شماره ۵۳۲ | ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۷ فروردين
صفحه را ببند
ورود زنان به سالن‌های ورزشی در پیچ و خم تأیید و تکذیب‌ها
وزارت کشور: شورای امنیت کشور مصوبه‌ای درباره ورود زنان به سالن‌های ورزشی نداشته است معاونت امور زنان: شورایعالی امنیت ملی قطعا این موضوع را تصویب کرده نه شورای امنیت کشور

الناز محمدی| ورود زنان به ورزشگاه‌ها در
پیچ و خم سوء‌تفاهم‌ها. دو روز پیش بود که اعلام یک خبر از زبان معاون وزیر ورزش و جوانان تعداد زیادی از زنان ایرانی را خوشحال کرد: آزادی ورود زنان به سالن‌های ورزشی.
دو روز پیش عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهش وزیر ورزش و جوانان گفت که طرح پیشنهادی برای حضور زنان در سالن‌های ورزشی در شورای امنیت کشور تأیید شده و گفت که این طرح امسال اجرایی می‌شود. او در این‌باره به «ایرنا» گفت: «سال گذشته وزارت ورزش و جوانان آیین‌نامه جامع خود را برای حضور خانواده‌ها و زنان در سالن‌های ورزشی به شورای امنیت کشور ارایه کرد که خوشبختانه اواخر‌ سال ٩٣مورد تأیید این شورا قرار گرفت. این طرح با در نظر گرفتن تمامی جوانب و با رویکردی ایجابی تنظیم شده است.»
ماجرا اما دیروز شکل دیگری به خود گرفت؛ آن هم با یک مصاحبه و اول صبح. این بار نوبت رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور بود که درباره ورود زنان به سالن‌های ورزشی و نه البته ورزشگاه‌ها، صحبت کند ولی درباره تکذیب این خبر. بابک دین پرست دیروز گفت که شورای امنیت کشور درباره حضور زنان در سالن‌های ورزشی مصوبه‌ای نداشته است. بعد از سخنان او بود که دوباره ورود زنان به سالن‌های ورزشی در صدر اخبار قرار گرفت و البته این بار با این عنوان که زنان هنوز اجازه ورود به سالن‌های ورزشی را ندارند. موضوع اما اینطور که پیداست به یک‌سوء تفاهم ساده یا اشتباه خبری برمی‌گردد. موضوع را فضه پناه‌لو، مدیرکل حوزه دفتر ریاست و روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به «شهروند» می‌گوید. او در غیاب شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری که دیروز تا هشت شب در جلسه هیأت دولت بود، گفت که معاون وزیر ورزش در این‌باره اشتباه کرده چرا که به جای شورایعالی امنیت ملی از شورای امنیت کشور که زیر نظر وزارت کشور است، استفاده کرده است:  «در مصاحبه معاون وزیر ورزش با ایرنا اعلام شده شورای امنیت کشور که زیر نظر وزارت کشور است، مصوبه ورود زنان به سالن‌های ورزشی را تصویب کرده درحالی‌که این موضوع در شورایعالی امنیت ملی که آقای شمخانی دبیر آن است، مطرح و تصویب شده است.»
 او گفت که مولاوردی دیروز در جلسه هیأت دولت با وزیر کشور در این‌باره صحبت کرده است.  رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور اما بعد از آن حرف از تکذیب زده که دو روز پیش مولاوردی، معاون مرکز امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفته بود: «طبق برنامه‌ای که قبلا اعلام شده بود، کمیته مشترکی با وزارت ورزش‌ و جوانان برگزار شد و قرار شد تا نتایج و پیشنهادات آن جلسه به شورایعالی امنیت‌ملی ارسال شود و تصمیم‌گیری نهایی در آن‌جا صورت گرفت.» این تأیید و تکذیب‌ها اما بعد از آن به راه افتاده که 17 اسفند گذشته هم این محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان بود که گفت موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها در شورایعالی امنیت ملی درحال بررسی است: «پرداختن یک طرفه به حضور زنان در ورزشگاه‌ها و مطرح کردن آن با صدای بلند به نحوی که ایجاد حساسیت کند، به سود ورزش زنان نیست. کارگروهی تشکیل شده و چارچوب‌هایی تدوین شده است و فکر می‌کنم در یکی از کمیته‌های شورایعالی امنیت ملی هم این موضوع مطرح شده است. در صورت تصویب این موضوع، اتفاقات خوبی خواهد افتاد تا بخشی از مشکلات با رعایت قوانین حل شود.» وزیر ورزش و جوانان درحالی‌ از این موضوع خبر داد که ساعتی بعد خبر رسید کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)، میزبانی جام‌ملت‌های آسیا در‌سال 2019 را به امارات داده است آن هم در شرایطی که ایران هم همزمان با امارات کاندیدای این میزبانی بود. این اتفاق بعد از آن افتاد که خبرگزاری رویترز، چند روز قبل از آن نوشته بود اگر ایران به‌عنوان میزبانی در تورنمنت‌های مهمی مثل جام‌ ملت‌های آسیا است باید به زنان اجازه دهد تا به ورزشگاه بروند اما کفاشیان گفته بود مشکل اصلی ایران در راه میزبانی جام ملت‌های آسیا «حق پخش و اسپانسرینگ» است و نه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها.
از طرف دیگر حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری هم در اسفند ماه گفت که موانع حضور تماشاگران زن در ورزشگاه‌ها با حفظ موازین شرعی قابل رفع است: «جمهوری اسلامی ایران توانسته موانع حضور ورزشکاران  زن در میادین ورزشی را رفع کند و می‌توانیم موانع حضور تماشاگران زن را نیز با حفظ موازین شرعی در ورزشگاه‌ها
برطرف کنیم.»
وزیر ورزش و جوانان و مشاور فرهنگی رئیس جمهوری بعد از آن از بررسی موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها در شورایعالی امنیت ملی خبر دادند که قبل از آن سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در یادداشتی در هفته‌نامه فیفا از مسئولان ایران خواست که به ممنوعیت حضور همه زنان در ورزشگاه‌ها پایان دهند: «در نوامبر ۲۰۱۳ زمانی که به ایران سفر کردم، نه فقط با علاقه شدید مردم به فوتبال روبه‌رو شدم بلکه با قانون دیگری نیز برخوردم که حضور زنان در ورزشگاه‌ها را ممنوع می‌کرد. این موضوع را در نشستی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران مطرح کردم. تصورم این بود که این وضع می‌تواند در میان‌مدت تغییر کند اما تاکنون تغییری نکرده است. حضور در اغلب مسابقات ورزشی مردان برای تماشاگران زن ممنوع است، هرچند در برخی موارد زنان خارجی اجازه می‌یابند که به ورزشگاه بروند.» بعد از انتشار این سخنان بلاتر، این علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال بود که در واکنش به سخنان او گفت که حضور زنان خارجی در ورزشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم. همه این اتفاق‌ها اما بعد از آن افتاد که در تابستان گذشته و در بازی‌های جهانی والیبال که در تهران برگزار می‌شد، زنان اجازه ورود به ورزشگاه آزادی را برای تماشای مسابقات تیم ‌ملی ایران و دیگر کشورها نیافتند و این موضوع باعث اعتراض تماشاچیان زن و حاشیه‌های زیادی در این‌باره شد. بعد از آن بود که مسئولان وزارت ورزش و معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری قول دادند که تلاش می‌کنند این موضوع را حل‌وفصل کنند؛ تلاشی که به نظر می‌رسد حالا به نتیجه رسیده است.


تعداد بازدید :  110