شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
لبخند مجلس به تفاهم هسته‌ای
جو عمومی روز گذشته مجلس از تأیید دستاوردهای وزارت خارجه در لوزان حکایت داشت

فرشید غضنفرپور| از پلاکارد بلند کردن مهدی کوچک‌زاده علیه بیانیه لوزان و تذکر تند و تیز حمید رسایی که بگذریم، روز گذشته در مجموع می‌شد لبخند مجلس به روی بیانیه لوزان را در چهره نمایندگان دید. برخی از نمایندگان حتی در خوش و بش‌های نوروزی خود پیش از تبریک ‌سال جدید، توافق هسته‌ای را به خبرنگاران تبریک می‌گفتند، ازجمله رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی که پیش از تبریک نوروزی‌اش به خبرنگاران گفت: امسال دو بهار داشتیم و من اول بهار توافق هسته‌ای را تبریک می‌گویم.
محمدحسن ابوترابی‌فرد روز گذشته در نخستین جلسه علنی ‌سال 94 در نطق پیش از دستور خود به‌عنوان رئیس جلسه برای تبریک پیروزی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به آیه مبارکه «یا ایها الذین آمنوا اصبرو و صابروا و رابطوا و اتقواالله لعلکم تفلحون» استناد کرد و گفت: «زمخشری» مفسر هوشمند قرآن کریم در تفسیر «کشاف» در بیان این آیه خطاب به جامعه اسلامی می‌گوید اگر دشمن در برابر شما ایستاده شما مکلف هستید یکپارچه، متحد و هماهنگ در برابر دشمن بایستید و مبادا صبر و پایداری شما از دشمنان کمتر باشد.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در طول 12‌سال غرب را در جایی قرار داده که در برابر زیاده‌خواهی آمریکا در حوزه فناوری هسته‌ای ایستاده و اکنون دشمن اذعان می‌کند جمهوری اسلامی ایران در کنوف هسته‌ای جهان تعریف شده و چرخه کامل سوخت در خاک جمهوری اسلامی ایران سامان می‌یابد که این مسأله در سایه استقامت و پایداری ملت ایران و حرکت در راهبردی که رهبر انقلاب تعریف کرده‌اند به دست آمده است.
ابوترابی‌فرد خطاب به مردم نیز گفت: ملت عزیز ایران؛ جامعه جهانی توجه دارد که غرب هیچ‌گاه برای هیچ کشوری حق غنی‌سازی را دیگر به رسمیت نخواهد شناخت و تنها یک استثنا وجود دارد که آن ایران است.
درخواست محاکمه افرادی که در تشدید تحریم‌ها علیه مردم نقش داشته‌اند
قدردانی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای البته به نایب‌رئیس مجلس محدود نماند. جواد هروی، نماینده مردم قائنات در مجلس نیز روز گذشته در نطق میان دستور خود با بیان این‌که پایان این مذاکرات، پایان عصر تنش‌زایی و آغاز دوران تنش‌زدایی برای ایران و منطقه خاورمیانه در فضای بین‌المللی خواهد بود، گفت: لازم است اتمام حجت شود که کسانی که دیروز در تشدید تحریم‌ها علیه ایران نقش جدی داشته‌اند و افرادی که امروز در تبیین توافق به ضرر ملت ایران نقش ایفا می‌کنند، باید محاکمه شوند تا درس عبرتی شود که به خاطر عقاید شخصی نمی‌توان با سرنوشت یک ملت نجیب به سهو یا عمد بازی کرد. او گفت: ما می‌خواهیم اثبات کنیم نه‌تنها هیچ شباهتی با کره‌شمالی نداریم بلکه می‌خواهیم آغازگر عصر طلایی دیگری در تولید علم جهانی باشیم. منصور آرامی، نماینده مردم بندرعباس نیز در نطق میان دستور خود ضمن تشکر از رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران، گفت: آنها صادقانه برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه مردم و در راستای منویات رهبر معظم انقلاب تلاش کرده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ ندارند. سیدناصر موسوی‌لارگانی نیز در نطق میان دستور خود از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی‌اکبر صالحی و تیم همراه در جنگ مذاکرات که با قدرت‌های مستکبر جهان برای حفظ عزت ایران اسلامی با در نظر گرفتن حکمت و مصلحت تلاش کردند، تشکر کرد.
کاظم جلالی: به تیم مذاکره‌کننده
اعتماد داریم
حمایت نمایندگان از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای البته از صحن علنی مجلس هم فراتر رفت تا کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت (اکثریت) مجلس به میان خبرنگاران بیاید و دیدگاه‌هایش درباره بیانیه مطبوعاتی لوزان را تشریح کند.
جلالی که از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شود درباره آنچه در لوزان سوییس گذشت گفت: این موضوع در چند روز اخیر جنجال‌هایی را ایجاد کرده اما با توجه به این‌که رهبر معظم انقلاب‌ سال 94 را‌ سال وفاق ملی و همدلی میان دولت و ملت نام‌گذاری کرده‌اند، انتظار این است که توقع افراد از این بیانیه تنها درحد یک بیانیه باشد و بیشتر از آن در کشور انتظاری ایجاد نشود.
جلالی با بیان اظهاراتی نزدیک به وزیر امور خارجه گفت: بیانیه هسته‌ای لوزان به هیچ وجه الزام‌آور و حقوقی نیست، صرفا در این بیانیه طرفین بعد از مذاکرات افق آینده را ترسیم کرده‌اند البته هنوز در این حوزه خود مذاکره‌کنندگان هم ابهامات و سوالات بسیاری دارند و خیلی از مسائل مربوطه در داخل پرانتز است لذا باید تنها در شرایط کنونی ضمن صبر از تیم مذاکره‌کننده ایران حمایت کرد.
 او گفت: قطعا تمام مسئولان به‌ویژه نمایندگان مجلس به وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده اعتماد دارند و مطمئن هستیم که ظریف و تیم هسته‌ای براساس اصول ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز نظام حرکت می‌کنند.
بروجردی: ملاک ما اظهارات طرف ایرانی است
علاالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در جمع خبرنگاران در اظهاراتی مشابه و در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد متفاوت بودن متن اعلام شده از سوی آقای ظریف با خانم موگرینی گفت: همان‌طور که پیش از این به آن اشاره داشتم، برای ما ملاک، اظهارات طرف ایرانی است و آنچه برای ما الزام‌آور خواهد بود، توافقنامه‌ای است که در ۱۱ تیر به امضای طرفین خواهد رسید.

درگیری لفظی ظریف و قدوسی خبرساز شد

در میان حمایت‌های غالب نمایندگان، منتقدان تیم مذاکره‌کننده نیز البته از آتش انتقادات خود نکاستند، در شدیدترین این واکنش‌ها باشگاه خبرنگاران جوان از قول جبار کوچکی‌نژاد، عصر روز گذشته خبر از درگیری لفظی جواد کریمی‌قدوسی و محمدجواد ظریف داد. نماینده مردم رشت درباره جزییات این جلسه گفته است: آقای کریمی‌قدوسی بحث‌هایی را در رابطه با فوردو و نطنز داشت که پیش از این هم به آقای ظریف درباره آن تذکر داده بود. آقای کریمی‌قدوسی به آقای ظریف گفت حضرت آقا به شما تذکر داده است؛ ولی آقای ظریف به آقای کریمی‌قدوسی گفت شما دروغ می‌گویید به آقا تهمت می‌بندید و به آقا ظلم می‌کنید و آقا به من تذکر ندادند.
در واکنشی مشابه مهدی کوچک‌زاده نیز روز گذشته با بلند کردن پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود: «با استناد به اصل 153 قانون اساسی هر گونه قراردادی که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی و فرهنگ و ارتش و دیگر شئون کشور شود، ممنوع است.» اعتراض خود به بیانیه مطبوعاتی لوزان را به اطلاع خبرنگاران و نمایندگان مجلس رساند. حمید رسایی دیگر منتقد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نیز در تذکری شفاهی ضمن انتقاد از بیانیه لوزان گفت: آقای ظریف در برنامه زنده تلویزیونی عنوان کرد هنوز توافقی نشده و این بیانیه الزام‌آور نیست. حال سوال این است که اگر توافقی نشده برادر من جشن و سرورتان برای چیست؟ چه پیروزی به دست آمده است؟ چرا مردم را سر کار می‌گذارید؟ رسایی درحالی‌که اظهاراتش با فریادهای دو – دوی نمایندگان (به نشان مخالفت) همراه بود، ادامه داد: با تبریک ظریف به روحانی و روحانی به ظریف درواقع دولت خودش به خودش تبریک می‌گوید، اگر این پیروزی بزرگی است چرا مسئولان دیگر چیزی نمی‌گویند؟ به اعتقاد من ما در توافقنامه سوییس حتی از توافقنامه ژنو نیز بیشتر عقب‌نشینی کردیم.


تعداد بازدید :  145