شماره ۵۲۷ | ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
جرقه‌ای که «شهروند» در من روشن کرد

نعمت احمدي حقوقدان

راز پیشرفت جوامع مختلف انتخاب روش مناسب در زمينه‌هاي مختلف و نقد عملكرد افراد دست‌اندركار به وسيله خود آنان است براي مثال كار يك معلم زمانی به درستي صورت مي‌گيرد كه اشكال و ايراد روش تدريسش توسط افرادي كه در جريان روش کارش هستند گرفته شود یا به عبارتی مورد نقد قرار می‌گیرد تابه روش صحیح و مناسب دست يابد. در واقع زماني مي‌توان راه صحيح را انتخاب كرد كه به نقد عملكرد خود بپردازيم. اولين‌باري كه با اين سوال روبه‌رو شدم جا خوردم و واقعا نمي‌دانستم چه پاسخي بايد بدهم. به گفته اهل فن دنياي مجازي مغزم هنگ كرد.
خودشناسي را مرحله‌اي از معرفت خدا دانسته‌اند و در عرفان ايراني خودشناسي از مراحل پاياني و نهايي خداشناسي است. وقتي به خودشناسي مي‌رسيم كه به نقد عملكرد خود پرداخته باشيم موضوعي كه حداقل بين فرهنگيان به مسأله‌اي نادر تبديل شده است همه اشكال و ايراد عملكرد افراد به اين مهم بر مي‌گردد كه تاب نقد را ندارند از طرفي در موارد عديده نمي‌توان بين نقد و تخريب تفاوتي قایل شد؛ گويي همه مبرا از خطا هستيم عبارت‌های «من فكر مي‌كنم» «من درست مي‌گويم» و «من مي‌دانم» تقريبا ملكه ذهن همه شده است. اولين‌باري كه با اين پرسش روبه‌رو شدم باور كردم من خيالي در ذهنم شكل گرفت آيا تا به حال نقد عملكرد خود پرداخته‌ام؟ در جامعه‌اي كه گفته مي‌شود آدم عاقل دوبار گزيده نمي‌شود آيا به اين ضرب‌المثل عمل كرده‌ايم؟ اين همان نقد خودي است. اگر اين فرهنگ در جامعه جا بيفتد و همان‌طوري كه بزرگان گفتند هر شب قبل از خواب به عملكرد روزي كه سپري كرديم بپردازيم و اشتباهات خود را بزرگ كرده وبه اصلاح عملكرد بپردازيم به بالندگي می‌رسیم.
يك‌سال را پشت سر گذاشتيم. طبيعت جوان مي‌شود آيا بهتر نيست با نقد عملكرد خود در زمينه‌هايي که در دستوركار و زندگيمان قرار دارد به خودباوري برسيم و ناخالصي‌ها را از كاري‌مان پاك كنيم؟ در ترم گذشته يكي از سوالات امتحاني دوره دكترا در پايان ترم را به نقد نحوه تدريس و منابع معرفي شده و منابعي كه بنابر نظر دانشجويان به آن نپرداختم، اختصاص دادم. مهم‌تر، اين پرسش را مطرح كردم كه اگر به جاي من بوديد چه روشي را براي تدريس دوره دكترا انتخاب مي‌كرديد.به كدام منابع توجه بيشتري داشتيد؟ شيوه تدريس مناسب را %D


تعداد بازدید :  144