شماره ۵۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:
کل تحریم‌ها در کمتر از سه هفته قابل حذف است

محسن رضایی روز گذشته پس از اتمام جلسه هفتگی مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع خبرنگاران، گفت که به نظر من کمتر از دو یا سه هفته کل تحریم‌ها قابل برداشتن است. به گزارش ایلنا، رضایی، در ابتدا با اشاره به مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام و با بیان این‌که ما بحث سیاست‌های کلی برنامه ششم را در دستور کار داریم، اظهار کرد:  بخشی از سیاست‌های کلی انتخابات نیز باقی ‌مانده، علاوه‌ بر این اختلاف‌نظرهایی بین مجلس و شورای نگهبان در مورد رسیدگی به دارایی مسئولان و پیشگیری از وقوع جرایم در نوبت رسیدگی است که به دلیل فوریت سیاست‌های کلی، برنامه ششم قدری به عقب افتاده است. برای همین تا پایان خرداد جلسات فوق‌العاده مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل خواهد شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در مورد سیاست‌های کلی برنامه ششم،   اختلاف‌نظری بین کارشناسان بود. مسئولان دولت معتقدند که نباید در این سیاست‌های کلی اعداد گذاشته شود اما مجلس و برخی کارشناسان می‌گویند اگر برنامه ارقام و اهداف نداشته باشد، قابل نظارت و پیگیری نیست. وی افزود:  ما در مجمع تشخیص به نقطه‌نظر متعادلی رسیدیم که اعداد کلیدی مثل رشد اقتصادی را حتما بیاوریم تا برنامه هدف داشته باشد اما اعدادی که باید بین دولت و مجلس تهیه شود را بگذاریم تا دولت و مجلس، خودشان در برنامه ششم قید کنند.
رضایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر یادآور شد:  دنیا غنی‌سازی ایران را پذیرفته و این خوب است اما این‌که نهایتاً از مذاکرات چه چیزی حاصل می‌شود، باید همه تلاش و همکاری کنند. وی افزود: دیگر از این به بعد مسائل نمی‌تواند محرمانه باشد. مسائل همه باید خیلی علنی و واضح با مردم مطرح شود. نظر مخالفان هم باید گرفته شود، امروز مخالفان می‌توانند در پیشبرد مذاکرات موثر باشند. اگر مخالفان یا موافقان مذاکرات حرف نزنند، چهره واقعی کشور درست نمی‌شود و طرف مقابل ما علامت غلطی می‌گیرد و واقعیت جامعه ایران و افکار و عقاید ما به خوبی منعکس نمی‌شود. بنابراین بهتر است همه گروه‌ها دور هم بنشینند و با یکدیگر تعامل کنند تا مسائل را پیش ببرند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از امضای توافق نهایی امکان رفع همه تحریم‌ها وجود دارد، گفت:  بحث تحریم‌های اقتصادی‌‌ همان آشی است که باید ببینیم قرار است چقدر از آن به ایران داده می‌شود. آنها باید تحریم‌های اقتصادی را آناً برندارند. اگر این مسأله در یک برنامه ۳ساله یا 5ساله اتفاق بیفتد، شیرینی توافق تقریباً از ما گرفته می‌شود. رضایی تأکید کرد:  تحریم‌های اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل کاملاً قابل برداشته شدن است؛ تنها یک مصوبه می‌خواهد. تحریم‌های رئیس‌جمهوری آمریکا نیز قابل برداشته شدن است. تصمیم‌های کنگره هم همین‌طور است، وقتی در سطح جهانی چارچوبی برای مسأله هسته‌ای پذیرفته می‌شود و شورای امنیت هم مصوبه بدهد، کنگره آمریکا نمی‌تواند مقابل همه دنیا بایستد.


تعداد بازدید :  98