شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
رئیس سازمان بنادر در پاسخ به «شهروند»: فاز 3 بندر رجایی ‌سال 97 بهره‌برداری می‌شود
کشتی‌های اروپایی آماده ورود به آب‌های ایران

شهروند| ایران برای ورود شرکت‌های کشتیرانی اروپایی به آب‌های ایران سر میز مذاکره نشست. محمد سعیدنژاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی کشور صبح دیروز در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد: با وجود آن‌که هیچ یک از بنادر ایرانی شامل تحریم نشده بودند اما شرکت‌های کشتیرانی خارجی برای ورود به آب‌های ایران تردید داشتند این موضوع توانسته بود میزان حمل‌ونقل در بنادر ایران را نسبت به‌ سال 82 به میزان 30درصد کاهش دهد که با قرائت تفاهمنامه سوییس شرکت‌های اروپایی برای ورود به آب‌های ایران وارد مذاکره شده‌اند. سعیدنژاد همچنین با تأکید براینکه حتی در صورت ثابت ماندن ظرفیت بنادر، ایران توانایی پاسخگویی به تقاضاهای خارجی را دارد از آغاز فاز 3 بندر شهید رجایی و توسعه سایر بنادر مهم کشور خبر داد. او در حاشیه این نشست به افزایش 11‌درصدی مسافران دریایی در نوروز امسال نیز اشاره کرد و گفت: این سازمان آمادگی دارد در سال جدید تا سقف 500‌میلیارد تومان از وجوه اداره شده را به سرمایه‌گذاران در بخش مسافری و گردشگری دریایی تسهیلات ارزانقیمت اعطا کند.

آغاز مذاکره شرکت‌های اروپایی
 برای ورود به آب‌های ایران
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی به آغاز مذاکرات با شرکت‌های کشتیرانی اروپایی برای ورود به بنادر ایران خبر داد و گفت: هیچ‌کدام از بنادر ایران تاکنون در لیست تحریم‌های خارجی قرار نداشتند و تحریم‌ها بیشتر درخصوص بیمه و کلاس کشتی‌هاست که چندان شامل خطوط خارجی نمی‌شود اما مشکلی که تحریم‌ها برای کشتیرانی ایران ایجاد کرده بود این بود که برخی شرکت‌های کشتیرانی خارجی نسبت به ورود به آب‌های ایران تردید داشتند و همین موضوع موجب شده بود که بعضا کالا به صورت مستقیم به بنادر ایران وارد نشود و به سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس یا بنادر رقیب برود.
محمد سعیدنژاد ادامه داد: با فضای ایجاد شده بعد از تفاهمنامه سوییس هر هفته از خطوط کشتیرانی تقاضا برای ورود به بنادر ایران داریم و درحال حاضر تمام خطوط کشتیرانی که در گذشته به ایران می‌آمدند، درخواست ورود دوباره دادند.
او همچنین درباره ورود شرکت‌های کشتیرانی آمریکایی به ایران اعلام کرد: تاکنون با شرکت‌های آمریکایی همکاری نداشته‌ایم اما ورود این شرکت‌ها به بنادر ایران دور از انتظار نیست و ما پیش‌بینی دریافت تقاضا از سوی آمریکایی‌ها را داریم.
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پتانسیل بنادر ایرانی برای بازگشت شرکت‌های خارجی توضیح داد: درحال حاضر مجموع فعالیت‌های کشتیرانی ایران از‌ سال 93 به 146‌میلیون تن رسیده این درحالی است که ظرفیت ما رقمی بالغ بر 185‌میلیون تن برآورد می‌شود. از این‌رو حتی در صورت ثابت ماندن ظرفیت‌ها نیز می‌توانیم از افزایش ورود کشتی‌های خارجی به کشور حداکثر استفاده را ببریم.

رشد 40‌درصدی ترانزیت کالا از بنادر کشور
سعیدنژاد در ادامه به عملکرد بنادر کشور در ‌سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ‌سال گذشته 146‌میلیون تن کالا از طریق بنادر ایران جابه‌جا شده است که این رقم افزایشی 5‌درصدی را در حوزه تخلیه و بارگیری نشان می‌دهد. در حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی نیز از 95‌میلیون تن‌ سال 1392 به آمار 102‌میلیون تن ‌سال 1393 رسیده‌ایم. در بخش ترانزیت نیز آمارها رشد 40‌درصدی را نسبت به‌ سال گذشته نشان می‌دهد. این درحالی است که در بخش مسافری بنادر ایران بیش از 17‌میلیون نفر را پذیرش کرده‌اند که این رقم رشدی 9‌درصدی نسبت به ‌سال گذشته را نشان می‌دهد. همچنین زمان انتظار کشتی‌ها به 2.78‌درصد رشد رسیده که این رقم کاهشی 28‌درصدی را نسبت به ‌سال گذشته نشان می‌دهد. سعیدنژاد درباره سرمایه‌گذاری‌های دریایی صورت گرفته در بنادر ایران نیز خبر داد: از‌ سال گذشته بالغ بر 2500‌میلیارد تومان قرار‌داد سرمایه‌گذاری جدید امضاء کردیم که بسیاری از آنها با تأمین اعتبار لازم، درحال حاضر وارد مرحله اجرایی شده‌اند. رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در بخش‌هایی مانند سرمایه‌گذاری در حوزه مسافرتی سازمان بنادر تسهیلاتی از محل وجوه اداره شده در نظر گرفته است که با احتساب آن تقریبا سرمایه‌گذاران 95‌درصد از سرمایه خود را تخفیف می‌گیرند.

بهره‌برداری از بندر شهید رجایی
 تا پایان ‌سال 97
رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به «شهروند» مبنی‌بر وضع توسعه بندر شهید رجایی نیز اعلام کرد: اسکله‌های فاز 2 بندر شهید رجایی قبلا ساخته و توسط رئیس‌جمهوری وقت در ‌سال 91 افتتاح شد اما به دلیل این‌که تجهیزات این فاز تأمین نشده بود عملا امکان استفاده از آن فراهم نبود. به همین دلیل در راستای تأمین تجهیزات این فاز کارهای خرید ازجمله برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد، عملیاتی شده و از محل فاینانس چینی منابع مورد نیاز برای خرید این تجهیزات استفاده خواهد شد. او مبلغ فاینانس چینی را 107‌میلیون یورو اعلام کرد و ادامه داد: اولویت ما در بحث تأمین تجهیزات استفاده از فاینانس چینی است که به دلیل سرعت دادن به بحث توسعه بندر شهید رجایی از منابع داخلی
استفاده می‌کنیم.
سعیدنژاد همچنین درباره فاز 3 بندر شهید رجایی توضیح داد: فاز 3 بندر شهید رجایی با دستور مستقیم و تأکید رئیس‌جمهوری در ‌سال گذشته آغاز شد که با استفاده از قرارداد فاز 2 و افزایش 25‌درصدی آن فاز 3 را شروع کردیم.
و ادامه داد: فراخوان برای ادامه 75‌درصد باقیمانده فاز 3 اسفند ‌سال گذشته داده شد که پیش‌بینی می‌شود در صورت انتخاب پیمانکار 3 ساله به بهره‌برداری برسد و این بندر تا پایان‌ سال 97 و با اعتباری حدود 500‌میلیون دلار به بهره‌برداری برسد که با اتمام این فاز حدود 3‌میلیونTEU به ظرفیت بندر شهید رجایی افزوده می‌شود. سعیدنژاد به رفع تنش‌های بندر شهید رجایی نیز اشاره کرد و گفت: تحریم اپراتور بندر شهید رجایی موجب تردید کشتی‌ها برای ورود به این بندر شده بود که با اقداماتی که در تغییر اپراتور انجام گرفت، تا پایان‌سال قبل 2 خط جدید کشتیرانی در بندر شهید رجایی پهلوگیری   می‌کردند.


تعداد بازدید :  199