شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی:
مذاکرات هسته‌ای پله اول تعامل ما با جهان است
چرخش زندگی مردم همراه با چرخش سانتریفیوژ‌ها، نزدیک‌ است

حسن ‌روحانی روز گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت دستیابی ایران و گروه 1+5 به تفاهم هسته‌ای ضمن تشکر از مردم برای ایستادگی برای حراست از منافع ملی و حقوق ملی‌شان، گفت: « یکی از وعده‌هایی که دولت به مردم داده بود این‌که سانتریفیوژ‍‍ بچرخد اما زندگی مردم هم بچرخد. چرخش سانتریفیوژها زمانی برای ما ارزشمند است که چرخ اقتصاد هم در کنار آن در چرخش باشد. این کار و هدف را امروز نزدیک‌تر از ماه‌های پیش، هفته‌های پیش و حتی روزهای پیش ما می‌بینیم.»
روحانی گفت: بعد از تشکیل دولت در طول 100 روز اول، دولت در این زمینه اولین گام را برداشت و به توافق موقت در زمینه مسائل هسته‌ای با طرف مذاکره یعنی 1+5 دست یافت و از آن زمان تا امروز در تلاش آن بودیم که گام دوم برداشته شود. این گام با تلاش ماه‌ها و به‌ویژه تلاش روزهای گذشته دیشب به سرانجام رسید ما گام دوم را برداشتیم.
رئیس‌جمهوری ادامه داد: در این گام دوم ما هم حفظ حقوق هسته‌ای را داریم و هم رفع تحریم‌ها در کنار آن و هم تعامل سازنده با جهان که این هرسه برای ما حایز اهمیت است. وی خاطرنشان کرد: در چارچوبی که تا دیشب به آن رسیدیم معنایش آن است که در توافق پیش‌رو که گام سوم خواهد بود و همه امیدها بر این است که تا اوایل تیرماه ما گام سوم را برداریم گام سوم توافق نهایی است و گام چهارم که بعد از آن برداشته خواهد شد ظرف هفته‌های بعد یا کمی بیشتر گام اجرای توافقات نهایی است.
روحانی در ادامه سخنانش به تشریح تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5 اشاره کرد وگفت: «در چارچوبی که تا دیشب به آن رسیدیم 1+5 پذیرفتند که ایران دارای غنی‌سازی در خاک خود باشد، یعنی آنچه که تا دیروز می‌گفتند غنی‌سازی در ایران تهدید در منطقه و جهان است امروز همه قبول کردند که غنی‌سازی در ایران برای هیچ‌کس تهدید نیست. رئیس‌جمهوری تأکید کرد: من در این‌جا به صراحت می‌گویم غنی‌سازی و همه فناوری هسته‌ای ما صرفا برای توسعه ایران است. این غنی‌سازی و فناوری علیه هیچ کشوری، علیه کشورهای منطقه یا جهان نخواهد بود».
رئیس‌جمهوری تأسیسات هسته‌ای اراک و فردو را تعطیل نشدنی دانسته و گفت: « چارچوب اراک با فناوری مدرن‌تر فعال خواهد شد، فردو که بعضی فکر می‌کردند بسته می‌شود، فردو برای همیشه باز می‌ماند. در فردو بیش از ‌هزار سانتریفیوژ مستقر خواهد بود و فعالیت و فناوری‌های دیگر هسته‌ای و فیزیکی در آن‌جا انجام خواهد شد. رئیس‌جمهوری یادآور شد: طبق این چارچوب همه تحریم‌ها چه مالی، اقتصادی، بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد». وی زمان لغو تحریم‌ها را همان روز اجرای توافق اعلام کرد و گفت: «از روز توافق همکاری‌های جدید هم در بخش هسته‌ای و هم دیگر بخش‌ها با دنیا صفحه جدید خود را تجربه خواهد کرد. بنابراین در چارچوبی که ما پیش‌رو داریم می‌بینیم که رویکرد این دولت پاسخ داده است.
روحانی ادامه داد: رویکرد ما این بود که در دنیای امروز تهدید دیگران بی‌ارزش است، فشار بر دیگران بی‌ارزش است و همه باید دنبال برد - برد باشیم. یک توافقی که به نفع همه باشد؛ احترام متقابل، منافع مشترک و دستیابی به اهداف مشترک همه. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: بعضی فکر می‌کنند ما یا باید با دنیا بجنگیم یا باید تسلیم قدرت‌ها شویم. ما معتقدیم هیچ یک از آنها نیست و راه سومی وجود دارد. ما می‌توانیم با دنیا همکاری داشته باشیم البته آنها می‌گویند مذاکره در سایه فشار تحریم بوده و خودشان هم می‌دانند این حرف پایه‌ای ندارد.
وی با بیان این‌که تحریم آنها برای مذاکره نبوده است، گفت: آنها تحریم کردند تا ما تسلیم شویم اما وقتی دیدند تسلیم امکان‌ناپذیر است و در برابر یک ملت متحد، منسجم شجاع قرار گرفته‌اند آن وقت گفتند تحریم برای مذاکره بوده است در صورتی که ما قبل از تحریم هم با دنیا مذاکره می‌کردیم، در تحریم هم با دنیا مذاکره می‌کردیم. روحانی ادامه داد: رویکرد دولت این بود که اگر دیگران به ما تکریم کنند و تهدید نکنند پاسخ تکریم خود را با تکریم خواهند گرفت ما هم به آنها تکریم می‌کنیم و امروز به این واقعیت دست یافتند که تکریم در برابر تکریم و نه تهدید و نه تحریم و نه فشار. این موفقیت بزرگ این رویکرد است نشان می‌دهد که این رویکرد درست بوده است. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که همین گامی که امروز برداشتیم در سایه همدلی و همزبانی و در سایه انسجام بود، گفت: ما در تمام مراحل قدم به قدم شاید کمتر هفته‌ای گذشت که با دیگر مسئولان مشورت نکرده باشیم؛ ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی بهره بردیم و استفاده کردیم و ایشان هم سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختیار دولت و تیم مذاکره‌کننده قرار دادند.
وی افزود: من در این‌جا لازم می‌دانم از مقام معظم رهبری، از روسای قوای مقننه و قضائیه و از همه مسئولانی که به ما کمک کردند تا این گام را برداریم تشکر کنم، ما در گام بعدی نیز نیازمند یاری و همکاری آنان خواهیم بود و نه‌تنها در بحث هسته‌ای که در همه مسائل کشور نیاز به ارشادات رهبری، همدلی سایر مسئولان، انسجام و حضور مردم عزیز و بزرگوار خودمان داریم. روحانی خاطرنشان کرد: البته همه اینها را در سایه لطف خداوند و توجهات حضرت ولی عصر و ارواح ائمه هدی (علیهم السلام) و به‌ویژه فاطمه اطهر(س) بودیم، هستیم و خواهیم بود که همیشه و همه جا آن بانو و سایر معصومین و توجهات ولی عصر ما را یاری کرده و یاری خواهد کرد. رئیس جمهوری با اشاره به این‌که مسیر ما مسیر درستی است، گفت: امروز ملت ما به دنیا نشان داد که علی‌رغم فشارها در انتخابات 92 حضور و ایستادگی کرده و بعد از انتخابات در همه عرصه‌ها با حضور منسجم خود کاری کردند که به راحتی از مسیرهای دشوار عبور کنیم. روحانی با ذکر چند نکته به ملت ایران اظهار داشت: نکته اول این‌که در مذاکرات هسته‌ای هر آنچه به دنیا گفته‌ایم، وعده داه‌ایم یا وعده خواهیم داد پای قول خود خواهیم ماند. وی با بیان این‌که دنیا بداند اهل فریب و دروغگویی نیستیم، ادامه داد: اگر وعده‌ای دادیم وعده ما در چارچوب مصالح و منافع ملی ما خواهد بود و به آن وعده عمل خواهیم کرد، البته مشروط بر آن‌که طرف مقابل هم به وعده‌های خود عمل کند.
روحانی تصریح کرد: هم تا این‌جا و هم در آینده در توافق نهایی، توافق ما متوازن خواهد بود اگر طرف مقابل به وعده‌ها عمل کند ایران به وعده‌هایش عمل خواهد کرد و اگر روزی آنها بخواهند مسیر دیگری انتخاب کنند، راه انتخاب پیش ملت ما همواره باز خواهد بود.
مذاکرات هسته‌ای ما پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است
رئیس‌جمهوری در بیان نکته دوم، مذاکرات هسته‌ای را پله اول برای تعامل سازنده با جهان دانست و گفت: مذاکرات هسته‌ای ما پله اول برای تعامل سازنده با جهان است بحث ما فقط هسته‌ای نیست. وی ادامه داد: این نیست که امروز یک موضوعی به نام هسته‌ای داریم می‌خواهیم با دنیا مذاکره کنیم و این موضوع تمام شود. روحانی با بیان این‌که این پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است، ادامه داد: در دنیای امروز پیشرفت توسعه ثبات و امنیت در منطقه و جهان بدون همکاری و هماهنگی امکان‌پذیر نیست، ما همکاری و هماهنگی را با همه کشورهایی که می‌خواهند و اراده دارند به ملت ایران احترام بگذارند و با مردم ایران در چارچوب منافع مشترک کار کنند، دست دراز می‌کنیم. با کشورهایی که رابطه خوب داریم، رابطه صمیمانه‌تر می‌خواهیم. با کشورهایی که رابطه سرد داریم رابطه بهتر می‌خواهیم و اگر با کشورهایی دارای تنش یا احیانا دارای خصومت هستیم پایان خصومت و تنش را می‌خواهیم؛ چراکه بی‌تردید همکاری و تعامل به نفع همه خواهد بود.
روحانی با بیان این‌که «ما باید در همه زمینه‌ها یک گام جدید برداریم»، گفت: امروز روزی است که دولت دستش را به سوی فعالان اقتصادی و همه مردم ایران دراز می‌کند. ما به رونق اقتصادی، اشتغال جوانان و توسعه صادرات غیرنفتی نیاز داریم تا مردم شاهد بهبود در زندگی مادی و معنوی خود باشند. وی گفت: امروز پیام من به ملت ایران پیام تشکر و درخواست است برای همدلی بیشتر، رونق اقتصادی، روابط نزدیک‌تر اجتماعی و همدلی در رقابت‌های سالم سیاسی؛ چراکه امسال‌ سال انتخابات خواهد بود. روحانی افزود: امیدواریم همه ما بتوانیم در شرایط امروز و امسال که به حول و قوه الهی بهتر از‌ سال گذشته خواهد بود برای پیشرفت و سربلندی ملت و کشورمان بیش از پیش تلاش کنیم.
وی گفت: من لازم می‌دانم از همه کسانی که در برداشتن این گام تلاش کرده‌اند به‌ویژه وزیر امور خارجه، تیم مذاکره کننده، رئیس سازمان انرژی اتمی، تیم حقوقی و همه کسانی که از آغاز دولت تاکنون در این راستا تلاش کرده‌اند از طرف خودم و ملت بزرگوار ایران تشکر کنم و امیدوارم حمایت ملت و رهبری معظم همواره پشتیبان این مسیر و راه تا موفقیت نهایی باشد.


تعداد بازدید :  148