شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
عدد خبر

5/6درصد‌ رشد ترانزیت کالا در‌ سال 93
محمدجواد عطرچیان، مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از رشد 5.6 درصدی ترانزیت کالا در ‌سال ۹۳ خبر داد و گفت: کامیون‌های ایرانی ۶۳‌ درصد کالاهای ترانزیتی را حمل کردند. وی بندرعباس، پرویزخان، باشماق، بازرگان و لطف‌آباد را فعال‌ترین مرزهای ورودی کشور از لحاظ ترانزیت کالا و بندر امام، بندرعباس، لطف‌آباد، سرخس و بازرگان را فعال‌ترین مرزهای خروجی کشور از لحاظ ترانزیت کالا در ‌سال ۹۳ دانست و گفت: عملکرد ترانزیت جاده‌ای ۱۲ ماهه‌ سال گذشته ۱۲‌میلیون و ۳۴۰‌هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه‌ سال (۹۲) قبل از آن 5.6 درصد رشد داشت. عطرچیان عمده‌ترین کالاهای ترانزیتی را مواد نفتی، مصالح ساختمانی و انواع پنبه اعلام کرد و افزود: بیشترین تردد کامیون‌های ترانزیتی از مبدأ عراق و ترکیه بود.

10درصدافزایش احتمالی نرخ بیمه شخص ثالث
در پی افزایش ۱۰‌درصدی نرخ دیه کامل، اعضای سندیکای بیمه‌گران ایران با حضور رئیس‌کل بیمه مرکزی در ایام نوروز جلسه‌ای را برگزار کرد تا امکان افزایش ۱۰‌درصدی نرخ بیمه شخص ثالث در ‌سال‌جاری را مورد بررسی قرار دهد، اما این جلسه منجر به تصمیم‌گیری نهایی نشد. این در شرایطی است که وزیر دادگستری ابراز امیدواری کرده است که با توجه به افزایش جزیی نرخ دیه، شرکت‌های بیمه افزایش نرخ بیمه شخص ثالث را در دستورکار خود قرار ندهند اما مدیران شرکت‌های بیمه معتقدند با افزایش حتی ۱۰‌درصدی نرخ دیه، افزایش نرخ بیمه شخص ثالث نیز باید اتفاق بیفتد و مهم‌ترین توجیه آنها نیز زیان ده بودن بیمه شخص ثالث در صنعت بیمه است. با تصویب افزایش نرخ‌ها در سندیکا، بیمه مرکزی ایران هم جدول جدید حق بیمه سالیانه بیمه اجباری شخص ثالث انواع وسایل نقلیه را اعلام خواهد کرد. گفتنی است نرخ دیه کامل از ابتدای امسال یک‌میلیارد و ششصد و پنجاه‌میلیون ریال تعیین شد.

304‌ میلیارد ریالسفته و برات برگشتی در 11 ماه
بانک مرکزی اعلام کرد در یازده ماه اول ‌سال ۱۳۹۳ حدود 17.7 هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل 3042.6 میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد 104.5 و 78.8 رسید که نسبت به دوره مشابه‌ سال قبل از نظر تعداد 13.6 درصد افزایش و از لحاظ مبلغ 32.6‌ درصد کاهش نشان می‌دهد. طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در بهمن‌ماه ۱۳۹۳ بالغ بر 2.1 هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل 224.6‌ میلیارد ریال در شهر تهران واخواست شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد 139.4 و 63.9 رسید که درمقایسه با ماه قبل به ترتیب 154.4 و 44.2‌ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه‌ سال ۱۳۹۲ از نظر تعداد 35.5 درصد افزایش و از لحاظ مبلغ ۸۱‌ درصد کاهش داشته است.

16 ‌درصدافزایش صادرات ترکیه به ایران
صادرات ترکیه به ایران در دومین ماه‌سال جاری میلادی با رشد ۱۶‌درصدی به ۲۵۸‌میلیون دلار رسید و واردات از ایران با افت ۳۱‌درصدی ۵۸۳‌ میلیون دلار شد. اداره آمار ترکیه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد صادرات این کشور به ایران در فوریه 2015 با رشد 16‌ درصدی نسبت به مدت مشابه ‌سال قبل مواجه شده و به 258‌ میلیون دلار رسیده است. با وجود رشد 16‌ درصدی صادرات ترکیه به ایران در دومین ماه 2015 واردات این کشور از ایران افت 31‌ درصدی داشته و به 583‌ میلیون دلار رسیده است. در پی اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین دو کشور، صادرات ترکیه به ایران رو به افزایش گذاشته اما واردات این کشور از ایران کاهش یافته است. مقامات ایران و ترکیه اخیرا یک موافقتنامه تجارت ترجیحی را امضا کرده‌اند که براساس آن تعرفه کالاهای مبادلاتی بین دو کشور کاهش یافته است. این موافقتنامه که از ابتدای‌سال جاری میلادی به اجرا گذاشته شده با انتقاد شدید فعالان اقتصادی در ایران مواجه شده است.


تعداد بازدید :  298