[ ملیحه محمودخواه ] در کوچههای خاکی و آفتابزده یزد، جایی که بادگیرها قصههای قدیمی را بازگو می کنند، قلبهایی مهربان در خانهای به رنگ هلال، گرد هم آمدهاند. اینجا، خانه هلال فرهنگیان یزد است، نه یک اتاق در ساختمان آموزش و پرورش، بلکه تپشگاهی از امید و انسانیت. معلمان، فراتر از نقش آموزشدهنده، جامههای فرشتگان نجات را بر تن کردهاند و با کولهباری از عشق و دانش، قدم در راهی گذاشتهاند که مقصدش لبخند کودکان محروم و امیدواری به فردایی روشنتر است. آنها، در روزهایی که میتوانستند در سایه آرامش خانه بیاسایند، رنج سفر را به جان میخرند و به دورافتادهترین نقاط استان میروند، جایی که فقر و محرومیت، چهرههای معصوم را در خود فرو برده است. در آنجا، کلاسهای درس را نه با گچ و تخته، بلکه با عشق و دلسوزی برپا میکنند، مرهمی بر دلهای شکسته میگذارند و بذرهای امید را در جانهای تشنه میکارند. این معلمان،
نه تنها درسهای کتابها را، بلکه درس زندگی را به کودکان میآموزند، به آنها یاد میدهند که چگونه در برابر سختیها ایستادگی کنند، چگونه رویاهایشان را دنبال کنند و چگونه انسانهایی مفید و مؤثر برای جامعه خود باشند.
دغدغه فعالیت داوطلبانه برای فرهنگیان
میثم وطنی، رئیس خانه هلال فرهنگیان یزد و مدیر مدرسه تیزهوشان یزد که بیش از 11 سال است افتخار داوطلبی در هلال احمر استان یزد را دارد به» شهروند» در خصوص شکل گیری خانه هلال فرهنگیان یزد که اولین خانه هلال فرهنگیان در کل کشور است می گوید: خانه هلال فرهنگیان در واقع از دل فعالیتهای داوطلبانه فرهنگیان دغدغهمند شکل گرفت. بسیاری از همکاران فرهنگی ما، علاوه بر رسالت تعلیم و تربیت، به دنبال فرصتی بودند تا در عرصههای اجتماعی و کمک به همنوعان نیز نقشآفرینی کنند. از طرفی، جمعیت هلال احمر نیز همواره به دنبال توسعه فعالیتهای خود در سطح جامعه بود. این بود که ایده تشکیل خانه هلال فرهنگیان، به عنوان یک پل ارتباطی بین این دو ظرفیت، مطرح شد.
او به فعالیت فرهنگیان در این عرصه داوطلبانه میگوید: حیطه فعالیتهای ما، بیشتر متمرکز بر فرهنگیان و فعالیتهای داوطلبانه است. به طور معمول، ماهی دوبار به مناطق محروم شهر یا شهرستانهای اطراف سر میزنیم. این فعالیتها، در قالب تیمهای جهادی معلمان انجام میشود و معمولاً در روزهای پنجشنبه و جمعه که معلمان فراغت بیشتری دارند، برگزار میشود. در این سفرها، سه نوع فعالیت اصلی انجام میدهیم:آموزشی، مشاوره ای و بهداشتی.
او در توضیح این فعالیت ها می گوید: در بخش آموزش معلمان در دروس مختلف مانند ریاضی، فیزیک و شیمی، به دانشآموزان نیازمند آموزش میدهند که این از بخشهایی است که معلمان در آن بسیار فعال هستند.
وطنی به حضور معلمان در بخش های دیگر نیز اشاره کرده و می گوید: مشاوران و روانشناسان مجرب، به ارائه مشاورههای تحصیلی و روانشناسی به دانشآموزان و خانوادهها میپردازند و از سوی دیگر با همکاری استان، معلمان و افراد متخصص، خدمات بهداشتی مانند اندازهگیری فشار خون و قند خون به اهالی ارائه میشود.
وطنی تأکید میکند که پیش از اعزام تیمهای جهادی به مناطق مختلف، هماهنگیهای لازم با آموزش و پرورش منطقه انجام میشود تا فعالیتها به شکل منظم و هدفمند پیش رود.
وطنی، از حس و حال حضور معلم ها در فعالیت های این خانه هلال می گوید: من ۱۱ سال است که به عنوان داوطلب در جمعیت هلال احمر فعالیت میکنم. احساسی که در این فعالیتها به دست میآوریم، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. دیدن لبخند رضایت بر لبان افرادی که به کمک ما نیاز دارند، حس سبکی و شادی وصفناپذیری به ما میدهد. این حس، با هیچ مبلغ مالی قابل معاوضه نیست.
حضور معلمان تراز اول استان در این اردوها
وطنی در ادامه، به حضور پررنگ معلمان سرشناس و برند استان در این فعالیتها اشاره میکند و میگوید: «بسیاری از همکاران ما، با وجود مشغلههای فراوان، در این فعالیتها مشارکت فعال دارند. آنها بهترینهای استان هستند و از نظر علمی و تجربی، در سطح بالایی قرار دارند.»
او از استقبال مردم از فعالیت های این خانه هلال میگوید:
مردم این مناطق همیشه با روی باز از ما استقبال میکنند و قدردان زحمات ما هستند. آنها با تمام وجود، محبت و سپاس خود را ابراز میکنند و این، انگیزه ما را برای ادامه راه دوچندان میکند.
او تاکید می کند که ما معلمان، فقط وظیفه آموزش نداریم، وظیفه داریم به همنوعان خود کمک کنیم، دردهایشان را حس کنیم و در حد توان، مرهمی بر زخمهایشان باشیم
اما راه، همواره هموار نیست. کمبود امکانات، مشکلات مالی و دوری راه، از جمله چالشهایی است که فرهنگیان هلال احمر با آن روبرو هستند. اما آنها با عشق و ایثار، این مشکلات را پشت سر میگذارند و به راهشان ادامه میدهند.
وطنی ، به این نکته اشاره میکند که خانه هلال فرهنگیان یزد، در دفتر جوانان هلال احمر مستقر است و حدود یک سال از ثبت رسمی آن میگذرد. این خانه، ۶۲ عضو فعال دارد که به صورت نوبتی در برنامهها شرکت میکنند.
نقش لبخند بر روی لب بچه ها باارزش ترین دستمزد
مجتبی باغبان، دبیر ریاضی و یکی از اعضای فعال خانه هلال فرهنگیان یزد، با صدایی گرم و صمیمی، از تجربههای خود در فعالیت داوطلبانه در خانه هلال فرهنگیان یزد میگوید: «وقتی میبینم که با یک آموزش ساده، لبخندی بر لبان دانشآموزان نقش میبندد، آن لحظه برای من ارزشمندتر از صدها کلاس خصوصی و کسب درآمد است. لذتی که در این کار هست، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.»
باغبان که حدود چهار سال است به عنوان داوطلب با هلال احمر همکاری میکند، از سفرهایی میگوید که هر پنجشنبه و جمعه به مناطق محروم یزد و شهرستانهای اطراف داشتهاند: «در این سفرها، علاوه بر تدریس دروس مختلف، فضایی معنوی و صمیمی ایجاد میشود که خود من هم از آن انرژی میگیرم. گاهی اوقات، مشکلات و گرههایی که در زندگی شخصیام وجود دارد، در همین سفرها به طور خودجوش حل میشوند و گاهی وقتی گره ای در زندگی ام می افتد با نذر این سفرها به خودی خود مشکلم برطرف می شود و واقعا بر این باورم هیچ چیز مانند خدمت به مردم نمی تواند گره گشای کارها و مشکلات در زندگی باشد.
از او میپرسم که آیا خاطرهای خاص از این فعالیتها در ذهن دارد، می گوید: «همه برخوردها و تجربهها در این سفرها لذتبخش است. وقتی میبینیم که دانشآموزان دوباره به سراغ ما میآیند و از فعالیتهای ما استقبال میکنند، حس خوبی به ما دست میدهد.»
باغبان تاکید می کند که آنچه در این سفرها بیشتر از همه اهمیت دارد، عشق و علاقهای است که معلمان به کار خود دارند و از هیچ تلاشی برای خدمت به جامعه دریغ نمیکنند.
به اعتقاد او خانه هلال فرهنگیان یزد، به همت معلمان دلسوز و فداکار، به مکانی امن و امیدبخش برای کودکان و خانوادههای محروم تبدیل شده است. این دبیران و معلم های دلسوز با تلاشهای بیوقفه خود، نه تنها به آموزش دانشآموزان کمک میکنند، بلکه بذر امید و خودباوری را در دلهای آنها میکارند تا بتوانند فردایی روشنتر برای خود و جامعهشان بسازند.
از آموزش تا امداد رسانی
محمد رضا کلانتری، فعال باسابقه و دلسوز هلال احمر، که بیش از یک دهه از عمر خود را وقف خدمت در هلال احمر کرده،می گوید: هم به عنوان عضو و هم به عنوان همکار، در برنامههای مختلف مشارکت داشتهایم. دغدغه کمک به همنوع، ما را به سمت فعالیت در حوزههای آموزشی، تربیتی و امدادی سوق داد.
با اینکه کلانتری آمار دقیقی از تعداد سفرهای انجام شده در دست نداشت، اما خاطرات و تجربیات ارزشمندی از این سفرها داشته و ادامه می دهد: در طول این سالها، از ظرفیت اردوی جهادی و همراهی استادان بهره بردهایم تا فعالیتهای جهادی، آموزشی و تربیتی را در مناطق مرزی و شهرستانهای استان یزد گسترش دهیم.
او تاکید می کند که این فعالیتها تنها محدود به شهر یزد نبوده و مناطق محروم در سایر شهرستانها نیز از خدمات خانه هلال فرهنگیان بهرهمند شدهاند.
کلانتری در ادامه به تشریح مناطق تحت پوشش این فعالیتها توضیح می دهد که علاوه بر شهرستانهای یزد،دانشآموزان مناطق دورافتاده و مرزی مانند شهر مرو، شهر خاص، هرات، بهاوات، بافق و اشک زر نیز از این خدمات بهرهمند شدهاند.
او با اشاره به تعاملات بین استانی خانه هلال فرهنگیان، اضافه می کند :با هماهنگیهای انجام شده، میزبان گروهی از دانشآموزان منطقه قلعه گنج استان کرمان بودیم. این دانشآموزان به مدت دو ماه در یزد اقامت داشتند و در دورههای آموزشی و تربیتی متنوعی شرکت کردند. تلاش کردیم در این مدت، هم از نظر درسی به آنها کمک کنیم و هم در زمینههای تربیتی، همراهشان باشیم.
کلانتری با تاکید بر اهمیت آموزش امداد و نجات، میگوید: در هر اردوی جهادی، با توجه به شرایط و نیازهای منطقه، برنامههای آموزشی خاصی را تدارک میبینیم. برای مثال، در یکی از مناطق، با همکاری داوطلبان هلال احمر، اقدام به سنجش بینایی دانشآموزان کردیم و عینک رایگان در اختیار نیازمندان قرار دادیم. او با اشاره به آموزش کمکهای اولیه، می افزاید: به دانشآموزان و خانوادههایشان آموزش میدهیم که چگونه در مواقع اضطراری، به خود و دیگران کمک کنند.
کلانتری در پاسخ به سوالی درباره چگونگی شکلگیری ایده خانه هلال فرهنگیان، می گوید: پس از سالها فعالیت در هلال احمر، به این نتیجه رسیدیم که فرهنگیان میتوانند نقش مهمی در گسترش فعالیتهای هلالاحمر ایفا کنند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم خانه هلال را در بین فرهنگیان ایجاد کنیم تا بتوانیم از این طریق با مدارس ارتباط برقرار کرده و برنامههای مشترکی را برگزار کنیم.
او با بیان اینکه هدف اصلی از تاسیس خانه هلال فرهنگیان، تربیت نسل جدیدی از داوطلبان و امدادگران است،می افزاید: میخواهیم فرهنگیان هم به عنوان داوطلب هلال احمر فعالیت کنند و هم بتوانند خانههای هلال را در مدارس خودشان تشکیل دهند. به این ترتیب، میتوانیم دامنه فعالیتهای خود را گسترش داده و تعداد بیشتری از افراد جامعه را تحت پوشش قرار دهیم.