شماره ۵۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:
توقع مجلس از تعامل با دولت بالاست



دولت یازدهم برای پنجمین بار طی 2 سالی که از عمرش می‌گذرد، میزبان مجلس است. برخی بر این باورند که این نشست‌ها به تعامل و وحدت بیشتر بین دولت و مجلس به‌عنوان 2 قوه مهم و اصلی کمک می‌کند. در مقابل این دیدگاه نیز برخی معتقدند که این نشست‌ها بیشتر برای حفظ برخی مناسبات میان 2 قوه است. جعفر قادری، نماینده شیراز نیز معتقد است که تعامل دولت با مجلس نسبت به دولت گذشته تفاوت‌های زیادی کرده است و این نشست‌ها در تعاملات میان دولت و مجلس بی‌تأثیر نیست، اما در عین حال توقعات از دولت بالاست. ادامه این گفت‌وگو در پی می‌آید.
آقای قادری تعامل دولت یازدهم را با مجلس طی این مدتی که از تشکیل دولت گذشته است، چطور ارزیابی می‌کنید؟
فکر می‌کنم که در این مدت اصطکاک آن چنانی میان دولت و مجلس نبوده است و این خودش نقطه قوت و مثبت است. در لایحه خروج از رکود، لایحه رفع موانع تولید رقابتی و اصلاح نظام مالی کشور تعامل خوبی بین دولت و مجلس وجود داشت. نمایندگان دولت در مجلس ازجمله آقای محمدی هم بسیار به دولت و مجلس در تصویب این لوایح کمک کردند. از طرفی هم نمایندگان دولت، نیروهای خوش فکر و همراهی هستند که همین مسأله در تعامل دولت و مجلس بسیار تأثیر خوبی گذاشته است. همچنین ما علی‌رغم تعجیلی که در تصویب لوایح نام برده داشتیم به دولت اعتماد کردیم و منتظر ماندیم تا دولت لایحه ارایه کند، اما با این وجود نمایندگان مجلس از دولت توقعات بیشتری دارند.
نمایندگان مجلس چه توقعاتی دارند که دولت تا الان به آنها پاسخ نداده است؟
انتظار ما به‌عنوان نمایندگان مردم این است که تعاملات بیشتری میان دولت و مجلس باشد.
یعنی شما از تعامل دولت با مجلس راضی نیستید یا به سطح این تعاملات نقد دارید؟
راضی هستیم ولی معتقدم که از برگزاری نشست‌های این‌چنینی مانند نشست امروز مجلس با دولت؛ دستاوردی حاصل دولت و مجلس نمی‌شود، جز آن‌که نمایندگان دغدغه‌هایشان را بگویند و دولت با دغدغه‌های نمایندگان آشنا شود.
یعنی نمایندگان تا الان پاسخ دغدغه‌هایشان را از دولت نگرفته‌اند؟ تعامل بیشتر دولت و مجلس دغدغه‌های نمایندگان نبوده است؟
اینطور نیست که اصلا پاسخ نگیرند. ولی بحث من این است که  این نشست‌ها بیشتر به دید و بازدید می‌گذرد و بحث نظام‌مندی بیرون نمی‌آید. جای تعامل دولت و مجلس در کمیسیون‌های تخصصی است. از طرفی نمایندگان مجلس می‌خواهند دولت در فرآیند رسیدگی طرح‌ها یا لوایح حضور داشته باشد چراکه اگر این همکاری وجود داشته باشد در اجرای این طرح‌ها و لوایح مصوب هم موفق‌تر خواهیم بود. اما اگر مواردی در قالب طرح بیاید و در جریان رسیدگی، دولت همراهی لازم را نکند دستاوردی نخواهد داشت. این‌که می‌گویند تعامل منظور فقط رفت و آمد دولت به مجلس نیست بلکه همین اجرای مصوبات مجلس هم هست.
یکی از مواردی که مجلس در تعامل با دولت قبل به آن اشاره داشت علاوه بر عدم اجرای برخی مصوبات مجلس، همین چالش دولت با مجلس بود که مجلس معمولا کمتر با حالتی داوطلبانه از سوی دولت در جریان امور قرار می‌گرفت. اما گویا یکی از اهداف دولت از این نشست، ارایه گزارشی پیرامون مسائل هسته‌ای است. آیا نمی‌توان از آن به‌عنوان دستاورد و پیش قدم شدن برای همکاری بیشتر دولت و مجلس نام برد؟
قبول داریم که نسبت به دولت گذشته تعامل بیشتری بین دولت و مجلس وجود دارد، اما همان‌طور که گفتم انتظار از این دولت بیشتر است. مثلا انتظار داریم که اگر مواردی را مثل مصوبه هدفمندی یارانه یا مصوبه تقسیمات کشوری داریم، دولت یا آنها را اجرا کند یا این‌که اگر اشکالی دارد، اشکالات آنها را بیان کند ولی درنهایت اجرا کند. الان مصوبه هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای این دولت همچنان در ابهام است. این درحالی است که این مصوبه مجلس است. ما انتظار داریم این موارد به حداقل برسد. درباره نشست دولت و مجلس با موضوع مذاکرات هسته‌ای هم ما راضی هستیم و توضیحات دولت را می‌شنویم.
روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این‌که 10 تن از وزرای دولت در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور پیدا خواهند کرد، با این وجود فکر می‌کنید که وزرا همکاری لازم را ندارند؟
بله. معتقدم که برخی وزرا حضور منظم و خوبی در کمیسیون‌ها دارند ولی همان‌طور که گفتم توقعات از این دولت بالاست و از این جهت شاید نمایندگان توقعی که از این دولت دارند نسبت به دولت گذشته بیشتر است. از طرفی هم الان بیشتر بحث‌ها روی مسأله سیاست خارجی معطوف شده است و از این جهت شاید رفت و آمد فعالان این عرصه بیشتر به چشم بیاید.


تعداد بازدید :  209