شماره ۵۳۳ | ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ فروردين
صفحه را ببند
نکاتی که باید برای متقاعد کردن دیگران بدانیم!

اگر در یک پروژه ترویجی فعال هستید، اغلب باید بتوانید مخاطب را با خود همراه کنید. به همین دلیل باید توانایی مجاب کردن و متقاعد ساختن افراد را داشته باشید.  به علاوه، این مهارتی است که در همه جنبه‌های زندگی به کمک شما می‌آید.  معمولا کودکان به بهترین شیوه می‌توانند پدر و مادرشان را درمورد موضوعی که می‌خواهند، قانع کنند! آنها به‌طور طبیعی، بسیار موثر عمل می‌کنند. اما بزرگسالان برای متقاعد کردن دیگران، اغلب نیاز به تلاش بسیار دارند.
به نظر می‌رسد تمام کسانی که در متقاعد ساختن دیگران تبحر دارند، دارای 7 خصوصیت مشترک هستند:
۱- در صحبت کردن هدفمند هستند
مجاب‌گران می‌دانند نقطه قوتشان چیست. به علاوه نه‌تنها آگاهانه از این نقطه قوت استفاده می‌کنند بلکه در به‌کار بردنش زیاده‌روی نمی‌کنند. آنان می‌دانند که قرار نیست در هر مکالمه‌ای، افراد حرف شما را بپذیرند یا کاری را که می‌خواهید انجام دهند.  کسانی که برخورد تهاجمی دارند، مخاطب را در حالت دفاعی قرار می‌دهند. کسی می‌تواند ایده‌ای را به‌خوبی و با موفقیت ترویج کند که کمتر بحث می‌کند، به همین دلیل وقتی از موضوعی حمایت می‌کند، حمایتش تاثیرگذار است. خصوصا زمانی که این حمایت با قدرت و پشتکار همراه باشد.
۲- گوش می‌دهند، گوش می‌دهند و باز هم گوش می‌دهند
مجاب‌گران می‌دانند که یک‌طرفه صحبت‌کردن کار به‌جایی نمی‌برد. مسلما مجاب‌گران موفق می‌توانند حرفشان را به‌خوبی بیان کنند، اما این فقط نصف راه است. آنها وقتی می‌خواهند کسی را متقاعد کنند، فعالانه گوش می‌دهند. در وهله نخست خوب گوش می‌دهند تا نقطه‌ نظرات مخاطب را ارزیابی کنند و ببینند مخاطب چقدر پذیرای موضوع فعالیت آنهاست. دلیل دیگری که این افراد فعالانه گوش می‌دهند این است که می‌خواهند بفهمند نقطه دقیق مخالفت مخاطب با آنها چیست، بدین ترتیب درمی‌یابند که چگونه راه‌حلی برای آن ارایه کنند.  دلیل نهایی، پیدا کردن نقاط مشترک است. مجاب‌گران موفق همیشه درحال گوش دادن به مخاطب هستند نه به خودشان.  اگر مخاطبتان را به خوبی نشناسید، نمی‌توانید او را متقاعد کنید.
۳- با مخاطبشان ارتباط عاطفی برقرار می‌کنند
اگر شما با کسی ارتباط عاطفی چندانی نداشته باشید، خیلی ساده حرفش را نمی‌پذیرید. افرادی که مهارت قانع‌ کردن دیگران را دارند، به این موضوع آگاهند. آنها مرتب به‌دنبال نقاط اشتراک با مخاطب خود می‌‌گردند تا بتوانند هدف‌های مشترک ایجاد کنند.  زمانی که با مخاطبشان موافق هستند به آنان می‌گویند که با مواضع‌شان همراهند. ممکن است در آستانه از دست دادن صبر و طاقتشان باشند، اما این بی‌حوصلگی و بی‌تابی را مدیریت می‌کنند. صبر می‌کنند تا مخاطب به آنها فرصت صحبت‌کردن بدهد، سپس موضوع فعالیت خود را بیان می‌کنند و به دفاع از آن می‌پردازند. وقتی که افراد با شما و آنچه که مروجش هستید همراه باشند، متقاعد کردنشان بسیار ساده‌تر است.
۴- برای حرف معتبر ارزش قایلند
افرادی که به سادگی می‌‌توانند دیگران را متقاعد کنند، به خوبی درک می‌کنند که بحث درمورد حقایق بیهوده است. آنها می‌دانند که اغلب موضوعات جهان سیاه و سفید نیستند، بنابراین به عقاید مختلف احترام می‌گذارند و به مخاطب حق می‌دهند که نظرات خاص خودش را داشته باشد. درحقیقت، آنها تلاش می‌کنند که به مخاطب بفهمانند برای آن دسته از نظرات و عقایدش که اعتبار و صحت دارد، احترام کامل قایل هستند. بدین ترتیب مخاطب هم نظرات آنها را نشنیده و بدون فکر و درجا رد نمی‌کند. شما هم وقتی سعی دارید کسی را متقاعد کنید، آن‌جا که مخاطبتان حرف درستی می‌زند به او یادآوری کنید که متوجه این موضوع هستید، نه این‌که همه‌چیز را به یک‌باره رد کنید. این‌گونه احتمال بیشتری وجود دارد که مخاطب هم برای شما احترام متقابل قایل شود و نظر مخالف شما را بشنود و به نقاط مثبتش توجه کند.
۵ - ایجاد رضایت می‌کنند
افراد هوشمند می‌دانند که هنگام متقاعد کردن دیگران، نیازی نیست که برنده تمام بحث‌های کوچک باشند تا برنده بحث مهم و اصلی شوند. زمانی که فدا کردن برخی موضوعات به پیشبرد موضوع اصلی کمک کند، آنها کاملا حاضرند تا از برخی مسائل بگذرند. آنها آماده‌اند که راحت‌ترین راه به جواب «بله» را پیدا کنند. یک راه برای رسیدن به این جواب، این است، جایی که امکانش وجود دارد، شما با مخاطبتان موافقت کنید. البته جایی که لازم است و موضوع اساسی است، آنها از موضع خود عدول نمی‌کنند. گاهی شما باید بین این‌که موفق شوید کسی را متقاعد کنید که حامی پروژه ترویجی شما شود و این‌که ثابت کنید این شما هستید که درست می‌گویید و حق با شماست، یکی را انتخاب کنید.
۶- به خوبی می‌دانند که چه زمانی ساکت شوند
افرادی که در متقاعد ساختن دیگران موفق هستند به‌خوبی می‌دانند که با بمباران کردن بدون وقفه مخاطب با حرف‌هایشان برنده نخواهند شد. خسته کردن مخاطب با حرف زدن، استراتژی موثری نیست. مجاب‌گران حرفشان را با دقت و ادله کافی پیش می‌برند و با پرسیدن سوال، حرفشان را تمام می‌کنند. به این ترتیب می‌توانند زمانی که مخاطب پاسخ سوالشان را می‌دهد در صورت نیاز، دوباره وارد مکالمه شوند.
۷- به خوبی می‌دانند که کجا باید کنار بکشند
عجله و بی‌حوصلگی معمولا دشمن متقاعد کردن است. شاید بتوان مخاطب را درمورد یک موضوع سطحی در مدت کوتاهی قانع کرد، اما یک ایده
عمیق - که احتمالا موضوع پروژه ترویجی شما هم این‌گونه است- نیازمند زمان و تفکر است تا ریشه بگیرد.  مجاب‌گران موفق و بی‌نظیر به شما مهلت می‌دهند تا با سرعت خودتان به نتیجه برسید. به علاوه به شما فضا می‌دهند تا موضوع را به دقت بررسی کنید. آنها به خوبی می‌دانند که هیچ نیرویی قدرتمند‌تر از نیروی متقاعد‌کننده خود شما نیست.
 دفعه بعد که می‌خواستید کسی را درمورد موضوع پروژه ترویجی‌تان قانع کنید، این ۷ نکته را در نظر داشته باشید.  نظرتان را بگویید و موضوع پروژه ترویجی‌تان را توضیح‌ دهید و بگویید که چرا اهمیت دارد و سپس برای نتیجه صبر کنید. اگر با وجود رعایت همه این نکات، آنها به دسته هواداران پروژه شما نپیوستند، احتمالا فعلا راهی نیست که بتوانید آنها را قانع کنید!


تعداد بازدید :  118