شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
محمدرضا ساکت در گفت‌وگو با «شهروند»:
افت استقلال و پرسپولیس، فوتبال ایران را ضعیف کرده است
فدراسیون برای کی‌روش شرط بگذارد و او را نگه دارد

شهروند| عملکرد پرفراز و نشیب سرخابی‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران برای هواداران این 2 تیم به یک عادت تبدیل شده است و دیگر نمی‌توان گفت که استقلال و پرسپولیس 2 قطب فوتبال ایران هستند. در این شرایط کارشناسان از دلایل مختلف برای دچار شدن این دو باشگاه به چنین حال و روزی نام می‌برند. محمدرضا ساکت مشاور عالی سازمان لیگ که سابقه مدیریت چند ساله در باشگاه سپاهان را هم داراست، از عدم ثبات مدیریت به‌عنوان دلیل اصلی افت سرخابی‌ها یاد می‌کند. گفت‌وگوی «شهروند» با ساکت در ادامه از نظرتان می‌گذرد:
 ‌ چند سالی است که تیم‌های استقلال و پرسپولیس از نظر نتیجه دچار افت شده‌اند، شما دلیل اصلی این مسأله را چه می‌دانید؟
ابتدا این را بگویم که به عقیده من استقلال دچار افت شدید نشده چون در لیگ‌سال گذشته با اختلاف کمی نتوانست در رده‌های بالایی قرار بگیرد و در لیگ امسال نیز همچنان شانس زیادی برای کسب رتبه‌های بالای جدول دارد. این مسأله نیز به دلیل ثبات مدیریتی بیشتر در این باشگاه بوده که قبلا فتح‌الله‌زاده و حالا افشارزاده این کار را برعهده دارند. البته ناگفته نماند که انتظار هواداران از این تیم خیلی بیشتر از این است. از سویی پرسپولیس در سال‌های اخیر دچار بحران شدیدی شده که دلیل اصلی‌اش عدم ثبات در کادرفنی و بخش مدیریت این باشگاه بوده است.
‌ به نظرتان این مسأله نگرانی را برای فوتبالدوستان به وجود نیاورده است؟
من اعتقاد دارم که این 2 تیم 2 قطب اصلی فوتبال ایران هستند و علاقه‌مندان میلیونی به آنها عشق می‌ورزند. حتی با نتایج ضعیف استقلال و پرسپولیس برخی مسیر زندگی روزمره‌شان تغییر می‌کند. یک مجموعه باشگاهی موفق باید 4 مولفه اصلی داشته باشد که ثبات مدیریت، ثبات اقتصادی، ثبات برنامه‌ریزی و همچنین فنی است اما متاسفانه در این 2 باشگاه و بیشتر در پرسپولیس شاهد تلاطم‌های مستمر مدیریتی بودیم. از آن‌جایی که وضع تشکیلاتی این 2 باشگاه مشخص نشده است و مدام شاهد تصمیمات غیرقابل اتکا در مجمع و همچنین درباره اسپانسر آنها هستیم، هر روز نگرانی‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی دایما بحث واگذاری مطرح می‌شود و استرس را در کار مدیران بیشتر کرده است.
 شخصا فکر می‌کنید بحث واگذاری استقلال و پرسپولیس به کجا خواهد انجامید؟
پیشنهاد من این است که سرخابی‌ها از گردونه واگذاری خارج شوند چون با این روند واگذاری هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. از طرفی طی یک فرآیند از اختیار وزارت ورزش نیز در بیایند و به 2 شرکت تولیدی – صنعتی که نیمه دولتی هستند، واگذار شوند. شرکت‌های زیادی هستند که با این شرایط فعالیت ورزشی می‌کنند اما هوادار ندارند و با این اتفاق هم آنها برنده بازی هستند و هم استقلال و پرسپولیس.
‌ شما چنین تجربه‌ای را در سپاهان هم داشته‌اید...
بله، ‌‌سال 1379 با کمک اسلامیان، جهانگیری و تاج در سپاهان این کار را کردیم و دیدید که دهه 80، دهه طلایی سپاهان نام گرفت اما برای استقلال و پرسپولیس فعلا اختیار در دستان ما نیست وگرنه می‌توانستیم چنین اقدامی را انجام دهیم و در یک برنامه حداقل 3 ساله آنها نیز به موفقیت برسند.
 ‌ شما دلیل ناکامی سرخابی‌ها را فقط عدم ثبات مدیریتی می‌دانید اما خیلی‌ها معتقدند با همین بازیکنان می‌شد بهتر از این نتیجه گرفت!
در خیلی از موارد در حق 2 تیم استقلال و پرسپولیس جفا شده است. مثلا قلعه‌نوعی امتحان پس داده فوتبال است و از قدرت مدیریت و‌ بازی‌خوانی بالایی برخوردار است. من 2‌سال با ایشان کار کردم و می‌توانم شهادت بدهم که قهرمانی‌های گذشته او درنهایت سلامت به‌دست آمده است. یادمان نرود که برای موفقیت یک تیم کادرفنی نمی‌تواند همه کار را انجام دهد.
‌ افت استقلال و پرسپولیس را چقدر در نتایج ضعیف اخیر فوتبال ایران موثر می‌دانید؟
همیشه استقلال و پرسپولیس در فرآیند معرفی ستاره‌ها نقش داشتند. در 2، 3‌سال اخیر آنها دچار تلاطم شدند و حتما این مسأله تأثیر زیادی در افت فوتبال ما داشته است. مطمئنا قطب‌های دیگری در فوتبال ایران به‌وجود آمده‌اند اما نتوانستند جای این 2 تیم را پر کنند.
 ‌ به‌عنوان سوال پایانی، نظرتان درباره بحث جدایی کی‌روش از تیم‌ملی فوتبال چیست؟
در کل ارزیابی‌ام از عملکرد کی‌روش مثبت است، اگرچه نقاط ابهامی برایم نسبت به او وجود دارد و انتقادهایی نسبت به ادبیاتش هم دارم. به‌هرحال نباید از حق بگذریم چون کی‌روش توانست روح تیمی را در تیم‌ملی دمیده است، بازیکن سالاری را کنار زده و نیروهای جدیدی را شناسایی کرده است. ادامه کار کی‌روش با شرط و شروطی که باید توسط فدراسیون اعمال شود، به صلاح فوتبال ایران است اما فدراسیون باید فضایی که میان او و مربیان ایرانی به‌وجود آمده را مدیریت کند.


تعداد بازدید :  167