در حالیکه نعمتاله فرزانپور،سرپرست شرکت متروی تهران میگوید با توجه به نوسانات قیمت ارز، هزینه ساخت مترو بشدت افزایش یافته بطوریکه ساخت هر کیلومتر ۵۰ میلیون یورو نیاز دارد که باید راهکارهای جدید برای تامین منابع مالی پروژههای مرتبط تعریف کنیم، سرپرست خط ۱۰ متروی تهران اعلام کرده که بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته در نظر داریم تا سال ۱۴۰۶، پنج کیلومتر ایستگاههای دریاچه چیتگر تا کوهسار از خط ۱۰ متروی تهران را با ۶ ایستگاه به بهره برداری برسانیم.
فرهاد زمانی با بیان اینکه خط 10مترو به عنوان طولانی ترین خط، در طرح تفصیلی شهر تهران دیده شده و پیشرو در شروع عملیات اجرایی در بین ۴ خط جدید متروست، گفت: پروژه خط ۱۰ مترو مناطق یک تا ۵ و۲۲ را با ۴۷ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه پوشش میدهد.
وی با بیان این خط مترو بار ترافیکی خط ۲ و ۴ را کم میکند، افزود: بنا داریم خط ۱۰ مترو در بخش غربی را تکمیل کنیم که ۲۱ ایستگاه در ۲۹ کیلومتر مسیر دیده شده و در بخش شرقی نیز ۱۴ ایستگاه خواهیم داشت که در ۷ ایستگاه، تبادل خواهد داشت.
زمانی ادامه داد: حفاری خط ۱۰ متروی تهران به صورت ۱۰۰ درصد مکانیزه و با استفاده از TBM خواهد بود که پنج دستگاه تعبیه شده و در حال حاضر یک دستگاه در کارگاه دریاچه چیتگر فعال است و دستگاه دوم نیز تا فصل پاییز وارد شفت جنت آباد میشود که از جنت آباد کار خود را شروع و از ایستگاه نمایشگاه بین المللی خارج میشود و معمولا دستگاههای حفار بعد از ۵ کیلومتر حفاری نیازمند اورهال هستند.
سرپرست خط ۱۰ متروی تهران با تأکید بر اینکه همزمان کار ساخت ایستگاههای متروی شهدای خلیج فارس، ساحل، موج، اتریش، المپیک، کوهسار و سردار جنگل را شروع کردیم، گفت: زمین بسیاری از ایستگاههای دیگر نیز تملک شده و برخی از این زمینها حتی به پیمانکار تحویل داده شده است.
وی با اشاره به توان داخلی در ساخت مترو و با بیان اینکه پشتیبانی، راهبری و... دستگاههای حفار توسط پرسنل و اپراتورهای داخلی است که در عمق ۲۰ تا ۴۰ متری در زیر زمین تهران مشغول کار هستند، گفت: دستگاه حفار تی.بی.ام یک دستگاه خارجی است؛ اما به جرأت میتوانم بگویم که ۷۰ تا ۸۰ درصد قطعات تی، بی.ام توسط شرکتها و تکنسینهای داخلی ساخته میشوند.
زمانی در مورد زمان افتتاح خط ۱۰ مترو با بیان اینکه در صورت تأمین منابع بخش غربی خط ۱۰ مترو از ایستگاه ملکی تا نمایشگاه بینالمللی به طول ۲۹ کیلومتر با ۲۱ ایستگاه در طول سه سال ساخته خواهد شد، گفت: اما براساس برنامهریزیها در نظر داریم تا سال ۱۴۰۶، ۵ کیلومتر از خط ۱۰ و ایستگاه دریاچه چیتگر تا کوهسار را با ۶ ایستگاه به بهرهبرداری برسانیم.
وی در مورد زمان اتمام و تکمیل این خط مترو نیز گفت:زمان انجام پروژه 6 ساله در نظر گرفته شده که بستگی به تأمین منابع دارد. مبلغ اولیه حدود ۸۰ همت است و قرار است دو دستگاه TBM دیگر نیز در طول سالهای آینده به فرایند حفاری این خط اضافه شود.
وی با ذکر اینکه خط ۱۰ مترو از تهران پارس تا وردآورد ادامه دارد گفت: این خط 6 ایستگاه تبادلی دارد و به صورت طولی از شرق به غرب تهران به منظور پوشش جمعیتی مناطق شمالی تهران و به طور خاص پوشش منطقه ۲۲ طراحی شده است.