی بیشتر حتی نسبت به پورشههای بنزینی دارند. Infiniti M Hybrid یکی از انواع این خودروهاست که 360 اسببخار قدرت دارد و برای شتابگیری در بازه زمانی صفر تا 100 تنها به 11 ثانیه فرصت نیاز دارد. علاوه بر این در بازار خودروهای هیبریدی انواع پورشه و لکسوس هیبریدی تولید شدهاند که با کارآیی فوقالعاده توانستهاند نظر بسیاری از مشتریان سختگیر بازار خودرو را به خود جلب کنند که در این بین لکسوسهای هیبریدی پرطرفدارتر بودهاند. در بازار خودروهای هیبریدی اما لقب پرفروشترین به تویوتا پریوس رسیده است.
فواصل کوتاهتر برای تأمین انرژی، دومین ایراد عمدهای است که به این خودروها وارد میشود. درحالیکه خودروهای بنزینی با یک سوختگیری اولیه میتوانند بهطور متوسط 300 مایل یا 482 کیلومتر تا سوختگیری بعدی دوام آورند، خودروهای هیبریدی بین 2 سوختگیری حداکثر میتوانند بین 50 تا 100 مایل یا معادل 80 تا 161 کیلومتر را پشتسر بگذارند.
سومین ایراد عمده، شارژ دشوارتر موتورهای الکتریکی خودروهای هیبریدی است که نیاز به زمان بیشتری دارد. این موضوع میتواند تأثیر منفی قابل ملاحظهای بر خریداران داشته باشد، البته خودروسازان آلمانی و آمریکایی مانند جنرال موتورز و فورد سال گذشته تفاهمنامهای به امضا رساندهاند تا بهطور مشترک روی سیستمی برای شارژ سریع خودروهای الکتریکی و هیبریدی در مدت زمانی کمتر از 15 دقیقه کار کنند. ACEA که گروهی متشکل از خودروسازان اروپایی است اعلام کرده، سیستم جدید شارژ سریع خودروهای الکتریکی را تا سال 2017 روی خودروهای تولیدی خود نصب خواهد کرد.
خودروهای هیبریدی در بازار داخلی
اگرچه این موضوعات تاکنون توانسته است در اروپا بازار خودروهای هیبریدی را با استقبال کمتری نسبت به خودروهای بنزینی مواجه کند اما به گفته فعالان بازار سیاست تشویقی دولت ایران برای واردات خودروهای هیبریدی میتواند انقلابی در بازار داخلی این خودروها ایجاد کند. صفر کردن سود بازرگانی خودروهای هیبریدی و کممصرف میتواند تأثیر قابلتوجهی بر قیمت خودروهای لوکس هیبریدی در بازار ایران نسبت به انواع بنزینی آن داشته باشد. بحران آلودگی هوا باعث شده است دولت با ایجاد مشوقهایی مانند کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی مردم را به استفاده از این خودروها ترغیب کند. با توجه به اینکه تعرفه واردات خودروهای بنزینی 40درصد است، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی در سال 93 تنها 12درصد خواهد بود که 4درصد آن متعلق به حقوق ورودی گمرک و 8درصد مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است. دولت سود بازرگانی خودروهای هیبریدی را صفر وضع کرده که این میتواند تأثیر قابلتوجهای بر قیمت نهایی خودروهای هیبریدی وارداتی در بازار داخلی داشته باشد.
تویوتا کمری هیبریدی 30میلیون
و لکسوس 50میلیون ارزانتر
درحالحاضر تنها خودرو هیبریدی موجود در بازار ایران، لکسوس CT200h است که قیمتی حدود 200میلیونتومان دارد. صفر شدن سود بازرگانی خودروهای هیبریدی میتواند نرخ این خودرو را در بازار داخلی حدود 50میلیونتومان کاهش دهد. در صورتی که تویوتا کمری هیبریدی وارد بازار ایران شود، با توجه به تعرفه صفر درصدی سود بازرگانی قیمت هر خودرو تویوتاکمری هیبریدی در بازار ایران به حدود 110میلیون تومان خواهد رسید. در بازار آزاد قیمت تویوتاکمری بنزینی درحالحاضر حدود 130 تا 140میلیون تومان است.