شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
علی رهبری در گفت‌وگو با «شهروند»:
همه باید برای داشتن ارکستری پرقدرت همراهی کنند

«شهروند»| «علی رهبری» نوروز را در ایران نبود، رفت پیش خانواده‌اش تا شاید بعد از مدت‌ها بتواند روزهایی را با آنها بگذراند؛ شنبه اما به ایران آمد و روز گذشته با مدیر ارکستر و همچنین مسئولان ارشاد جلسه‌ای را برگزار کرد. تمرینات ارکستر از این هفته آغاز خواهد شد. مسئولان ارکستر می‌گویند در‌ سال ۹۴ به‌ویژه در روزهای ابتدایی آن کیفیت برنامه‌های اجرایی و بحث مدل‌های اقتصادی در مباحث فرهنگی به‌ویژه حضور و مشارکت بخش خصوصی در جریان ارایه این مدل‌های اقتصادی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که به آن توجه دارند، همچنین کیفیت برنامه‌های اجرایی و مدل اقتصادی در مباحث فرهنگی نیز جزو برنامه‌هایی است که طی آن تلاش می‌شود سطح مشارکت نهادهای اقتصادی خصوصی بیشتر شده و آنها برای حضور در فعالیت‌ها و جریان‌های فرهنگی تشویق شوند. در این میان «علی رهبری» در گفت‌وگو با «شهروند» در این خصوص توضیح می‌دهد: «تمرين‌هاي ما از این هفته به صورت منظم برگزار خواهد شد تا ارکستر خود را برای کنسرت بعدی آماده کند. به‌طور حتم از نوازندگان برتری که در این سمفونی حضور داشتند بهره خواهیم گرفت و علاوه‌بر آن در بین نوازندگانی که پیش از این آزمون داده‌اند و همچنین آنانی که می‌توانند جهت پیشبرد فعالیت‌های بهتر ارکستر همراهی کنند، استفاده خواهم کرد تا درنهایت ارکستر به شکل نهایی خودش برسد. من بار دیگر تکرار می‌کنم در هر کجای دنیا ممکن است از میان 150 نوازنده یک یا دو نفر مشکلاتی داشته باشند و جنجال‌هایی ایجاد کنند، به‌هرحال این مسائل همیشه در ارکسترها وجود دارد و اتفاقی چندان غیرطبیعی نیست. از آن طرف من تمایل چندانی به پاسخ دادن به مسائلی که برخی از نوازندگان مطرح کرده‌اند، ندارم.»
او همچنین ادامه می‌دهد: «در ابتدای این گفت‌وگو برایتان گفتم که از روز شنبه که به ایران آمدم، سعی خواهم کرد تا ترکیبی از نوازندگان را ایجاد کنم که ارکستر بدون حاشیه و با بهترین قدرت به کارش ادامه دهد، ضمن این‌که این مسائل مرا چندان نگران نمی‌کند، خیلی از این مسائل طبیعی است؛ اگرچه این بی‌نظمی‌ها و زدن تهمت‌های ناروا آن هم در رسانه‌‌ها به هیچ‌وجه توجیهی ندارد، بهتر است همه - نوازندگان، مسئولان‌ ارشاد و رسانه‌ها - همراهی بیشتری با هم داشته باشند تا ارکستر به بهترین شکل به کار خود ادامه دهد.»
این اما تمام آن چیزهایی نیست که ارکستر در این روزها با آن مواجه است، روز گذشته همچنین بهرام جمالی - مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی - درباره روند فعالیت ارکستر سمفونیک تهران و آغاز به‌کار ارکستر ملی توضیحاتی ارایه داده و به مهر گفته است: «آقای علی رهبری به‌عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران طی روزهای پانزدهم و شانزدهم فروردین‌ماه امسال، برای اعلام برنامه‌های 6 ماهه اول ارکستر سمفونیک تهران و اجراهای رسمی این مجموعه موسیقایی به تهران آمد تا بتوانیم برنامه‌های نهایی شده ارکستر را به علاقه‌مندان موسیقی اعلام کنیم. ضمن آن‌که هفته آینده قرار است جلسه‌ای را برگزار کنیم تا بتوانیم به جمع‌بندی‌های نهایی پیرامون فعالیت‌های ارکستر ملی ایران برسیم و همان‌گونه که آقای مرادخانی، معاون هنری در مراسم افتتاحیه ارکستر سمفونیک تهران اعلام کردند، بتوانیم این مجموعه را نیز در اردیبهشت‌ماه ‌سال‌جاری راه‌اندازی کنیم. البته هم‌اکنون نیز مشغول برنامه‌ریزی برای تقویم فعالیت‌های کاری ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی هستیم تا بتوانیم به‌زودی جزییات برنامه‌ها را به اطلاع عموم  برسانیم.»
به گفته او تشکیل ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک در‌ سال گذشته بسیار مهم بود و وقت زیادی صرف شد تا بتوانیم پیرامون حاشیه‌های ارکستر و مسائل مالی پیرامون نوازنده‌ها به دوره ثباتی برسیم، چرا که دوست داشتیم آن تجربه‌های کوتاهی که در گذشته برای ارکسترها اتفاق می‌افتاد دیگر در رابطه با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی به وجود نیاید. ارکستر سمفونیک تهران ۲۵ اسفندماه ‌سال گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از مسئولان فرهنگی کشور به مدیریت هنری علی رهبری، فعالیت‌های خود را از سر گرفت. علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش ارکستر سمفونیک تهران از بازگشایی ارکستر ملی ایران در اردیبهشت‌ماه ‌سال ۹۴ خبر داده بود.

 


تعداد بازدید :  287