شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای:
خط قرمزها حفظ شده، مردم به ما اعتماد کنند

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران کنار گذاشته شدن 6 قطعنامه لازم الاجرا و تحت فصل 7 علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل را اقدامی «بی‌سابقه» خواند و گفت، این پیروزی حاصل 10‌سال نبرد همه‌جانبه ملت ایران است.
وی که در گفت‌وگوی ویژه خبری درباره بیانیه مذاکرات هسته‌ای ایران سخن می‌گفت، افزود: بزرگترین امتیاز رسمی توافق لوزان این است که دنیا برنامه‌های هسته‌ای ایران را به رسمیت می‌شناسد. همچنین برنامه هسته‌ای ما از مشروعیت کامل برخوردار بوده و براساس قوانین بین‌المللی و منافع جمهوری اسلامی ایران است. وی با بیان این‌که علیه این برنامه در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، 6 قطعنامه صادر شده است، یادآور شد: جامعه بین‌المللی و 6 کشور قدرتمند دنیا که 5 کشور از میان آنان در سازمان ملل حق وتو دارند این برنامه را به‌رغم همه قطعنامه‌های خود و همه تردید‌های ایجاد شده به رسمیت می‌شناسند. وی ادامه داد: در بیانیه اخیر لوزان، برنامه هسته‌ای ایران ازجمله غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده و دیگر به‌عنوان تهدید به آن نگاه نمی‌شود. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: مستحضر هستید 6 قطعنامه در شورای امنیت وجود دارد که تأکید دارد که ایران نباید غنی‌سازی کرده و خیلی از تأسیسات هسته‌ای کشورمان تعطیل شوند. برداشته شدن این قطعنامه‌ها اتفاق کوچکی نیست و هیچ قطعنامه‌ای در شورای امنیت وجود ندارد که به آسانی کنار گذاشته شده باشد؛ به‌خصوص قطعنامه بند 7 که برای همه کشورها لازم‌الاجراست.
معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت: آمریکایی‌ها همچنین در توافقات لوزان این کار را کردند و این طبیعی است که آنان در جهت اهدافشان چنین اقدامی کنند. این ما هستیم که باید به دستاوردهای خود در مذاکرات توجه کنیم و نباید اسیر تبلیغات طرف مقابل شویم و «فکت شیت» برای ما ملاک نیست. عراقچی یادآور شد: برخی دوستان در صدا و سیما، پس از قرائت متن از سوی دکتر ظریف پس از مذاکرات لوزان، در اصالت ترجمه تشکیک کردند که آیا متن آقای ظریف همان متن خانم موگرینی است؟ این اتفاق باعث تعجب ما شد. وی ادامه داد: وقتی متنی به دو زبان ارایه شود این‌گونه نیست که طرفین مقابل ما نسبت به آن بی‌توجه باشند و آنان نیز مترجم‌هایی دارند. ما نیز با جابه‌جایی ترجمه، اعتبار خود را نزد طرفین مذاکره ‌کننده و مردم، خدشه‌دار نخواهیم کرد. معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه توضیح داد: دلم می‌خواهد مردم به ما اعتماد کنند تا طرف‌های مقابل. طرف آمریکایی قابل اعتماد نیست و نباید به متن «فک شیت» آمریکایی یا مصاحبه طرف آمریکایی بیشتر از طرف خودی اعتماد کنیم. عراقچی تأکید کرد: ما قطعا توافقی را داریم که متوازن باشد و توانایی برگشت‌پذیری در مذاکرات را داریم. برای اعتمادسازی نظارت‌های بیشتر را پذیرفتیم و تا زمانی که از این نظارت‌ها سوءاستفاده نشود، اشکالی نیست. وی ادامه داد: همچنین به مدت 10‌سال فعالیت‌های هسته‌ای خود را کندتر و محدود‌تر کردیم تا در فاصله زمانی اعتمادسازی شود. عراقچی اظهار کرد: 16 ماه در مذاکرات در برابر همه زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کرده و در برابر خواسته‌های زیاده آنها ایستادیم. ادعا داریم خطوط قرمز اصلی ما رعایت شده و غنی‌سازی ما ادامه پیدا می‌کند. دستاوردهای ما در این مذاکرات بسیار زیاد است و دیگر فعالیت‌های هسته‌ای ایران برای دنیا نگران‌کننده نیست. وی گفت: مردم ایستادگی کردند و پشتوانه ما مردم و بیانات مدبرانه رهبر معظم انقلاب بود. رئیس‌جمهوری نیز قدم به قدم همراه ما بودند تا چالش هسته‌ای را رد کنیم و امروز می‌دانیم توافق شدنی است.


تعداد بازدید :  139