شماره ۵۳۸ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۴ فروردين
صفحه را ببند
فرمانده نیروی زمینی ارتش در پاسخ به «شهروند» خبر داد:
کارشناسان نیروی زمینی درباره تهدید جنگ بر سر آب مطالعه می‌کنند

شهروند| فرمانده نیروی زمینی ارتش  گفت که تهدید جنگ بر سر منابع آبی در آینده متصور است و کارشناسان ارتش درحال مطالعه و تحقیق درباره احتمال بروز تهدیداتی درخصوص جنگ بر سر تسلط بر منابع آبی هستند.
سرتیپ احمد‌رضا پوردستان که در کنفرانس خبری به مناسبت فرارسیدن 29 فروردین، روز نیروی زمینی ارتش، سخن می‌گفت، در پاسخ به سوال خبرنگار «شهروند» درباره استراتژی نیروی زمینی ارتش درخصوص تهدید‌ها و انواع جنگ‌های آینده ازجمله جنگ بر سر آب، گفت: «احتمال بروز جنگ بر سر آب یکی از تهدید‌های نوینی است که به آن اشاره شده است و گفته می‌شود که پس از جنگ بر سر نفت، کشورها با تهدیدی به نام جنگ بر سر منابع آبی مواجه خواهند شد. در نیروی زمینی ارتش هم در این زمینه مطالعاتی درحال انجام است، اما درحال حاضر ما این تهدید را نزدیک نمی‌بینیم. البته با توجه به محدود بودن منابع آب، قابلیت‌های دفاعی برای مراقبت از این منابع دیده شده ولی فعلا تهدیدی در این حوزه نمی‌بینیم‎.» خاورمیانه با وجودی که 5‌درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده تنها صاحب یک‌درصد از منابع آب است و این مسأله در کنار منابع مشترک آبی بین کشورهای این منطقه، این منطقه از جهان را مستعد جنگ بر سر آب ساخته است.
برای مثال دو رود مهم دجله و فرات بین سه کشور ترکیه، عراق و سوریه و رود اردن بین فلسطین، لبنان، اردن و اسرائیل می‌تواند محل نزاع باشد. از سوی دیگر رود نیل که بر خلاف بسیاری از جنوب به شمال جاری است می‌تواند باعث درگیری بین سودان، مصر و اتیوپی شود.
در منطقه آسیای مرکزی نیز رود اورال که بین کشورهای قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان جاری است، بالقوه به‌عنوان یک کانون جدی بحران مورد توجه است.
در منطقه جنوب آسیا نیز سد «وورال» می‌تواند منشأ تنش‌های آتی بین هند و پاکستان و سد «فاراکا» منبع بالقوه‌ای برای تنش بین هند و بنگلادش باشد. از سوی دیگر رود «ماهاکالی» نیز می‌تواند همانند یک بمب دستی بین نپال و هند عمل کند. با این حال مناطقی از جهان نیز هستند که کمتر با مشکل کم‌آبی مواجه‌اند. برای مثال تنها رود آمازون و شعبات مختلف آن در آمریکای‌جنوبی، 15‌درصد از آب شیرین جهان را شامل می‌شود ولی در همین مناطق نیز تنش بر سر منابع آب با افزایش روند گرمایش زمین به هیچ‌وجه دور از انتظار نیست. برای مثال رود کلرادو می‌تواند منشأ تنش بین آمریکا و مکزیک باشد. در جنوب آمریکا نیز میزان سهم آبی از رود مشترک «لا پلاتا» بین برزیل، آرژانتین، اروگوئه و پاراگوئه مطرح است.
در قاره آفریقا نیز وضع به مراتب بدتر است. این قاره علاوه بر مسأله داشتن منابع آبی مشترک و کمبود آب، با معضل دسترسی شهروندان به آب سالم نیز روبه‌رو است. در جنوب آفریقا دو کشور بوتسوانا و نامیبیا تاکنون بارها بر سر مالکیت منابع آبی مشترک و مورد اختلاف جنگیده‌اند. سرتیپ پوردستان همچنین درخصوص جنگ ناهمتراز و تهدید‌های منطقه‌ای گفت: «در گذشته جنگ‌ها به صورت ناهمتراز بود و نیروی‌های فرامنطقه‌ای در منطقه حضور داشتند، اما با توجه به شکستی که خوردند منطقه را ترک کردند و روی به جنگ‌های نیابتی آوردند. امروز فضای جنگ، فضای جنگ‌های نیابتی است. برای مثال داعش به نیابت از استکبار در منطقه حاضر شده است ضمن این‌که ما از جنگ‌های ناهمتراز هم غافل نیستیم.
فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین در واکنش به تجاوز ائتلاف عربی به یمن، گفت: عربستان در این تجاوز شکست خواهد خورد زیرا ملت یمن مقاوم و شجاع است. من به‌عنوان یک نظامی توصیه می‌کنم که ارتش عربستان دست از تجاوز خود بردارد زیرا قطعا شکست خواهد خورد. هنوز گلوله‌ای به سمت ارتش عربستان شلیک نشده ولی ما آثار شکست را در ارتش اجاره‌ای عربستان می‌بینیم، وای به حال روزی که چند ترقه در ریاض شلیک شود.  پوردستان همچنین از رژه یگان‌های نیروی زمینی ارتش در سراسر کشور در روز 29 فروردین‌ماه خبر داد و گفت: «امسال نیز مثل هر ‌سال شاهد مراسم پرشکوه سان و رژه در تهران و شهرستان‌ها هستیم که در تهران علاوه بر رژه یگان‌های پیاده و موتوری، رژه بالگردهای هوانیروز و جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش را خواهیم داشت و همزمان یگان‌های شناور نیروی دریایی در آب‌های دریای مکران رژه خواهند رفت.


تعداد بازدید :  394