شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
تیراندازی و خشونت در فوتبال از ترکیه تا آلمان
شلیک نفرت



شهروند| بازیکنان فنرباغچه خوشحال از برتری 5 بر یک در بازی لیگی مقابل «ریزاسپور» درحال بازگشت از شهر ریز به سمت فرودگاه ترابزون برای بازگشت به استانبول بودند که در منطقه‌ای نزدیک دریای سیاه، اتوبوس خود را در مواجهه با حمله هواداران مسلح به سلاح گرم دیدند. آتش ماجرا به‌حدی تند بود که گروه مهاجم هنگام حمله با اسلحه، اتوبوس را مورد هدف قراردادند. در این بین، راننده خودرو دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شد. او درحال حاضر در بیمارستان حال وخیمی دارد اما به هیچ یک از دیگر اعضای تیم آسیبی وارد نشد.
شروع ماجرا
طبق گفته‌های نایب‌رئیس فنرباغچه به محض ورود اتوبوس تیم به کوچه‌ای تنگ، افراد مسلح حمله‌ور شدند و از شدت عصبانیتشان می‌شد حدس زد قصد کشتن همه بازیکنان و کادرفنی تیم بزرگ استانبول را داشتند. در لحظات اولیه حمله و شلیک گلوله، نایب‌رئیس باشگاه به حفاظت از راننده اتوبوس پرداخت و شاید اگر او در صحنه حضور نداشت، قاتلان به همه اهداف از پیش
 تعیین شده خود می‌رسیدند. فدراسیون فوتبال ترکیه این حمله را محکوم کرده و خواستار مجازات هرچه سریع‌تر عاملان این اتفاق شد. وقوع چنین اتفاقاتی در فوتبال ترکیه چندان عجیب نیست. هر دربی بین 3 تیم قدرتمند استانبول(گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش) محلی برای درگیری و زد و خورد بین هواداران 2 تیم قبل، حین و بعد از هر دربی است.
اتفاق مشابه
در اقدامی مشابه، عده‌ای ناشناس هنگام حضور بازیکنان دورتموند درهتل محل اقامتشان به اتوبوس این تیم حمله‌ور شدند، پنجره عقب خودرو را شکستند و لاستیک سمت راست را پنچر کردند؛ آن هم درست در آستانه حرکت تیم به قصد انجام بازی بزرگ با بایرن موسوم به نبرد کلاسیکر! خوشبختانه در زمان این حمله، غیر از راننده هیچ بازیکنی دراتوبوس نبود که او هم آسیبی ندید. عده زیادی، این اقدام را ناشی از فراز و فرودهای بیش از حد دورتموند در فصل جاری می‌دانند و گروهی دیگر، هواداران بایرن، دشمن دیرینه دورتموند را به‌عنوان مقصر قلمداد می‌کنند. اتفاق خشونت‌بار البته کم تعداد در فوتبال آلمان، جامعه‌شناسان را متوجه بحرانی به نام سر برآوردن نئونازی‌های خشن کرده است؛ آنها قصد احیای دوران رایش را دارند و اجتماعشان را می‌توان در قالب کله پوستی‌های افراطی هوادار دورتموند، کلن، نورنبرگ و البته شالکه مشاهده کرد.

 


تعداد بازدید :  270