شماره ۵۳۷ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۳ فروردين
صفحه را ببند
کاخ بهمن در سعدآباد دفتر کار رئیس شد
مدیران کاخ نشین

شیده لالمی|کاخ بهمن در مجموعه تاریخی سعدآباد که با هزینه 400‌میلیون تومانی مرمت شده بود، به دفتر ریاست رئیس این مجموعه تبدیل شد.
کاخ بهمن یکی از مجموعه کاخ‌های 18 گانه باغ موزه سعدآباد که ازجمله بناهای دوران رضاشاهی است از آخرین هفته‌های اسفند امسال و پس از پایان عملیات مرمت و نجات، بخشی خلاف آنچه انتظار می‌رفت در اختیار رئیس کاخ موزه‌های سعدآباد قرار گرفت و او دفتر کارش را در این کاخ مستقر کرد. این درحالی است که این کاخ از ‌سال 1382 به بعد در اختیار سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد، یونسکو قرار گرفت و ورود مردم و بازدیدکنندگان به آن محدود شد. در سال‌های اخیر زمانی که خبر رسید یونسکو این کاخ را تخلیه کرده و در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار داده، امیدهای تازه‌ای برای بازگشایی آن به‌عنوان موزه‌ای جدید در سعدآباد شکل گرفت حالا اما خبرهایی که از سعدآباد می‌رسد، گویای آن است که با وجود صرف هزینه‌های سنگین مرمت برای این کاخ تاریخی که اتفاقا جزو بناهای بسیار زیبا و منحصربه‌فرد سعدآباد هم هست، قرار نیست که این کاخ کاربری فرهنگی یا موزه‌ای پیدا کند و رئیس کاخ موزه‌های سعدآباد دستور داده که کاخ بهمن را برای استقرار دفتر ریاستش آماده کنند. پیش از این دفتر ریاست کاخ موزه‌های سعدآباد در بخش‌های اداری موزه هنرهای زیبا که در زمان پیش از انقلاب هم وزارت دربار بوده و ماهیتا هم با کاربری اداری طراحی شده، استقرار داشت.   «یوسف منصورزاده»، رئیس کاخ موزه‌های سعدآباد، دیروز در گفت و گو با «شهروند»، تبدیل کاخ بهمن به دفتر کارش را تأیید کرد و گفت: «سازمان یونسکو پیش از این اعلام کرد که به دلیل مستحکم نبودن این بنا در برابر زلزله آن را تحویل نمی‌گیرد، ما این بنا را مدیریت کردیم و برای این‌که خالی نماند دفتر مدیریت را در آن‌جا مستقر کردیم.»
او در پاسخ به این پرسش که « چرا درحالی‌که انتظار می‌رفت این کاخ پس از مرمت، کاربری فرهنگی یا موزه‌ای  پیدا کند و به روی مردم گشوده شود، شما یک کاخ را به دفتر کار شخصی تبدیل کرده‌اید؟»، گفت: «به هرحال مدیریت هم بخشی از مجموعه سعدآباد است. مدیریت مجموعه هم باید در شرایط مناسبی باشد و باید شأن و جایگاه آن حفظ شود. این کاخ هم مثل کاخ سبز و دیگر کاخ‌های سعدآباد تزییناتی ندارد یک بنای ساده است که حالا فعلا مدیریت کاخ آن‌جا مستقر شده ولی حالا ممکن است که بعدها آن را موزه کنیم.»
علاقه مدیران سعدآباد به کاخ‌نشینی البته مختص این دوره نیست، در زمان مدیریت محمود احمدی‌نژاد سعدآباد رویدادهای مشابه دیگری را هم از سر گذرانده است و خانم «الف-م» معاون ۳ ماهه میراث فرهنگی کشور در دوره ریاست محمدشریف‌ ملک‌زاده در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در یکی از خانه‌های تاریخی سعدآباد ساکن شده بود. حالا با تکرار این اتفاقات و علاقه رئیس فعلی موزه سعدآباد برای این‌که دفترش را در یکی از کاخ‌های این مجموعه مستقر کند، به نظر می‌رسد تمایل مدیرانی که وارد میراث فرهنگی می‌شوند بیش از آن‌که دغدغه فعالیت‌های فرهنگی و پیشبرد اهداف مبتنی بر توسعه و صیانت از میراث فرهنگی را داشته باشند به جذابیت‌های حاشیه این حرفه ازجمله سکونت در خانه‌های تاریخی منحصربه‌فرد یا انتقال دفاتر کارشان به کاخ فکر می‌کنند.
کاخ بهمن که رئیس کاخ موزه سعدآباد از آن به‌عنوان کاخی ساده و کوچک یاد می‌کند و می‌گوید به همین دلیل دفتر مدیریتش را در آن‌جا مستقر کرده، یک اثر تاریخی است که اتفاقا بر خلاف ظاهر ساده‌اش به دلیل این‌که معماری آن مربوط به دوره رضاخانی است جزو کاخ‌های مهم سعدآباد به شمار می‌رود.  این بنا که تاریخ دقیق احداث آن مشخص نیست از کاخ‌هایی است که در زمان سلطنت پهلوی دوم به مجموعه سعدآباد اضافه شده است. کاخ بهمن آنقدرها هم کوچک نیست، این بنا در دو طبقه و 410 متر زیربنا (هر طبقه 205متر) و با معماری سنتی به سبک خانه‌های قدیمی شمیران ساخته شده و نمای آجری، شیروانی فلزی و در وپنجره‌های چوبی و نیز ترکیب رنگ‌های به کار رفته در نما، آن را در هماهنگی کامل با محیط پیرامونی خود قرار داده است به‌طوری که گویی بنا جزیی از طبیعت پیرامونی خود شده است. کاخ بهمن در ضلع شمالی مجموعه سعدآباد و نزدیک درِ دربند واقع شده و دومین کاخی است که هنگام ورود از در شمالی باغ بر فراز تپه‌ای در حاشیه رودخانه تجریش دیده می‌شود. کاخ بهمن با پلی نه چندان عریض به خیابان اصلی کاخ متصل و برای دسترسی به ورودی آن 31 پله در ضلع شرقی ساختمان طراحی شده و بر زیبایی نمای خارجی بنا افزوده است.
در ضلع شمال بنا، کاخ غلامرضا پهلوی و در ضلع جنوبی‌اش کاخ شمس پهلوی(محل سکونت خواهر محمدرضا شاه) قرار دارد.  این کاخ پیش از انقلاب 1357، محل سکونت بهمن، پسر غلامرضا پهلوی برادر ناتنی پهلوی دوم بود.


تعداد بازدید :  294