شماره ۵۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

یک مقام استرالیایی اعلام کرد
بازگشت پناهجویان ایرانی موضوع سفر وزیرخارجه استرالیا به تهران
نماینده پارلمانی دولت استرالیا گفت که در سفر قریب‌الوقوع وزیر امورخارجه این کشور به تهران قرار است مسأله بازگرداندن پناهجویان ایرانی مورد بحث و رایزنی قرار گیرد. به گزارش ایسنا، جولی بیشاپ، وزیر امورخارجه استرالیا قرار است در روزهای آینده به تهران سفر کند تا علاوه بر مسائل دو‌جانبه و منطقه‌ای درباره‌ بازگرداندن شمار زیادی از پناهجویان ایرانی که نتوانسته‌اند اجازه اقامت در استرالیا را کسب کنند با مقامات ایرانی رایزنی کند. پاول فلچر نماینده پارلمانی دولت استرالیا در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز اظهار کرد: ‌ایرانیان زیادی وجود دارند که درخواست آنها برای پناهندگی پذیرفته نشده است و هدف ما این است که این افراد را به کشوری که از آن آمده‌اند بازگردانیم. فلچر ادامه داد:  به‌طور قطع این مسأله می‌تواند دشواری و چالش‌های بی‌شماری به همراه داشته باشد و این دلیل بسیار مهمی است که بخواهیم آن را در دیدار با مقامات ایران که تعداد زیادی از پناهجویان ما از این کشور هستند مطرح کنیم.

ظریف به قزاقستان سفر می‌کند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در تاریخ 24-23 فروردین‌ماه ‌سال‌جاری به قزاقستان سفر می‌کند. این دیدار به دعوت یرلان ادریس‌اف، وزیر امور خارجه قزاقستان انجام خواهد گرفت. این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور، پیگیری توافقات به عمل آمده در جریان سفر شهریورماه ‌سال گذشته روحانی، رئیس‌جمهوری به قزاقستان انجام می‌شود و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در شورای راهبردی روابط خارجی
سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست پرسش و پاسخ تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بر ضرورت ایستادگی و هوشیاری هرچه بیشتر در تدوین متن سند نهایی و تضمین امنیت دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای کشور تأکید کرد. به گزارش ایرنا، اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شامل علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر خارجه در غیاب محمدجواد ظریف که در سفر خارجی بود با حضور در شورای راهبردی روابط خارجی، ضمن توضیح درباره مذاکرات هسته‌ای با گروه  1+5، به سوالات اعضای شورا پاسخ دادند. در پایان جلسه دکتر خرازی، از زحمات تیم مذاکره‌کننده تشکر کرد و گفت آنچه تاکنون به دست آمده است بی‌شک حاصل ایستادگی ملت قهرمان ایران در برابر زورگویی‌های بیگانگان است. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین بر ضرورت ایستادگی و هوشیاری هرچه بیشتر در تدوین متن سند نهایی و تضمین امنیت دانشمندان و تأسیسات هسته‌ای کشور توسط طرف‌های دیگر تأکید کرد.

خرسندی «آمانو» از نتیجه بخش‌بودن گفت وگوهای هسته‌ای  ایران و 1 +5
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تقدیر از نقش چین در پرونده هسته‌ای ایران، از نتیجه‌بخش بودن گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و 1 +5 ابراز خرسندی کرد.«یوکیا آمانو» که از روز پنجشنبه سفری سه روزه را به چین آغاز کرده است، با «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد که بررسی موضوع هسته‌ای ایران و توافق ایجاد شده در لوزان سوییس، مهم‌ترین محور گفت وگوهای دو طرف بود. وی در این دیدار، صدور بیانیه لوزان را نتیجه نزدیک بودن دیدگاه‌های طرفین گفت وگو به یکدیگر دانست و نقش چین در روند پرونده ایران را موثر، فعال و سازنده توصیف کرد. «آمانو» در این دیدار از چین به‌عنوان یکی از قدرت‌های هسته‌ای جهان و از اعضای مهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نام برد که در جریان حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران، نقشی فعال داشته است.

معاون سازمان انرژی اتمی خبر داد
ساخت نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای در جنوب کشور
معاون سازمان انرژی اتمی گفت:  این سازمان قصد دارد در جنوب کشور نیروگاه‌های کوچک «آب شیرین کن» بسازد. ساخت این نیروگاه‌ها در دستور کار است و طی سال‌های آینده محقق خواهد شد. بهروز کمالوندی، روز شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود:  باید به آینده فکر کنیم و برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم تا بتوانیم طی 10 تا 15 سال، هم تولید‌کننده سوخت باشیم و هم در بحث نیروگاهی به‌خصوص در بحث نیروگاه‌های کوچک گام برداریم.  وی ادامه داد:  ما هنوز در مورد نیروگاه‌های بزرگ کار داریم اما در نیروگاه‌های کوچک کار را شروع کردیم و آن را جلو می‌بریم. سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان این‌که مسائل سوخت نیروگاه‌های بزرگ به صورت جدی دنبال می‌شود، گفت: در حال حاضر دنیا به سمت ساخت نیروگاه‌های کوچک حرکت می‌کند چرا که این نیروگاه‌ها می‌تواند موارد استفاده مختلفی داشته باشد.


تعداد بازدید :  187