شماره ۵۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
عملیات موازی برای دستگیری دو جیب‌بر حرفه‌ای

شهروند| یک زن و مرد در سرقتی موازی به جیب‌بری از مسافران بی آرتی دست می‌زدند که در تحقیقات پلیسی به آخر خط رسید.
وقتي فعاليت یک جیب‌بر که در ایستگاه اتوبوس‌های BRT در محدوده خیابان انقلاب به سرقت‌هاي مشابه دست مي‌زد، پيش روي ماموران کلانتری 107 فلسطین قرار گرفت، تیم تحقیق با اجرای طرح کنترل نامحسوس ایستگاه‌های BRT، مردی را حین سرقت دستگیر کردند.
متهم در زمان دستگیری خود را علی رضایی معرفی کرده بود اما پس از انتقال به پایگاه سوم آگاهی مشخص شد، او یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام علیرضا است؛ بررسی سوابق متهم حکایت از آن داشت که وی تاکنون 14 بار به اتهام سرقت پشت میله‌های زندان را تجربه کرده است و اولین سابقه دستگیری وی نیز به ‌سال 1367 باز می‌گردد.
با شناسایی تعدادی از شکات و مالباختگان که به شیوه جیب‌بری مورد سرقت قرار گرفته بودند، متهم توسط دهها مالباخته مورد شناسایی قرار گرفت؛ یکی از مالباختگان که متهم را به صورت کامل و دقیق مورد شناسایی قرار داده بود، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: 10 اسفندماه ‌سال 93 بود. در چهارراه ولی‌عصر قصد داشتم سوار اتوبوس شوم که این متهم مرا هل داد و سوار اتوبوس شد؛ داخل اتوبوس در حال  صحبت با او بودم که متوجه سرقت کیف جیب خود حاوی یک‌میلیون و 400‌هزار تومان پول و مدارک شناسایی شدم. ناگهان او صحبت خود را نیمه‌تمام گذاشت و به سرعت از اتوبوس پیاده شد.
پلیس در تعقیب متهم زن
در حالی که ماموران کلانتری 107 فلسطین به دنبال ردی از سارق بی‌آرتی‌های پایتخت بودند، پرونده مشابهی پیش روی ماموران کلانتری 148 انقلاب قرار گرفت که نشان می‌داد، سرقت در قسمت زنانه اتوبوس رخ داده است.
زن مالباخته وقتی پیش روی کارآگاهان قرار گرفت، گفت: «از محل کارم به خانه برگشتم که ناگهان پیامک برداشت پول از حساب عابربانک برایم ارسال شد. بلافاصله دنبال عابربانکم گشتم اما تازه متوجه شدم که عابربانکم به همراه سایر مدارک شناسایی داخل کیف سرقت شده است».
با بررسی تراکنش مالی حساب بانکی متعلق به مالباخته، کارآگاهان موفق به شناسایی یک مغازه فرش‌فروشی در محدوده میدان امام‌حسین شدند؛ با مراجعه به این محل و بررسی دوربین‌های مداربسته، کارآگاهان موفق به شناسایی مجرم سابقه‌دار به نام ناهید 40 ساله شدند که تاکنون بارها به ارتکاب سرقت و جیب‌بری دستگیر و روانه زندان شده است.
بررسی تصاویر به دست آمده از دوربین‌های مداربسته نشان داد که ناهید با یک خودروی سواری ال- 90 مشکی به یک مغازه فرش‌فروشی در محدوده میدان امام حسین مراجعه و تصویر وی نیز در زمان خرید یک تخته‌فرش، توسط دوربین‌های مداربسته ثبت شده است.
با شناسایی ناهید، مخفیگاه وی در منطقه تهران‌نو – چهارراه سبلان مورد شناسایی قرار گرفت و این زن دستگیر شد.
ناهید که با تأمین قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود، پس از دستگیری دوباره و در همان تحقیقات اولیه به دهها سرقت در داخل اتوبوس‌های BRT اعتراف کرد و گفت:  «تحت عنوان مسافر و با استفاده از شلوغی داخل ایستگاه و اتوبوس، اقدام به سرقت محتویات داخل کیف مسافران زن می‌کردم».
سرهنگ کارآگاه صفدر جانپرور، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این دو خبر گفت:  با توجه به سوابق متعدد هر دو متهم در ارتکاب جرایم سرقت به‌ویژه به شیوه جیب‌بری، اعتراف آنها به دهها سرقت در داخل ایستگاه و همچنین اتوبوس‌های خطوط BRT و شناسایی دهها شاکی و مالباخته، بازپرس پرونده با تقاضای انتشار تصویر هر دو متهم از کسانی که موفق به شناسایی تصویر متهمان شدند، خواست تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان خرمشهر – میدان نیلوفر مراجعه کنند.


تعداد بازدید :  142