شماره ۵۳۰ | ۱۳۹۴ شنبه ۱۵ فروردين
صفحه را ببند
تشریح اقدامات وزارت بهداشت در سالی که گذشت
از کاهش هزینه های کمرشکن تا افزایش 2 برابری دارو در روستاها
تولید 12 قلم داروی ضدسرطان و کاهش 50‌درصدی قیمت داروهای داخلی برای بیماران خاص

شهروند| وزارت بهداشت ‌سال پرکاری را پشت سر گذاشت. در 12 ماهی که گذشت این وزارتخانه توانست 12 قلم داروی ضدسرطان تولید کند، قیمت داروهای تولید داخل برای بیماران خاص را تا 50‌درصد کاهش دهد، واردات دارو را 300‌میلیون دلار کم کند و صادرات دارو افزایش 40‌درصدی پیدا کند. در کنار همه اینها میزان دسترسی بیماران مبتلا به ام‌اس به داروهایشان نسبت به ‌سال 92، هم حدود 5‌هزار نفر بالا رفت و کمبود اقلام دارویی کم شد، به طوری‌که قبلا 270 قلم دارو کمبود داشتیم که در ‌سال گذشته به کمتر از 30 قلم رسید. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد در ‌سال 93 یک‌هزار بیمار مبتلا به ام‌اس، نسبت به ‌سال 92، کمتر از داروی‌های خارجی استفاده کردند. در ‌سال گذشته ورود داروهای تک‌نسخه‌ای هم کم شد و از 194‌میلیون دلار به 44‌میلیون دلار رسید. این اما همه ماجرا نبود. براساس اعلام این وزارتخانه، در 12 ماه‌ سال 93، قیمت تجهیزات پزشکی هم تا 42‌درصد کم شد و در بخش اورژانس هم 1500 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس اضافه شد. وزارت بهداشت برای امسال هم برنامه‌هایی دارد، قرار است، واردات روغن پالم از 700‌هزار تن به 300‌هزار تن کاهش پیدا کند.
اینها بخشی از گزارش وزارت بهداشت از برنامه‌ها و اقدامات اجرایی حوزه غذا و دارو در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است. براساس بند 2 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سازمان غذا و دارو حمایت از شرکت‏های دانش بنیان برای تولید دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی به‌ویژه تجهیزات گرانقیمت وارداتی را در دستور برنامه‌ها و اقدامات خود قرار داد، همچنین برای تحقق بند 6 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدات محصولات باکیفیت ایرانی و کاهش 30‌درصد واردات دارو نسبت به ‌سال 92 (900‌میلیون دلار در ‌سال 93 به یک‌میلیارد و 300‌میلیون دلار در ‌سال 92) و همچنین برنامه‌ریزی برای کاهش واردات دارو در ‌سال 94 به میزان 100‌میلیون دلار و خودکفایی در تولید صافی دیالیز با افتتاح خط دوم تولید صافی دیالیز و کیسه خون در ‌سال 93 ازجمله اقدامات سازمان غذا و دارو بوده است.
تولید 12 قلم داروی ضدسرطان وارداتی تا آخر‌ سال 93 در کشور، جایگزینی 2 قلم داروی تولید داخل برای درمان کم‌کاری تیروئید و ضدالتهابی به جای مشابه خارجی با قیمت و کیفیت مناسب هم براساس بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انجام شد. همچنین سازمان غذا و دارو برای تحقق بند 7 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اقداماتی ازجمله تأمین داروهای مورد نیاز بیماران در راستای طرح تحول نظام سلامت و کاهش چشمگیر ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان نسبت به ‌سال قبل، کاهش هزینه‌های پرداختی (فرانشیز) بیماران سرطانی و صعب‌العلاج به 10‌درصد در ‌سال گذشته و تلاش برای رایگان شدن این 10‌درصد در ‌سال 94، کاهش 50‌درصدی قیمت داروهای تولید داخل برای بیماری‌های خاص، صعب العلاج و مزمن در ‌سال 93 انجام داد. در بخشی از این گزارش به نتایج طرح تحول نظام سلامت هم اشاره شده، بررسی‌ها نشان می‌دهد، در سالی که گذشت بیش از 3‌میلیون نفر از کاهش هزینه‌های پرداختی در بیمارستان‌ها استفاده کردند و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم هم رشد 77‌درصدی را نشان می‌دهد. کاهش نصف هزینه‌های کمرشکن و فقرزا در حوزه سلامت در ‌سال 93 با اجرای طرح تحول سلامت، کاهش 32‌درصد از میزان پرداختی مردم برای خدمات بستری در مقایسه با قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت، کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم بین ۱۷ تا ۱۸‌درصد از ۵۸‌درصد به ۴۰درصد، کاهش 15‌درصدی هزینه پرداخت از جیب مردم برای خدمات سرپایی از 30‌درصد به 15 درصد، کاهش42‌درصدی قیمت تجهیزات پزشکی با اجرای طرح تحول نظام سلامت،
کاهش یافتن قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، مانند لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به‌طور متوسط 42 درصد، کاهش 25‌درصدی هزینه خدمات تشخیصی پاراکلینیکی و آزمایشگاهی، برخوردار شدن بیش از 3‌میلیون و 50‌هزار نفر از کاهش پرداختی در طرح تحول نظام سلامت طی 6 ماه از اجرای این برنامه، حذف فرانشیز بیماران ازجمله هموفیلی، تالاسمی، پیوند کلیه، ام‌اس، دیالیزی و همچنین بیماران صعب‌العلاج و سرطانی در بیمارستان‌های دولتی، انجام 240‌هزار زایمان طبیعی به‌طور رایگان در سراسر کشور در 6 ماهه اول طرح تحول نظام سلامت و افزایش پوشش بیش از ۳۰۰ خدمت نوین توسط سازمان‌های بیمه‌گر با اجرای کتاب تعرفه‌گذاری افزایش حمایت بیمه‌ها نسبت به هزینه‌های پیوند اعضا در 3 ماهه پایانی‌ سال 93 هم در سالی که گذشت جزو برنامه‌های اجرا شده بود. در ادامه این گزارش، وزیر بهداشت هم اقدامات این وزارتخانه در ‌سال 93 را تشریح کرد، او گفت، در سالی که گذشت 3‌هزار پزشک در مناطق مختلف کشور توزیع شدند، آمبولانس هوایی هم راه‌اندازی شد.
حسن‌ هاشمی یکی از اقدامات مثبت‌ سال 93 در حوزه سلامت را بیمه شدن بیش از 8‌میلیون نفر دانست و افزود که «در ‌سال 93 موفق شدیم 90‌درصد قیمت دارو که در گذشته حدود 70‌درصد بود را پرداخت کنیم.»
‌هاشمی به افزایش 2 برابری اقلام دارویی در روستاها هم اشاره کرد، «در ‌سال 93 توانستیم کمبود شدید برخی از واکسن‌ها مثل فلج اطفال را جبران کنیم و موفق به اضافه شدن واکسن پنجگانه (پنتاوالان) به برنامه واکسیناسیون کشوری کودکان شدیم.» او همچنین، با بیان این‌که در شهرهای زیر 20‌هزار نفر تقریبا کمبود پزشک جبران شده، گفت: «در بیمارستان‌های شهرهای زیر 50‌هزار نفر توانستیم پزشکان متخصص رشته‌های پایه را مستقر کنیم.»‌ هاشمی یکی از اقدامات خوب دیگر را سرشماری حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ اعلام کرد؛ «درحال حاضر نزدیک به 9‌میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم.» به گفته‌ هاشمی، از این تعداد، حدود 2.5‌میلیون نفر تحت پوشش شبکه‌های بهداشتی و درمانی قرار گرفته‌اند؛ «به ازای هر ‌هزار نفر یک نفر کارشناس سلامت و به ازای هر 50‌هزار نفر، 3 نفر پزشک، دندانپزشک و کارشناسان سلامت روان و تغذیه در مراکز بهداشتی و درمانی حضور دارند و ارایه خدمت می‌کنند.»


تعداد بازدید :  142