شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
کاروان‌های جشن هسته‌ای در سراسر ایران
شادی مردم غنی سازی شد

شهروند| مردم ایران شامگاه جمعه با حضور در خیابان‌ها رضایت خود را از نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام کردند. شهروندان سراسر کشور در استان‌های مختلف در تجمع‌های خودجوش شامگاه جمعه به خیابان‌ها آمده و با بوق زدن، شادی و ابراز احساسات خود در قالب کاروان‌های جشن و شادی از نتیجه به دست آمده در مذاکرات هسته‌ای در لوزان ابراز رضایت کردند.
مردم کشورمان در ساعت‌های نخست جمعه‌شب با حضور در معابر و خیابان‌ها با
سر دادن شعارهایی از دولت و تیم هسته‌ای کشور حمایت کرده و نسبت به کسب موفقیت‌های حاصل شده قدردانی کردند.
منابع خبری دیروز گزارش دادند، این جشن در شهرهای مختلف کشور چون اهواز، مشهد، خرم‌آباد تا اراک و کرمانشاه، قزوین، رشت، کرمانشاه، همدان، زنجان، بیرجند، یاسوج و... نیز برپا شده است. در بیشتر نقاط کشور شعاردهندگان درحالی‌که تصاویری از مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و پرچم سه‌رنگ کشورمان را در دست داشتند در حمایت از توافق صورت گرفته شده شعارهای «تشکر تشکر» از تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی را سردادند.
در این تجمع‌های خودجوش، طیف‌های مختلف اعم از پیر و جوان، زن و مرد حضور داشتند و شعار زنده‌باد ایران سر داده و سرنشینان خودروها بوق ممتد می‌زدند و دست‌هایشان را به علامت پیروزی تکان می‌دادند و به همدیگر تبریک می‌گفتند. آنها همچنین با شعارهای «نگاه نکن ظریفه، شش کشور را حریفه» و«ایران چه سربلنده، دشمن سرافکنده»، «ایران ایران، کشور شیران»، «ظریف دوستت داریم» و «الله اکبر» سردادند و از تلاش‌های تیم هسته‌ای در مذاکرات تشکر کردند.
حضور مردم در خیابان‌ها براساس یک قرار از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت که از مردم خواسته شده بود رأس ساعت 20 به خیابان‌ها بیایند و شادی خود را از نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس نشان دهند. قرار کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی این بود: امشب ساعت ۸ شب به خاطر تشکر از ظریف در هر شهر هستید به خیابان‌ها آمده و جشن بزرگی می‌گیریم برای رفع تحریم‌ها تا همه بفهمند از تفاهم راضی هستیم.
در تهران نیز شامگاه جمعه قدردانی مردم از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داشت و براساس گزارش‌های رسیده جمعیتی که به همین منظور در خیابان ولیعصر(عج) حدفاصل خیابان زرتشت تا میدان ولیعصر، حاضر شده بودند، با سر دادن شعارهای «روحانی روحانی، حمایتت می‌کنیم»، «ظریف مچکریم» و «دکتر ظریف زنده‌باد، روحانی پاینده‌باد»، قدردانی خود را از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و شخص دکتر ظریف، وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری اعلام کردند. مردم تهران در خیابان ولیعصر بارها سرود یار دبستانی من را خواندند و در اعتراض به واکنش‌های منفی نسبت به نتیجه مذاکرات لوزان، شعار سر دادند.
پنجشنبه‌شب نیز شماری از مردم تهران به محض اعلام تفاهم میان ایران و 1+5، درحالی‌که وزیر امور خارجه کشورمان و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران هنوز وارد تهران نشده بودند، با حضور در خیابان‌ها استقبال و رضایت خود را نسبت به تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده کشورمان اعلام کردند. صبح روز جمعه، وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، در لحظه ورود به تهران و در پاویون فرودگاه مهرآباد، مورد استقبال جمعی از مردم تهران قرار گرفتند.
بازتاب‌های رسانه‌ای
اما شادمانی مردم ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های سراسر جهان داشت. روزنامه فایننشیال تایمز روز شنبه با انتشار تصاویری از شادمانی مردم تهران به دنبال تفاهم هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس، روی صفحه نخست‌اش نوشت: ایران از روابط جدید با غرب استقبال کرد. این روزنامه نوشت: رئیس‌جمهوری ایران از «توافق تاریخی هسته‌ای» به‌عنوان اولین گام به طرف یک روابط جدید و کمتر خصمانه با غرب یاد کرد و همزمان با آن جمعیت زیادی از مردم در خیابان‌های تهران فریاد شادی سر دادند.
روزنامه دیلی‌میل نیز شنبه با اشاره به تصاویری از شادمانی مردم ایران به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، نوشت: هزاران نفر در خیابان‌های این کشور ازجمله در تهران این توافق تاریخی را جشن گرفتند. ایرانی‌ها به‌دنبال اعلام این توافق بزرگ ضمن به صدا درآوردن بوق‌های خودروها در خیابان‌ها، پرچم‌های ملی ایران را به اهتزاز در آوردند.
این روزنامه نوشت: این توافق مهم و بزرگ درحالی از سوی ایرانیان جشن گرفته شد که در آن قول داده شده است که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شود.
روزنامه گاردین نیز روز شنبه ضمن انتشار تصاویری از شادمانی مردم در شهرهای ایران نوشت: این توافق هسته‌ای سبب شد که امیدها در میان ایرانی‌ها بار دیگر زنده شود. ساکنان تهران بعد از اعلام تفاهم هسته‌ای در لوزان که سبب لغو تحریم‌ها و رفع خطر جنگ خواهد شد، با به صدا درآوردن بوق‌های خودروهای خود در خیابان‌ها، به ابراز شادمانی پرداختند.
گاردین افزود: تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با باز شدن بازارهای ایران در روز شنبه، نرخ برابری ریال در مقابل سایر ارزها تقویت شده و سهام در بورس تهران روند افزایشی داشته باشد.


تعداد بازدید :  399