شماره ۵۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
مردم در مقابل سفارت عربستان تجمع کردند
اعتراض تهرانی‌ها به رذالت در فرودگاه جده

فرشید غضنفرپور| هم سرود ‌ای ایران خواندند و هم شعار حیدر حیدر سر دادند. تجمع‌کنندگان دیروز در مقابل سفارت عربستان خواستار تعطیلی این سفارتخانه شدند. نمایندگی کشوری که ایرانیان بیش از هر جای دیگری در دنیا به آن سفر می‌کنند حالا زیر شدیدترین انتقادات داخلی قرار گرفته است. خبرگزاری ایلنا بیشتر تجمع‌کنندگان را از قشر دانشگاهی و جوان توصیف کرده و نوشته است: تجمع‌کنندگان خواستار لغو عمره مفرده تا پایان یافتن اقدامات خصم‌آمیز عربستان‌سعودی شدند. به گزارش این خبرگزاری، «تجمع‌کنندگان در قالب شعارهایی نظیر «عمره مستحبی تحریم باید گردد» و شعارهایی از این دست، تجمع اعتراض‌آمیز خود را شکل دادند ضمن این‌که دیوارهای اطراف سفارت عربستان نیز در اقدامی اعتراضی توسط عده‌ای از جوانان شعارنویسی شد». خبرگزاری ایسنا نیز روز گذشته در توصیف تجمع شکل گرفته در مقابل سفارت عربستان نوشت:  تجمع‌کنندگان با شعارهای عزا عزاست امروز ایرانی با غیرت صاحب عزاست امروز، الله اکبر، بی‌شرف حیا کن، خاک ما رو رها کن، اعتراض خود را نسبت به این بی‌حرمتی اعلام کردند. به گزارش این خبرگزاری بخشی از تجمع‌کنندگان با خواندن سرود «ای ایران» و تکان دادن پرچم ایران و بخشی دیگر با سینه زنی و شعار حیدر – حیدر و تکان دادن پرچم سبزی که روی آن یا امیرالمومنین نوشته بود، اعتراض خود را به مسئولان سفارت عربستان نشان دادند. این تجمع که از روزهای قبل توسط شبکه‌های مجازی درباره آن اطلاع‌رسانی شده بود از ساعت 9 صبح روز گذشته آغاز و اندکی پس از ساعت 12 ظهر با افزایش ماموران نیروی انتظامی و تجمع‌کنندگان با درخواست پلیس پایان یافت.
مطابق گفته سازمان حج و زیارت روزانه 3500 نفر برای انجام امور حج و زیارت به عربستان‌سعودی اعزام می‌شوند و اخیرا نیز با رفع مشکلات مقطعی که به وجود آمده بود کار اعزام زائران مانند قبل پیگیری شد. نخستین عمره ‌سال 94 هم برای عربستان و هم برای سازمان حج و زیارت ایران حاشیه‌ساز شده است. پس از رسانه‌ای شدن آنچه تجاوز به دو زائر نوجوان ایرانی در فرودگاه بین‌المللی جده توسط پلیس فرودگاه خوانده شد، اعتراض‌ها به نحوه رفتار شرطه‌های عربستانی با زائران ایرانی بالا گرفت، پرونده‌های قدیمی‌تر مجددا از بایگانی‌ها بیرون کشیده شد و حالا ایرانیان دریافته‌اند که هیچگاه دل خوشی از رفتار شرطه‌های سعودی با زائران شیعه ایرانی نداشته‌اند. علاوه بر اینها در سال‌های اخیر رقابت‌های عربستان با ایران نیز در منطقه شدت گرفته و این کشور سیاست خصمانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی در پیش گرفته است. آنچه جنگ سرد ایران و عربستان در منطقه خاورمیانه خوانده می‌شود با ماجرای تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده ابعاد تازه‌تری به خود گرفته که تا حد زیادی کفه اخلاقی ماجرا را به ضرر عربستان‌سعودی تغییر خواهد داد. هرچند بعید به نظر می‌رسد که حکام سعودی با توجه به ابعاد جنایات فجیع‌تری که همزمان در یمن درحال ارتکاب  آن هستند کمترین دغدغه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند، اما حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه از قول مقامات سعودی نقل کرده است که این موضوع را «مایه تاسف شدید» و «خجالت‌آور» می‌دانند و جز به مجازات شدید خاطیان رضایت نخواهند داد.
حسن قشقاوی در عین حال گفته است: چهارشنبه گذشته ملاقات مهمی بین حسین صادقی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول سعودی درباره موضوع دو مأمور مجرم عربستانی صورت گرفت و در این دیدار مسئول عالی‌رتبه سعودی در پاسخ به پیگیری‌های سفیر ایران گفته است: مرتکبان این عمل غیرانسانی و ناشایست هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند و پرونده نزد مدعی‌العموم است.
به گفته آقای قشقاوی مقام سعودی تأکید کرده «ما جز به اشد مجازات آنها هرگز رضایت نخواهیم داد و شما را در جریان موعد آن قرار خواهیم داد تا خانواده قربانیان از نزدیک شاهد آن باشند». حسن قشقاوی که پیش از این اتفاق رخ داده درباره دو نوجوان ایرانی را «شبهه تجاوز» عنوان کرده بود در عین حال یادآور شده که «البته مطالب اغراق‌آمیز و غیرواقعی نیز عمدتا در فضاهای مجازی در جریان است که نباید به آنها توجه شود».
در ادامه واکنش‌های داخلی به موضوع تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه بین‌المللی جده، روز گذشته حجت‌الاسلام سید علی قاضی عسکر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفته است: در صورتي كه مقام‌هاي سعودي برخورد قاطعي با اين موضوع نداشته باشند، استمرار سفرهاي عمره مفرده به مصلحت كشور و مردم ايران نيست. به گزارش خبرگزاری «حج» حجت‌الاسلام قاضی عسکر گفته است: اگر متخلفان اين حادثه زشت و بي‌سابقه به اشد مجازات برسند كمي احساسات ملت بزرگ ايران فروكش مي‌كند اما در غير اين صورت كنترل كردن احساسات مردم آسان نيست و امكان دارد كه تصميمات ديگري در اين زمينه گرفته شود. او با تقبيح عمل ماموران ياد شده، كار آنها را يك اقدام بي‌سابقه دانست كه موجب جريحه‌دار شدن احساسات عموم مردم ايران شد.
گفتنی است خبرگزاری «حج» در توضیح اتفاق رخ‌داده برای دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده نوشته است: «هشتم فروردين ماه جاري دو نوجوان ايراني پس از انجام عمره مفرده و درحال بازگشت به ايران، در فرودگاه جده با مشكلاتي از جانب ماموران مستقر در فرودگاه مواجه شدند و اين در حالي است كه عربستان قوانين سختگيرانه‌اي درباره چنين جرايمي اعمال مي‌كند».
از آن‌جا که تاکنون مجازات در عربستان با کمترین فاصله از محاکمه و بدون کوچکترین ملاحظه‌ای انجام می‌شده است، انتظار می‌رود در صورت صدق گفتار مقامات سعودی دو پلیس متخلف نیز به‌زودی درمورد اعمال خلاف عفت خود به مجازات برسند در غیراین صورت چنانکه امام جمعه مشهد روز جمعه گفته است شائبه سیاسی بودن اقدام این شرطه‌ها بیش از پیش تقویت خواهد شد.


تعداد بازدید :  263