شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
«شهروند» از عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا در داخل و خارج ایران گزارش می‌دهد
توافق هسته‌ای ایران مانع گرانی جهانی طلا
گرانی طلا و سکه در روز مواج قیمت‌ها رکود آمریکا و آمارهای ناامید‌کننده بازار جهانی طلا را رونق داد

شهروند| پس از آن‌که آمارها نشان داد که کارفرمایان آمریکایی در ماه مارس کمترین فرصت شغلی را در طی بیش از یک‌سال گذشته ایجاد کرده‌اند، این احتمال تقویت شد که افزایش نرخ بهره به تأخیر خواهد افتاد. همین نکته کافی بود تا قیمت طلا افزایش یابد. براساس این گزارش، روز شنبه قیمت طلا درحالی به 1206 دلار و 91 سنت به ازای هر اونس رسید که روز جمعه نیز انتظار برای انتشار گزارش دستمزد بخش‌های مختلف غیرکشاورزی سبب شده بود قیمت طلا به 1204 دلار به ازای هر اونس برسد؛ به عبارت دیگر نرخ همچنان در گستره 1125 تا 1180 دلار به ازای هر دلار باقی ماند. از سوی دیگر ارزش دلار در برابر یورو پس از انتشار این گزارش، یک ‌درصد کاهش یافت تا این زنجیره برای تغییر قیمت‌های جهانی بیشتر تقویت شود. (قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در لحظه تنظیم این گزارش 1206 دلار بود).
نوسان انواع سکه و مقاومت طلا در بازار داخلی
برهمین اساس، بازار داخلی طلای ایران هم متاثر از این وقایع شد. این رخداد در شرایطی بود که شنبه 15 فروردین عملا روز اصلی فعالیت بازارهای ایران در سال تازه بود و همین روز هم متاثر از جو مذاکرات لوزان  آغاز شد. صبح روز شنبه بر اثر این جو روانی قیمت سکه در بازار تهران حدود 22‌هزار تومان کاهش یافت اما قیمت هر گرم طلای 18 عیار در برابر این کاهش قیمت سکه مقاومت کرد. چرا که بازارهای جهانی رویه افزایشی داشت. هر گرم طلای 18 عیار که جمعه تا 94‌هزار تومان هم معامله شده بود، شنبه از 95 تا 96‌ هزار و 600 تومان در نوسان بود. در کنار این ثبات قیمت طلای گرمی، سکه نیز تغییرات جالبی را تجربه کرد. سکه تمام بهار آزادی از روز گذشته با افزایش قیمت حدود 9‌هزار تومانی به 945‌ هزار تومان رسید. در کنار این اما نیم سکه بهار آزادی نیز با کاهش قیمت 2.33‌ درصدی از قیمت 527‌هزار تومان به 515‌هزار تومان رسید و ربع سکه بهار آزادی نیز همگام با نیم سکه 3‌هزار تومان کاهش و به رقم 277‌هزار تومان رسید. با این تفاسیر مشخص می‌شود عوامل متعددی قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی را به بازی گرفته‌اند که سیاست‌های اقتصادی آمریکا و مذاکرات کشورمان با 1+5 در لوزان سوییس ازجمله مهم‌ترین این عوامل است. در چند هفته گذشته به غیر از اظهارنظرهای فدرال رزرو درباره تأثیرات منفی افزایش قدرت دلار، گزارش دستمزد بخش‌های غیرکشاورزی تنها عاملی بود که روی قیمت فلز زردرنگ تأثیرگذار بوده است.
عوامل جهانی موثر بر  قیمت طلا
براساس گزارش وزارت کار آمریکا، فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه گذشته میلادی 126‌هزار مورد بود که پایین‌ترین رقم رشد از دسامبر 2013 تاکنون بود. این گزارش، به تولید ماهانه بیش از 200‌هزار فرصت شغلی طی 12 ماه گذشته که طولانی‌ترین رکورد از‌ سال 1994 تاکنون بود پایان داد. جیم کوچان، تحلیلگر مسائل اقتصادی دراین‌باره گفت: «گزارش بازار کار آمریکا بسیار ضعیف‌تر از چیزی بود که همه پیش‌بینی می‌کردند. این آمارها نشان می‌دهد که ما در نشست ماه ژوئن فدرال رزرو شاهد افزایش نرخ بهره نخواهیم بود.» نعیم اسلم، تحلیلگر بازار طلا در موسسه آوا ترید دراین‌باره به رویترز می‌گوید: «سرمایه‌گذاران درحال تجدیدنظر در پیش‌بینی زمان افزایش نرخ بهره هستند. این یک خبر خوب برای بازار طلا و خبری بد برای بازار دلار است.» از سوی دیگر نیز به نظر نمی‌رسد بانک‌های مرکزی بزرگ سراسر جهان سیاست‌های مالی جدیدی را اعلام کنند. در چنین حالتی وضع اقتصادی یونان تنها عاملی است که در افزایش نرخ سود آمریکا تأثیرگذار است و احتمالا به افزایش قیمت طلا منجر شود.
بهبود وضع در کوتاه‌مدت
در این میان «ام. روچان» خبرنگار نشریه ibtimes.com معتقد است که با توجه به آمار شغلی آمریکا در هفته جاری قیمت طلا صعودی خواهد بود. با وجود آن‌که بازار خرید و فروش طلا جمعه‌شب تعطیل شد، اما ناظران باید تا 5 آوریل و بازگشایی بازارهای الکترونیک منتظر بمانند تا ببینند تجار چگونه نسبت به گزارش دستمزدهای آمریکا واکنش نشان می‌دهند. گوین پترسون دبیر نشریه «رسورس موون» نیز می‌گوید علاوه بر کنترل اطلاعات مربوط به اقتصاد کلان، بورس و وضع ارزش دلار را دنبال می‌کند تا مسیر فلز زردرنگ در هفته پیش رو را بهتر تشخیص دهد. به عقیده او در کوتاه‌مدت وضع بازار طلا بهبود می‌یابد و در پایان ماه میلادی جاری قیمت‌ها افزایش خواهند داشت. پترسون دراین‌باره می‌گوید: به نظرم ارزش دلار از حد کنونی فراتر نخواهد رفت. بورس‌های آمریکایی نیز فرصتی برای صعود ندارند و این دو عامل برای رشد طلا بسیار مهم هستند.
توافق هسته‌ای به ضرر طلا
اما یکی از عوامل بازدارنده برای رشد قیمت طلا توافق هسته‌ای ایران است. چشم‌انداز افزایش قیمت نفت خام ایران در بازار پس از توافق هسته‌ای نیز روی وضع طلا تأثیرگذار است. در چنین حالتی بهای نفت خام با سرعت بیشتری کاسته می‌شود و در مقابل ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر بیشتر می‌شود. در چنین حالتی افزایش قیمت طلا بعید خواهد بود.


تعداد بازدید :  165