شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
گزیده خوانی

   فعالیت یکی از خطوط مهم تجارت خارجی| محمدحسین داجمر، مدیرعامل شرکت کشتیرانی ایران تأکید کرد که با لغو تحریم‌ها، تحول جدی در حمل‌ونقل دریایی و تجارت بین‌الملل اتفاق می‌افتد چون یکی از خطوط مهم تجارت خارجی ما خط اروپا بود که غیرفعال شده است.

   بازار خودرو در انتظار ریزش قیمت‌ها| اعلام دستیابی به تفاهم هسته‌ای پیش‌بینی فعالان بازار ارز از کاهش قیمت ارز در روزهای آینده را به دنبال داشت. در این شرایط در اولین روز کاری پس از پایان تعطیلات نوروزی فعالان بازار خودرو می‌گویند که قیمت این محصولات تحت‌تأثیر کاهش نرخ ارز، کاهش خواهد یافت. البته به گفته فعالان، کاهش احتمالی قیمت‌ها در بازار بیشتر تحت‌تأثیر اثرات روانی تفاهم هسته‌ای خواهد بود و کاهش قیمت خودروهای وارداتی که ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد، بیشتر از خودروهای داخلی خواهد بود.

   افزایش 18.87‌درصدی صادرات و 5.57‌درصدی واردات| کارنامه تجارت خارجی ایران در‌ سال ۱۳۹۳ بیانگر رشد 18.87‌درصدی صادرات و ۵.۵۷‌درصدی واردات است. صادرات غیرنفتی ایران در‌ سال 1393 در مجموع به 49‌میلیارد و 744‌میلیون دلار رسید که در مقایسه با‌ سال 1392 به میزان18.87‌درصد افزایش داشت.

   تعرفه واردات خودرو در‌ سال ۹۴ تغییر نکرد| سیدعباس حسینی، مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که تعرفه واردات خودرو نسبت به سال۹۳ تغییر نکرد، گفت: واردات خودروهای کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی تعرفه ۴۰‌درصدی دارد و ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است. وی با بیان این‌که کتاب مقررات واردات و صادرات‌ سال ۹۴، تا آخر فروردین‌ماه منتشر خواهد شد، گفت: هم‌اکنون تغییرات تعرفه‌ای در‌ سال‌جاری روی سایت سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد و فعالان اقتصادی و تجار می‌توانند تا پیش از انتشار کتاب مقررات واردات و صادرات، این تعرفه‌ها را ملاحظه کنند.

   تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت در سال ۹۴ گرفته نشده است| وزیر نفت با اعلام اینکه در مورد افزایش قیمت حامل‌های سوخت هنوز تصمیمی گرفته نشده است، برنامه این وزارت‌خانه را در سال ۹۴ تشریح کرد. به گزارش وزارت نفت،بیژن زنگنه در مورد برنامه‌های این وزارتخانه در سال ٩٤ توضیح داد: توسعه و تکمیل پروژه های پارس جنوبی و به پایان رساندن فازهای ١٥ ، ١٦، ١٧ و ١٨ این میدان و همچنین توسعه میدان‌های مشترک و میدان‌های نفتی غرب کارون از مهمترین برنامه های وزارت نفت در سال جاریست. وی وارد مدار شدن واحد اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین پالایشگاه کشوراز نظر ظرفیت تولید است را یکی دیگر از برنامه های وزارت نفت در سال 94 عنوان کرد و گفت: پس از وارد مدار شدن واحد اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با فاصله چند ماه، واحد دوم و سوم این پالایشگاه  نیز وارد مدار تولید می شود.وی همچنین صادرات گاز را یکی دیگر از برنامه‌های مهم وزارت نفت در سال ٩٤ عنوان کرد و گفت: صادرات گاز به عراق امسال آغاز می‌شود و در سال ٩٥ به حداکثر خود می‌رسد.


تعداد بازدید :  279