شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

آغاز المپیک
119‌ سال پیش، برابر با پنجم آوریل 1896 میلادی، بازی‌های المپیک که به عقیده باستان‌شناسان در یونان باستان انجام می‌شد، پس از 15 قرن بار دیگر در آتن، زادگاه اين مسابقه‌ها از سرگرفته شد. مسابقه‌هاي المپيك در ‌سال 776 پيش از ميلاد در جلگه المپ يونان به خاطر شادي «زئوس» از خدايان يونانيان آغاز و از‌ سال 333 ميلادي به تصميم امپراتور وقت روم برچيده شده بود. ابتكار تجديد حيات اين مسابقه‌ها از يك بارون صلح‌دوست فرانسوي به نام «پير دو كوبرتين» بود كه براي راه‌اندازي مجدد بازی‌ها تلاش بسيار كرد. مراسم برپايي اين بازي‌ها همانند عهد باستان با مشعل فروزان و رژه ورزشكاران همراه است.

مرگ مستبد
90‌ سال پیش، برابر با شانزدهم فروردین 1304 خورشیدی، محمدعلی شاه، ششمین پادشاه از دودمان قاجار در 54 سالگی در ایتالیا درگذشت. او در ۱۲۸۵ خورشیدی به سلطنت رسید و عمده شهرتش به دلیل مخالفت با جنبش مشروطه بود. در زمان سلطنت محمدعلی شاه مجلس شورای ملی به توپ بسته شد و آزادیخواهان زیادی به قتل رسیدند. او پس از فتح تهران توسط مشروطه‌خواهان، به سفارت روسیه در تهران پناهنده شد و در پی فشارهای داخلی و خارجی با تحقیر مجبور به ترک ایران شد. مشروطه‌خواهان پس از او پسر خردسالش احمدمیرزا را به سلطنت انتخاب کردند. پیکر محمدعلی شاه در کربلا مدفون است.

درگذشت مازیار
17‌ سال پیش، برابر با شانزدهم فروردین 1376 خورشیدی، مازیار با نام اصلی عبدالرضا کیانی‌نژاد، از خوانندگان پاپ موسیقی ایران بر اثر سکته‌ قلبی درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. نام هنری «مازیار» در دهه 40 از سوی جهانبخش پازوکی ترانه‌سرا و آهنگساز شهیر ایرانی برای این خواننده جوان انتخاب شد. از آثار معروف مازیار می‌توان به آهنگ‌های «کبوتر»، «ماهیگیر»، «ایران ایران»، «آرزوی فردا» و «سراب» اشاره کرد.


تعداد بازدید :  394