شماره ۵۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
اخبار جهان

تايید حکم اعدام رهبر اخوان‌المسلمین از سوی دادگاهی در مصر
روز گذشته دادگاهی در مصر «محمد بدیع»، رهبر جنبش اخوان‌المسلمین را به همراه ۱۳ تن از اعضای ارشد این گروه به اعدام محکوم کرد. قاضی «محمدنقی شحاته» در این حکم که تأیید حکم اعدام قبلی است، اتهام «محمد بدیع» و یارانش را ایجاد آشوب، خشونت و اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی عنوان کرد. این درحالی است كه یک دادگاه بدوی پیش از این بدیع و دیگر از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین که در‌سال 2013 به‌عنوان «سازمانی تروریستی» معرفی شد  را به اتهام طراحی و اجرای حملاتی در مصر به مرگ محکوم کرده بود. دادستانی مصر این افراد را در پرونده موسوم به «اتاق عملیات رابعه العدویه» به ساماندهی اعتراضات حامیان اخوان‌المسلمین و برنامه‌ریزی برای حمله به مراکز پلیس، ساختمان‌های خصوصی و کلیساها متهم کرده است. حکومت مصر تا امروز شمار زیادی از هواداران اخوان‌المسلمین را بازداشت و با برگزاری محاکمه‌های جمعی، شماری از آنها را به اعدام، حبس و پرداخت جریمه نقدی محکوم کرده بود.در جریان اعتراضات پس از کودتای 2013 علیه محمد مرسی که به اعتراض گسترده اخوان‌المسلمین و تحصن آنها در مسجد «رابعه‌العدویه» در قاهره و چندین نقطه دیگر در مصر انجامید، محمد بدیع در جمع هواداران اخوان ظاهر شد و دستگیری محمد مرسی را محکوم کرد.

اعزام نخستین گروه از نظامیان کانادایی به اوکراین
دولت اوتاوا، شماری از نیروهای زمینی خود را برای آموزش به نیروهای اوکراینی عازم این کشور خواهد کرد. به گزارش مهر، دولت کانادا از تصمیم خود به اعزام نیروی زمینی به اوکراین در ماه‌های آتی خبر داد. البته منابع دولتی دخالت این نیروها در هرگونه نبرد مستقیم را رد کرده و دلیل اعزام این نیروها را ارایه آموزش به نیروهای اوکراینی عنوان می‌کنند. گفته می‌شود که این نخستین دور از اعزام نیروهای کانادایی به اوکراین است و انتظار می‌رود در آینده اقدامات مشابهی در این زمینه انجام بگیرد. نیروهای کانادایی با نیروهای آمریکایی که هم اکنون در منطقه هستند همکاری مستقیم خواهند داشت.
 
برگزاری تظاهرات مجازی در برابر پارلمان اسپانیا
تشدید قوانین امنیت اجتماعی در اسپانیا موجب شد تا معترضان با به‌کارگیری ابتکاری، تظاهراتی مجازی را در برابر پارلمان این کشور برگزار کنند. معترضان اسپانیایی با به‌کارگیری تکنولوژی‌های‌ مدرن، تصاویر هولوگرافیک 80 معترض مجازی را در برابر پارلمان مادرید پخش کردند. لایحه تازه امنیت اجتماعی اسپانیا تجمعات غیرقانونی در برابر پارلمان و نیروگاه‌های هسته‌ای اسپانیا را ممنوع کرده‌است و برای متخلفان جریمه‌های سنگینی تا مرز 600‌هزار در نظر گرفته‌است. معترضان اين قانون را اقدامی عليه آزادي و حق اعتراض مي‌دانند.

درخواست نمایندگان زلاندنو برای خلع سلاح هسته‌ای قدرت‌های جهانی
نماینده مجلس زلاندنو با تحویل نامه‌ای به دیپلمات‌های 5 کشور انگلستان، روسیه، آمریکا، چین و فرانسه خواستار خلع سلاح هسته‌ای این کشورها شدند. به گزارش ایرنا، این 5 کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در‌سال 1970 هستند، اما سلاح‌های هسته‌ای در زرادخانه‌های خود دارند. رادیو زلاندنو روز شنبه اعلام کرد که 60 نماینده مجلس این کشور در این نامه خواستار آغاز فرآیند خلع سلاح هسته‌ای این 5 کشور شدند. کنفرانس بازنگری 5‌سال آینده این پیمان ماه آینده درحالی در نیویورک آغاز می‌شود که هیچ یک از این 5 کشور و دیگر دارندگان سلاح هسته‌ای شامل پاکستان، هند و رژیم صهیونیستی تاکنون اقدامی برای خلع سلاح‌های هسته‌ای انجام نداده‌اند.

نخست‌وزیر عراق دستور ارسال فوری سلاح به الانبار را صادر کرد
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته دستور ارسال فوری مقادیر زیادی تجهیزات و اسلحه را به استان الانبار برای نبرد با تروریست‌های داعش صادر کرد. به گزارش ایرنا، استاندار الانبار در این‌خصوص گفت: «تماس‌های فراوانی با حیدر العبادی نخست‌وزیر به منظور ارسال تجهیزات و سلاح به نیروهای امنیتی و جنگجویان عشایر در استان انجام دادم و به دنبال این رایزنی‌ها، العبادی دستور داد تا مقادیر فراوانی سلاح و تجهیزات هر چه سریعتر وارد الانبار شود و میان یگان‌های امنیتی و جنگجویان توزیع شود. این درحالی است که گروه تروریستی داعش پس از درگیری‌های شدید با نیروهای عراق، عصر جمعه 2 منطقه البوعیثه و البوفراج در شمال الرمادی را به کنترل خود درآورد. تروریست‌ها بلافاصله پس از ورود به منطقه البوفراج در اقدامی جنایتکارانه 21 تن ازجمله نظامیان ارتش، پلیس و غیرنظامیان را اعدام کردند.


تعداد بازدید :  213