شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
با تایید طرح وزارت ورزش توسط شورای امنیت
قفل ورود زنان به سالن های ورزشی شکست
عبدالحمید احمدی : نوبت به فوتبال هم می‌رسد دبیر فدراسیون والیبال : حضور خانواده‌ها روحیه ورزشکاران را بالا می‌برد مربی تیم‌ملی بسکتبال: لغو این محدودیت بر تعداد هواداران می‌افزاید

شهروند| در سال‌های اخیر ممنوعیت حضور بانوان در استادیوم‌های ورزشی به یکی از دغدغه‌های اصلی ورزشدوستان و به‌ویژه رشته‌های سالنی تبدیل شده بود اما با اعلام معاون فرهنگی وزارت ورزش شورای امنیت با طرحی که این وزارتخانه برای حضور خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی داده بود، موافقت کرده و از این پس خانواده‌ها می‌توانند در کنار یکدیگر شاهد کار ورزشکاران باشند. این اتفاق جنبه‌های مثبتی را برای ورزش ایران رقم می‌زند و البته نگرانی‌هایی را نیز به وجود می‌آورد.
موافقت با طرح وزارت ورزش
بعد از این‌که در‌سال گذشته بارها رئیس فدراسیون والیبال و مسئولان وزارت ورزش از رایزنی با مراجع ذیربط برای حل محدودیت حضور بانوان در سالن‌های ورزشی خبر داده بودند، دیروز عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی، آموزشی وزارت ورزش از نهایی شدن این توافقات خبر داد: «سال گذشته وزارت ورزش‌وجوانان آیین نامه جامع خود را برای حضور خانواده‌ها و زنان در سالن‌های ورزشی به شورای امنیت کشور ارایه کرد که خوشبختانه اواخر‌سال 93مورد تأیید این شورا قرار گرفت. این طرح مجموعه‌ای از ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و شرعی است، البته در برخی رشته‌های ورزشی نه خانواده‌ها طالب حضور هستند و نه امکان حضور وجود دارد، زیرا تعدادی از این ورزش‌ها مردانه است. پیش‌بینی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و حضور خانم‌ها و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی به تناسب رشته‌ها بستگی دارد که ما نیز تصمیم داریم این طرح را در‌سال جاری اجرا کنیم.»
نگرانی بابت بازی‌های باشگاهی
نگرانی اصلی جهت آزاد کردن حضور بانوان در سالن‌های ورزشی به بازی‌های باشگاهی برمی‌گردد که متاسفانه در چند‌سال اخیر نیز اتفاقات خوبی را پیرامون این مسابقات در رشته‌هایی مثل والیبال و بسکتبال شاهد نبودیم. در بازی‌های ملی به جهت این‌که مواضع تمامی تماشاگران یکی است و بحث حمایت ملی وسط است، اکثرا مشکلی از نظر جو ورزشگاه‌ها و الفاظی که به کار برده می‌شود، وجود ندارد. حال باید دید که مسئولان وزارت ورزش برای جلوگیری از اتفاقات احتمالی چه تدابیری اندیشیده‌اند تا بار دیگر بعد از رخ دادن یک اتفاق ناگوار شاهد تجدید این ممنوعیت نباشیم.
تماشای خانوادگی والیبال
مسابقات والیبال که در سال‌های اخیر بعد از راهیابی تیم‌ملی کشورمان به لیگ جهانی با استقبال شدید مردم روبه‌رو شده، از‌ سال 2013 و بعد از اتفاقاتی که در دیدار والیبال ایران و صربستان در لیگ جهانی رخ داد، بدون حضور بانوان برگزار می‌شود اما با تأیید طرح حضور خانواده‌ها، بانوان می‌توانند با تمهیدات ویژه حمایت خود را از تیم‌ملی والیبال در لیگ جهانی و همچنین مسابقات آسیایی که قهرمانی در آن حکم صعود به المپیک را دارد، اعلام کنند. در عین حال، دیگر خطری بابت از دست رفتن میزبانی مسابقات مختلف فدراسیون والیبال را تهدید نخواهد کرد. محمود افشاردوست، دبیر فدراسیون والیبال دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «والیبال محیط سالمی دارد و مطمئنا در بحث ملی هیچ مشکلی با حضور بانوان در سالن پیش نخواهد آمد. از طرفی حضور خانواده‌ها می‌تواند به لحاظ روحی و روانی به بازیکنان کمک کند و اتفاقا این مسأله یکی از خواسته‌های ملی‌پوشان والیبال است. البته باید در کنار آزاد کردن حضور بانوان خیلی از مسائل رعایت شود تا به اصل قضیه خدشه‌ای وارد نشود.»
بحث انگیزشی ورزشکاران
مهران شاهین طبع، مربی تیم‌ملی بسکتبال کشورمان درباره امکان حضور خانواده‌ها در سالن‌های بسکتبال به «شهروند» می‌گوید: «بسکتبال رشته‌ای است که بانوان علاقه زیادی به آن دارند و همواره استقبال زیادی از آن کرده‌اند. قطعا حضور بیشتر تماشاگران روی سکوها نیز می‌تواند برای بازیکنان و اسپانسرها انگیزه ایجاد کند و قطعا جنبه‌های مثبت زیادی خواهد داشت. خیلی نباید به جنبه منفی این اتفاق فکر کنیم چون راه‌های پیشگیری زیادی وجود دارد که می‌تواند به این تصمیم مثبت کمک کند.» وی همچنین می‌افزاید: «تمام رشته‌ها در دنیا به دنبال مخاطب می‌گردند و حضور بیشتر تماشاگران می‌تواند تنور مسابقات بسکتبال را گرم کند. اگر محدودیت‌ها وجود داشته باشد، خیلی از انگیزه‌ها از بین می‌رود، پس اینطور محدود کردن درست نیست.»
تلاش برای حل مشکل فوتبالدوستان
شاید تا چند‌سال قبل که ورود بانوان به سالن‌های ورزشی آزاد بود، کمتر مسابقه‌ای از والیبال یا بسکتبال در ذهنمان باشد که روی سکوها دچار حواشی شده و تماشاگران حتی باعث توقف یک مسابقه شوند اما بعد از اعمال محدودیت برای حضور بانوان در سال‌های اخیر با تجربه‌های تلخی در لیگ بسکتبال و والیبال روبه‌رو شدیم که شاید فحاشی کوچکترین اتفاق در آن به شمار بیاید. خیلی از کارشناسان معتقدند که حضور بانوان به دلایل مختلف می‌تواند باعث جلوگیری از این اتفاقات حاشیه‌ای در سالن‌ها شود. حال شاید تجربه موفق حضور بانوان در سالن‌های ورزشی، در سال‌های آینده مسئولان را متقاعد کند تا بالاخره پای حکم مجوز حضور بانوان در استادیوم‌های فوتبال را امضا کنند چون این امر می‌تواند فضای استادیوم‌های فوتبال را نیز تا حد زیادی پاک کند. عبدالحمید احمدی، معاون فرهنگی وزارت ورزش نیز در گفت‌وگوی کوتاهی با «شهروند» این موضوع را تأیید کرد: «تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در آینده این اتفاق برای ورزشگاه‌های فوتبال نیز رخ دهد.»


تعداد بازدید :  170