وزیر نفت با اشاره به راهاندازی «سامانه کاشف» بیان کرد: در نخستین اقدام، با به کارگیری هوش مصنوعی و تطابق دادن بارنامههایی که صادر میشود و میزان مصارف سوخت، توانستند جاهایی را با ارقام و اعداد قابل ملاحظه شناسایی کنند که عملا قاچاق سوخت در آنجا انجام میشد؛ این موارد در حوزه قضایی در دست پیگیری است.
محسن پاکنژاد درباره اینکه پیگیری مسئله قاچاق سوخت که چندی پیش مطرح شد از سوی وزارت نفت چگونه انجام شده است، گفت: موضوع مربوط به گذشتههای دور است. سالهاست این اتفاق میافتد اما همکاران ما در بخشهای ذیربط در وزارت نفت با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت ارتباطات توانستند حرکتهایی را انجام دهند و برنامههایی در حوزه هوشمندسازی چگونگی تحویل سوخت بهویژه در حوزه حملونقل داشته باشند.
وی تأکید کرد: این فرایند ادامه دارد. ما راهی جزء هوشمندسازی فرایند تحویل سوخت نداریم که به این ترتیب بتوانیم کنترل کنیم تا ببینیم در کدام بخشها اتفاق نامبارک قاچاق سوخت در حال انجام است.
پاکنژاد درباره اینکه آیا میزان قاچاق سوخت با کشفهای اخیر کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: هنوز اعداد و ارقام قطعی اعلام نشده است.
وی درباره اینکه گفته شد قاچاق سوخت از چاه تا جایگاه در حال انجام است، گفت: وقتی از چاه صحبت میکنیم، یعنی نفت خامی که قابلیت قاچاق ندارد. وقتی صحبت از ساختارهایی که اصطلاحاً واحدهای تولیدی به آنها گفته میشود میکنیم، اینها نفت خام هستند؛ خود نفت خام که قابلیت قاچاق ندارد.
وزیر نفت بیان کرد: آنچه قابلیت قاچاق دارد برخی از فراوردهها است که بهدلیل تفاوت قیمت فاحشی که هست، بین آنچه در داخل کشور عرضه میشود و آنچه در کشورهای همسایه قابلیت خرید و فروش دارد، باعث شده که مقداری در آن زمینه قاچاق وجود داشته باشد؛ فرایند در دست بررسی است، به نتیجه که رسید قطعا اعلام عمومی میکنیم.