شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
برای نخستین‌بار در تاریخ آمریکا صورت گرفت
صدور فرمان محدودیت‌ در مصرف آب در کالیفرنیا

بابک میرمالک| «جری براون»، فرماندار ایالت کالیفرنیای آمریکا در روز اول آوریل با صدور فرمانی محدودیت‌هایی اجباری را برای مصرف آب در ایالت کالیفرنیا مقرر کرد تا شدت خشکسالی حاکم بر کالیفرنیا آشکار شود. خشکسالی 4 ساله ایالت کالیفرنیا به مرحله بحران نزدیک شده و کاهش بی‌سابقه بارش برف در زمستان گذشته نیز به این موضوع دامن زده‌است. اقدام فرماندار ایالت کالیفرنیا با هدف کاهش 25‌درصدی مصرف آب در این ایالت در شرایطی صورت گرفت که دانشمندان و محققان از ماه‌ها پیش درخصوص خشکسالی بی‌سابقه با دوره زمانی چند ده ساله در کالیفرنیا هشدار داده ‌بودند و مقامات آمریکایی نیز طرح‌هایی را برای مقابله با تغییرات اقلیمی در این منطقه مطرح کردند.
سخنرانی فرماندار کالیفرنیا در محوطه سبزی انجام شد که در سال‌های گذشته در این فصل از‌ سال به‌طور معمول پوشیده از لایه‌ای از برف بود، اما کاهش بارش برف و باران در‌ سال‌جاری چهره آن را دستخوش تغییر کرده ‌است، موضوعی که توجه فرماندار را نیز جلب کرد تا سخنرانی‌اش را با این سخنان آغاز کند «امروز ما بر علف‌های خشکی ایستاده‌ایم درحالی‌که می‌بایست بر این زمین‌ها یک متر و نیم برف نشسته ‌باشد». جری براون در ادامه عنوان کرد که مقابله با این خشکسالی تاریخی نیازمند اقدامات ویژه‌ای است و گفت: «من به همین منظور فرمانی اجرایی، الزامی و جدی را برای کاهش مصرف آب در این ایالت صادر کرده‌ام». فرماندار کالیفرنیا در ادامه از مردم این ایالت خواست تا در کنار یکدیگر برای ذخیره آب به هر شکل ممکن تلاش کنند.
جری براون در این فرمان از مرکز کنترل منابع آب این ایالت خواست تا در‌ سال‌جاری از حجم آب مصرفی 400 مرکز تأمین آب کالیفرنیا به میزان 25‌درصد بکاهد. این مراکز و شرکت‌ها وظیفه تأمین آب این 90‌درصد از ساکنان ایالت کالیفرنیا را برعهده دارند و محدودیت‌ مصرف و نظارت بر مصرف آب شهروندان نیز توسط این مراکز اعمال خواهد شد. به گفته مقامات آمریکایی این دستور درجات مختلفی از محدودیت‌ در مصرف آب را برای صاحبان خانه‌ها، مزرعه‌داران و دیگر فعالیت‌ها در نظر گرفته و حتی مکان‌هایی نظیر زمین‌های گلف و گورستان‌ها نیز در آن گنجانده‌ شده‌ است.
درحالی‌که موفقیت این طرح به عملکرد مراکز و شرکت‌های تأمین آب بستگی دارد، آن‌چه که مسلم است تغییر سبک زندگی مردم کالیفرنیا در سراسر این ایالت است که آبیاری فضای سبز اطراف خانه‌هایشان، در کنار شست‌وشوی خودرو‌ها و استحمام روزانه آب زیادی را تلف می‌کند. مقامات دولتی آمریکا با استناد بر همین موضوع مدعی شده‌اند که فرمان اخیر فرماندار کالیفرنیا منجر به افزایش قیمت محصولات کشاورزی و موادغذایی نخواهد شد. جری براون در جریان سخنان هفته گذشته خود خطاب به مردم کالیفرنیا گفت، «مردم باید درک کنند که ما در دوره جدیدی هستیم و روزهایی که دوست ‌داشتید باغچه و محوطه سبز خانه‌تان را هر روز آبیاری کنید، گذشته ‌است».
به دنبال این اخبار بسیاری به گمانه‌زنی درخصوص شرایط آینده کالیفرنیا و مسائلی نظیر کاهش فضای سبز، جریمه مصرف‌کنندگان خاطی، ضرورت استفاده از لوازم خانگی کم‌مصرف، بروز پدیده‌ای به نام پناهندگان خشکسالی نیازمند کمک دولت، ایجاد تنش میان شهرنشینان و کشاورزان پرداختند.
اما صاحبان مزارع بزرگ آب مورد نیاز خود را از منابع تأمین آب محلی تأمین نمی‌کنند و شامل این دستور‌العمل کاهش 25‌درصدی مصرف نخواهند شد. با این حال مقامات آمریکایی به این نکته اشاره کرده‌اند که مصرف آب بسیاری از مزارع به دنبال این خشکسالی مورد بازنگری قرار گرفته و با محدودیت‌هایی نیز مواجه شده ‌است. علاوه‌بر آن به دستور فرمانداری کالیفرنیا، مالکان مزارع بزرگ باید گزارش دقیقی را از چگونگی مصرف آب به دولت آمریکا ارایه دهند. این طرح به‌عنوان راهی برای مبارزه با هدر رفتن آب در نظر گرفته ‌شده ‌است. مقامات آمریکایی همچنین اقداماتی تنبیهی را برای کسب اطمینان از اجرای این دستور و جریمه خاطیان در نظر گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به جریمه نقدی اشاره کرد که به موجب آن مرکز مدیریت منابع آب شرکت‌ها و مراکز تأمین آبی را که در هفته‌های آتی موفق به کاهش مصرف آب مشترکان خود نشوند را جریمه خواهد کرد.
«مارک کووین»، مدیر اداره منابع آب ایالت کالیفرنیا درخصوص چگونگی اجرای این فرمان از نظارت جدی بر مصرف آب و مجازات مجرمان برای دستیابی به کاهش 25‌درصدی مورد نظر خبر داد و با این حال عنوان کرد، «ما به دنبال موفقیت این طرح هستیم، نه تنبیه و مجازات». گفته می‌شود دولت کالیفرنیا جریمه روزانه 500 دلاری را برای هدر دادن آب در نظر گرفته ‌است. به گفته «تام پینتر»، محقق موسسه ناس، ایالت کالیفرنیا از زمان آغاز خشکسالی تا به امروز 41بیلیون‌و640میلیارد‌لیتر آب از ذخایر خود را از دست داده ‌است و علاوه‌بر آن ذخایر برف در زمستان اخیر به 6 درصد حجم معمول یعنی کمترین میزان خود از‌ سال 1977 گذشته رسید، هرچند که جمعیت کالیفرنیا از آن سال تا به امروز 2 برابر شده ‌است.
خشکسالي باعث شده است ميزان برداشت محصولات کشاورزي در ايالت کاليفرنياي آمريکا در ‌سال زراعي جاري کاهش يابد. کمبود آب همچنين باعث شده است ميزان توليد انگور، پرتغال و پسته در ايالت کاليفرنيا به ميزان چشمگيري کاهش يابد. خشکسالي بي‌سابقه در ايالت کاليفرنيا باعث شده است که کشاورزان اين ايالت نتوانند حدود 420‌هزار هکتار (5 درصد) از زمين‌هاي کشاورزي خود را زير کشت ببرند.
ميزان درآمد حاصل از فعاليت‌هاي کشاورزي در اين ايالت 44 ميليارد دلار در‌ سال است اما پيش‌بيني مي‌شود که در ‌سال زراعي جاري ميزان درآمد بخش کشاورزي در کاليفرنيا بيش از 2 ميليارد دلار کاهش يابد.
محققان ناسا در‌ سال گذشته گزارش اخبار ناگواری را درخصوص شرایط زیست‌محیطی مناطق غربی آمریکا منتشر کردند و هشدار دادند که این منطقه که درحال حاضر در خشکسالی به سر می‌برد در آستانه یک ابر خشکسالی بی‌سابقه قرار گرفته ‌است. بنابر اعلام ناسا، خشکسالی اخیری که کالیفرنیا را در بر گرفته ‌است در مقیاس ابرخشکسالی که در ٣٥‌سال آینده دشت‌های آمریکا را در برمی‌گیرد بحرانی ناچیز است، هرچند تا این‌جا نیز آسیب‌های بی‌سابقه‌ای را بر جا گذاشته ‌است. متن کامل این تحقیقات نیز تحت عنوان «خطر خشکسالی بی‌سابقه قرن ٢١ در جنوب‌غربی آمریکا و دشت‌های مرکزی» منتشر شده ‌است. تحقیقات اخیر از سوی دانشمندان آژانس فضایی، دانشگاه کرنل و همچنین دانشگاه کلمبیا صورت گرفته ‌است و با احتمال ٨٠‌درصد پیش‌بینی می‌کند که در صورت ادامه روند تغییرات زیست‌محیطی با سرعت فعلی، دشت‌های مرکزی و جنوب غربی آمریکا تا‌ سال ٢٠٥٠ با تغییرات آب‌ و هوایی شدیدی مواجه خواهد شد که به آتش‌سوزی‌های گسترده و بحران بی‌آبی منجر می‌شود.

راهکار فرمانداری کالیفرنیا برای کاهش مصرف آب

به دنبال سخنرانی جری براون و صدور فرمان اجرایی برای کاهش 25‌درصدی مصرف آب، پایگاه اینترنتی فرماندار کالیفرنیا نیز شرحی مختصر از اقداماتی را که قرار است به این منظور صورت بگیرد منتشر کرد. در این متن آمده‌ است که برای صرفه‌جویی بیشتر آب این اقدامات صورت خواهد گرفت:
   جایگزینی بیش از 4‌میلیون و 500‌هزار مترمربع از فضاهای سبز مراکز دولتی با چمن‌های سازگار با خشکسالی
   طرح تخفیف موقت برای جایگزینی لوازم خانگی و موتور‌های آبی فرسوده با مدل‌های جدید و کم‌مصرف
   کاهش مصرف آب دانشگاه‌ها، زمین‌های گلف، گورستان‌ها و دیگر فضاهای سبز وسیع
   ممنوعیت ایجاد انشعاب آب آشامیدنی در خانه‌ها و مراکزی که تازه ساخته می‌شوند
   ممنوعیت آبیاری فضا‌های سبز در خیابان‌ها و مراکز عمومی
   مقابله با سازمان‌ها و شرکت‌های تأمین آب که از ارایه اطلاعات خود به دولت خودداری می‌کنند
   ارتقای اجباری سرویس‌های بهداشتی و شیر‌آلات مراکز عمومی و مجتمع‌های مسکونی
   ارایه گزارش ماهانه شرکت‌های تامین‌کننده آب درخصوص مصرف آب، حفاظت از آب و اقدامات خود


تعداد بازدید :  185