شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
2 قول مهم وزیر ارتباطات در اولین کنفرانس خبری پس از تفاهم لوزان:
تصمیمی برای فیلتر اپلیکیشن‌ها و گرانی تعرفه‌ها نداریم
واعظی تأیید کرد: توقف رشد پیامک‌های نوروزی با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شهروند| محمود واعظی ظهر دیروز و در اولین روز کاری پس از تعطیلات، نشستی با خبرنگاران، معاونان و کارکنان وزارتخانه‌اش برگزار کرد تا مهم‌ترین برنامه‌های خود برای‌ سال جدید را تشریح کند. این دیدار صمیمانه که عنوان نشست نوروزی را نیز به یدک می‌کشید با همهمه زیاد کارمندان وزارت ارتباطات به نشست خصوصی با خبرنگاران تغییر شکل داد. وزیر ارتباطات با اعلام مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده این وزارتخانه در ‌سال 93 اعلام کرد، شاخص‌های بهبود کمی و کیفی در این حوزه تا پایان‌ سال‌جاری 2 برابر خواهد شد. وضع برنامه‌های این وزارتخانه پس از موفقیت مذاکرات، افزایش 2 برابری پهنای باند اینترنت، گران نشدن تعرفه‌های ارتباطی در ‌سال جدید و فیلتر نشدن اپلیکیشن‌های اجتماعی مهم‌ترین اخباری است که واعظی به آنها اشاره کرد. مشروح این اخبار را در ادامه می‌خوانید:
تحریم‌ها
مناقصات ایران را به چین منحصر کرد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به پرسش «شهروند» مبنی‌بر اهم تأثیر مذاکرات لوزان بر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که بیشترین تأثیرپذیری را از نتایج موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت زیرا در گذشته یک طرف تمام مناقصاتی که توسط این بخش برگزار می‌شد شرکای چینی بودند و رقابتی برای ارتقای کمیت و کیفیت در این مناقصات وجود نداشت. علاوه‌بر این قیمت تمام شده این مناقصات به دلیل محدودیت شرکای خارجی و انحصار آن به چین، بهای به صرفه‌ای به شمار نمی‌آمد که خوشبختانه با رفع این موانع انتظار داریم در ‌سال جدید این بخش از توسعه کمی و کیفی قابل توجهی برخوردار شود.
ایرانی‌ها
 19‌میلیارد پیامک نوروزی فرستادند
امسال ایرانی‌ها 19‌میلیارد پیامک نوروزی در طول تعطیلات 2هفته‌ای ارسال کرده‌اند. این میزان پیامک با وجود رشد تعداد کاربران شبکه موبایل نسبت به سال‌های گذشته رشد نداشته است.
واعظی با اشاره به این موضوع توضیح داد: حدود 10‌میلیارد پیامک از طریق شبکه همراه اول، 8.5‌میلیارد پیامک از طریق شبکه ایرانسل و مابقی این تعداد از طریق اپراتور سوم یا رایتل ارسال شده که این میزان با وجود رشد 20‌درصدی کاربران شبکه موبایل نسبت به‌ سال گذشته تغییری نداشته است.
او علت این امر را گسترش استفاده از اپلیکیشن‌های ارتباطی رایگان دانست. وزیر ارتباطات همچنین به رشد 2.5 برابری کاربران اینترنت خانگی اشاره کرد و گفت: تعداد کاربران اینترنت خانگی از 3.2‌میلیون نفر به حدود 8‌میلیون نفر رسیده اما در مقابل پهنای باند تغییر قابل توجهی نداشته است به همین دلیل در تعطیلات نوروزی سرعت اینترنت در اماکن شلوغ و پرترافیک با کاهش و اختلالاتی همراه بود که این موضوع در‌ سال‌جاری و با افزایش 2 برابری پهنای باند اینترنت تا پایان‌ سال 94 برطرف خواهد شد.
وزارت ارتباطات برای فیلتر نشدن اپلیکیشن‌ها زیر فشار بود
وزیر ارتباطات همچنین در پاسخ به از کار افتادن برخی شبکه‌های وی.پی.ان و فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد: بیشتر مردم تصور می‌کنند وزارت ارتباطات متولی اصلی بحث فیلترینگ است و بیشترین انتقادها و اعتراض‌ها نیز به این وزارتخانه می‌شود این در شرایطی است که وزارت ارتباطات تنها یکی از 13 عضو تصمیم گیرنده در این زمینه است و در ‌سال گذشته با وجود فشارهای فراوان مقابل فیلتر بسیاری از اپلیکیشن‌های اجتماعی و محتوای غیرمجرمانه مقاومت کرده است تا جایی که این مقاومت‌ها بعضا به برخوردهایی نیز منجر شد.
واعظی همچنین با اشاره به نقش اقتصادی و کاربردی اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی توضیح داد: در جریان مذاکرات هسته‌ای یک سطر منتشر شده توسط دکتر ظریف و در صفحه شخصی ایشان میلیون‌ها بار در سراسر رسانه‌های جهان منتشر شد آن هم بدون تحمیل هیچ هزینه مالی به دولت. این در شرایطی است که در سال‌های گذشته و در نبود این شاخه از فناوری بنده خوب به یاد می‌آوردم که برای انتشار یک خبر از نظام جمهوری اسلامی، وزارت خارجه با متحمل شدن هزینه‌های مالی با رسانه‌های پرتیراژ دنیا وارد قرارداد می‌شد. بنابراین مسئولان باید ظرفیت و پتانسیل‌های اقتصادی این شبکه‌ها را نیز مورد توجه قرار دهند و صرفا به طبل فیلترینگ آنها نکوبند. او همچنین خبر داد: فاز سوم فیلترینگ هوشمند از 2 ماه آینده اجرایی می‌شود و فعلا بنا نداریم در این فاز اپلیکیشن‌های اجتماعی را فیلتر کنیم.
تعرفه‌های ارتباطی
 در ‌سال جدید بدون تغییر
واعظی درباره وضع تعرفه‌های ارتباطی در ‌سال 94 نیز توضیح داد: در‌ سال جدید بنا نداریم تعرفه اینترنت یا خطوط ارتباطی موبایل و تلفن ثابت را افزایش دهیم. این در شرایطی است که وزارت ارتباطات تلاش کرده است در ‌سال گذشته جلوی افزایش تعرفه‌ها را نیز بگیرد چنانکه اپراتورهای تلفن‌همراه در ‌سال 93 بنا داشتند تعرفه‌های خود ر به‌طور قابل توجهی افزایش دهند که وزارت ارتباطات مقابل این مسأله موضع‌گیری کرد و در نتیجه تعرفه دو اپراتور دوم و سوم بدون تغییر ماند و تعرفه اپراتور اول نیز به میزان اندکی افزایش را تجربه کرد. وی ادامه داد: علاوه‌بر این تعرفه اینترنت خانگی نیز در ‌سال گذشته 20‌درصد کاهش داشت و بهای اینترنت موبایل نیز از 5 ریال به نیم ریال برای هر کیلوبایت ساعت رسید.
او همچنین با انتقاد از کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی اعلام کرد: این شرکت‌ها به صورت مداوم مورد رصد قرار می‌گیرند و در صورت تخلف جریمه می‌شوند منتهی وزارت ارتباطات به دلیل ملاحظات اقتصادی این شرکت‌ها، گزارش تخلفات آنها و جرایم‌شان را علنی نکرده است.
واعظی تأکید کرد: برخی شرکت‌های اینترنتی در گذشته با فروختن خارج از ظرفیت پهنای باند تلاش می‌کردند نظارت سازمان تنظیم مقررات را دور بزنند که با بکارگیری امکانات پیشرفته در ‌سال جدید این نوع تخلفات نیز رصد شده و با متخلفان برخورد می‌شود.


تعداد بازدید :  248