شماره ۵۳۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۶ فروردين
صفحه را ببند
هرمس با «ای.سی.ام» همراه می‌شود
همکاری 2 نوازنده زن با بزرگترین شرکت نشر موسیقی

شهروند| «ای.سی.ام» یکی از مهم‌ترین شرکت‌های نشر موسیقی در جهان است. در این میان سهم هنرمندان ایرانی در انتشار اثر با همراهی این شرکت بسیار اندک است؛ درواقع تنها «کیهان کلهر» است که موفق شده 2 اثر با این شرکت منتشر کند؛ حالا اما قرار است اولین همکاری مشترک این شرکت و نشر موسیقی هرمس انجام شود. زمان ضبط تیرماه است و قرار است، آلبوم «نقش» که دوئت کلارینت و گیتار کلاسیک با هنرمندی گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی است، در شهر لوگانو سوییس به تهیه‌کنندگی مانفرد آیشر و رامین صدیقی کلید بخورد؛ اثری که بهار‌ سال آینده به انتشار درخواهد آمد. صدیقی درباره دلیل انتخاب این اثر به «شهروند» گفت: «من سلیقه موسیقایی مدیر سی.ای.ام را می‌شناسم و به همین خاطر است که با وجود آثار متعددی که ما در هرمس منتشر می‌کنیم، اصرار داشتم اثری برای این همکاری مشترک انتخاب شود که با جواب «نه» محترمانه آنان روبه‌رو نشود. به همین خاطر در این سال‌ها صبر کردم تا پروژه‌ای شکل گیرد که برای آنان هم جذابیت حرفه‌ای داشته باشد. در این میان «نقش» (گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی) می‌توانست این استعداد را داشته باشد و در صورت این همکاری، طبعا پوشش بین‌المللی گسترده‌ای را به‌دست آورد. چون همان‌طور که می‌دانید این شرکت دارای اعتبار جهانی است و اثری که در آن منتشر می‌شود نیز در همین ابعاد معرفی خواهد شد. ضمن آن‌که همان‌طور که گفتم من براساس آشنایی و سلیقه موزیکال آنان احساس کردم که این پروژه، بهترین اتفاقی است که می‌تواند در این زمینه رخ دهد. علاوه‌بر آن باید این موضوع را نیز اضافه کرد که دوئت گیتار کلاسیک و کلارینت حتی در خارج از ایران، ترکیبی است که کمتر شنیده شده است؛ یعنی این اثر هم ایده‌ای خاص دارد و هم این‌که این 2 هنرمند برای اثرشان یک طرح روایی جذابی دارند که در آن از المان‌هایی بهره گرفته شده که حتی برای شنونده غیر ایرانی نیز بکر است. خیام و ریاحی درعین‌حال که از موسیقی بختیاری و قومی ایران بهره گرفته‌اند، ‌در این اثر فضایی مدرن ایجاد کرده‌اند.»
ای.سی.ام مخفف Edition of Contemporary Music، یک شرکت آلمانی ناشر موسیقی است که توسط مانفرد آیشر در‌ سال 1969 در شهر گرفلفینگ، حومه مونیخ بنیان نهاده شد. ای.‌سی.‌ام بیشتر برای انتشارات مربوط به موسیقی جاز شناخته می‌شود، اگرچه این شرکت تاکنون طیف گسترده‌ای از موسیقی‌ها را منتشر کرده و هنرمندان همکار این شرکت غالبا از مرز میان گونه‌های موسیقی عبور کرده‌اند. در کنار این آثار، مجموعه‌های موسوم به «سری‌های جدید ای‌.سی.‌ام» از دهه 1980 عرضه می‌شوند که بیشتر دربردارنده موسیقی کلاسیک، موسیقی معاصر و موسیقی ملل هستند. شعار ای.‌سی.‌ام «زیباترین صدا بعد از سکوت» است که از گزارش مرور آثار ای.‌سی.‌ام در مجله کودا، نشریه کانادایی اختصاصی موسیقی جاز، در ‌سال 1971 گرفته شده است. آن‌طور که صدیقی می‌گوید، «نقش»، با بهره‌گیری از گنجینه‌ موسیقی اقوام ایران و ادغام آن با عناصر موسیقی معاصر، به‌دنبال زبان موسیقایی خود است. گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی سازهای گیتار و کلارینت را محدود به خصلت‌های همیشگی‌شان نمی‌بینند؛ بلکه در جست‌وجوی رنگ‌ها، جلوه‌های صوتی و نقش‌های خیالی گوناگونی هستند. این 2 زن پیش از این نیز اجراهایی بین‌المللی داشته‌اند که از جمله آن می‌توان به فستیوال موسیقی معاصر در اتریش (Glatt und Verkehrt) و همچنین فستیوال موسیقی تلفیقی Les Nuits du Monde در سوییس اشاره کرد.
این البته تمام فعالیت‌های صدیقی در این روزها نیست؛‌ او قرار است 28 و 29 فروردین بار دیگر مجموعه اجراهایمان تحت عنوان «پانزده‌سال بازی گوش» را ویولنسل نواز برجسته آلمانی آنیا لخنر که بسیاری او را با اجرای تاثیرگذارش در کوارتت تارکوفسکی (1391) و دوئت کلاسیک به همراه آرتور آوانسف (1392) و البته آلبوم‌های دونوازی با باندونئون نواز شهیر آرژانتین (دینو سالوتزی) و کوارتت روزاموند می‌شناسند، طی این دو شب در فرهنگسرای نیاوران از سر می‌گیریم. با خانم لخنر، برنامه‌ای کلاسیک برای تکنوازی ویولنسل تدارک دیده‌ایم. در اردیبهشت‌ماه اجرای کوارتت کاسته به همراه رونمایی آلبوم جدیدشان تحت عنوان «ایستگاه یک» را خوهیم داشت. بعد از آن در خردادماه دوئتی با حضور 2 هنرمند از کشور سوییس و آلمان انجام می‌شود. شهریورماه تریوی اپن سورس در ایران اجرا خواهد داشت و البته مهرماه قرار است انور براهیم با کوارتت‌اش اجرا داشته باشند.

 


تعداد بازدید :  195