شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
پیشروی نیرو‌های انصار‌الله در بندر عدن

مبارزان انصارالله یمن، با پشتیبانی واحد‌های نظامی ارتش این کشور در روز گذشته موفق شدند مناطقی از شهر «عدن» در جنوب این کشور را به کنترل خود در‌آورند و نیرو‌های وفادار «عبدربه منصور‌هادی»، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور که از حمایت دولت عربستان برخوردارند را به عقب برانند.
به گزارش رویترز، ساکنان عدن در خانه‌های خود پناه گرفته‌اند و صدای تیراندازی پراکنده و انفجار از مناطق مختلفی در این شهر به گوش می‌رسد. به گفته شاهدان یک تانک متعلق به نیرو‌های انصار‌الله نیز در نزدیکی بندر تجاری عدن مشاهده شده‌است.
مبارزان انصارالله که با نام حوثی‌ها نیز شناخته می‌شوند، با وجود حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان ‌سعودی که 11 روز از آغاز آن می‌گذرد، همچنان به پیشروی آهسته خود در درگیری‌های خیابانی ادامه می‌دهند.
این درحالی است که جنگنده‌های ائتلاف عربی موسوم به «طوفان قاطع» در حملات شامگاه شنبه تلاش کردند راه‌های امدادرسانی به نیرو‌های حوثی را مسدود کنند.
هواپیما‌های عربستانی در روز جمعه نیز با استفاده از چتر، تسلیحات و کمک‌هایی را برای حمایت از نیرو‌های وفادار به رئیس‌جمهوری پیشین یمن فرستادند. جنگنده‌های عربستان‌ سعودی همچنین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه شامل مواد غذایی را در مسیر شهر «تعز» هدف قرار دادند. در این حمله ۳ نفر کشته و ۹ نفر دیگر زخمی شدند.
به گفته «عادل الجبیر»، سفیر عربستان در آمریکا گزینه اعزام نیرو‌های زمینی به یمن همچنان مطرح است و در همین حال «احمد عاصری»، سخنگوی عملیات عربستان از
اظهار نظر درخصوص گزارش‌هایی از حضور نیرو‌های ویژه عربستان در یمن خودداری کرد.
این درحالی است که مقامات عربستان در روز گذشته درخواست سازمان ملل مبنی بر اختصاص 2 ساعت در هر روز به‌عنوان آتش‌بس بشردوستانه جهت ارایه کمک‌های انسان‌دوستانه و پزشکی و امدادرسانی به مجروحان و تخلیه زخمی‌ها را نپذیرفتند. به گزارش رای الیوم، منابع سیاسی در سازمان ملل خاطرنشان کردند مقامات سعودی به این دلیل با طرح سازمان ملل مخالفت کردند که «بان‌کی‌مون»، دبیرکل این سازمان به درخواست ریاض مبنی بر صدور بیانیه‌ای در حمایت از حمله عربستان به یمن پاسخ مثبت‌ نداد و آن را مغایر معاهده سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درخصوص یمن دانست.
روز گذشته همچنین مقامات روسیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای برقراری آتش‌بس انسانی در یمن به سازمان ملل ارایه کردند. در این پیش‌نویس توقف تمامی حملات هوایی جهت فراهم‌سازی شرایط برای خارج کردن اتباع خارجی از یمن خواسته شده اما مهلت زمانی برای آتش‌بس انسانی تعیین نشده است. معاون سفیر روسیه در سازمان ملل نیز اعلام کرد که با برقراری آتش‌بس در یمن اتباع خارجی می‌توانند با امنیت کامل از این کشور
خارج شوند.


تعداد بازدید :  190