احسان و نیکوکاری و کمک به انسانهای ضعیف و ناتوان، آثار و پیامدهای ارزنده و مثبتی را در دنیا و آخرت به دنبال دارد که بهطور خلاصه به چند مورد آن اشاره میشود:
1- دوستی و صمیمیت
احسان و نیکوکاری باعث ایجاد دوستی و صمیمت بین افراد جامعه میشود.
2- خیر و سعادت دنیوی
از جمله آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، اجر و پاداشی است که در دنیا، نصیب انسانهای خیر میشود. به قول معروف:
تو نیکی میکن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز
در کلامی که از حضرت موسیبنجعفر علیهالسلام نقل شده است، میخوانیم: «در بنی اسراییل مرد صالحی بود که زن نیکوکاری داشت. آن مرد شبی خواب دید که شخصی به او میگوید: خداوند فلان مقدار عمر برای تو مقدر کرده است که نصف آن در رفاه و آسایش هستی و نصف دیگر در مضیقه و تنگدستی، هر کدام از دو نصف را میخواهی، اول انتخاب کن! مرد جواب داد: من زن خوبی دارم که شریک زندگیام است، با او مشورت میکنم. بار دیگر نزد من بیا تا به تو خبر دهم کدام نصف را اول اختیار کردهام. صبح جریان خوابش را با همسرش در میان گذاشت و از او مشورت خواست. همسرش در جواب گفت: اول نصف رفاه و آسایش را برگزین، شاید خداوند بر ما رحم کند و در نصف دیگر نیز نعمتش را از ما قطع نکند. شب دوم فرا رسید بار دیگر آن شخص به خوابش آمد، آن مرد در جواب گفت: من نصف اول عمر در رفاه و آسایش را انتخاب کردم. بعد از آن رویا، دنیا از هر طرف به او رو آورد. چون نعمتهای الهی، نزد او فراوان و آشکار شد، همسرش به او گفت: خویشان و همسایگان خود را و همچنین افراد محتاج را کمک کن! آن مرد به توصیه همسرش عمل کرد. نصف تعیین شده از عمر او در کمال رفاه و آسایش گذشت سپس از نصف هم گذشت و همچنان وضع مالی او خوب بود. برای سومین بار، همان شخص در عالم رویا نزد او آمده و گفت: نیکی و احسان تو باعث شد خداوند به تو پاداش مرحمت فرماید و تا آخر عمر در نعمت و رفاه به سر خواهی برد.»
3- تعدیل اقتصادی
بخش قابل ملاحظهای از جرم و جنایت، ناشی از فقر و تنگدستی است؛ چرا که فقر و تنگدستی، به دین و ایمان انسان لطمه میزند، عقل را از کار انداخته، قوت و قدرت تشخیص درست را از او میگیرد و باعث کدورت و دشمنی میشود. امام علی علیهالسلام خطاب به فرزندش میفرماید: «ای فرزندم! من از تهی دستی بر تو هراسانم. از فقر به خدا پناه ببر؛ چرا که فقر، دین انسان را ناقص و عقل را سرگردان میکند و عامل دشمنی است.»
احسان و نیکوکاری، اگر به صورت یک فرهنگ، جلوه کرده و در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه و گسترش پیدا کند، بهطور قطع، بخش عمدهای از مشکلات جامعه را که زایده فقر و محرومیت است، از بین برده و ریشهکن میسازد.
آنچه از آموزههای دینی استفاده میشود، این است که بین احسان و نیکوکاری و نجات جامعه از فقر و فلاکت، رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ لذا در قرآن کریم میخوانیم: در راه خدا، انفاق کنید و (با ترک انفاق) خود را به دست خود، به هلاکت نیندازید و نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست میدارد.»
انفاق بهطورکلی سبب نجات از مفاسد کشنده اجتماعی میشود. اگر انفاق به فراموشی سپرده شود و ثروتها در دست گروهی معدود جمع شود و در برابر آنان، اکثریتی محروم و بینوا وجود داشته باشد، دیری نخواهد گذشت که انفجار عظیمی در جامعه به وجود آمده، اموال و دارایی ثروتمندان نیز در آتش آن خواهد سوخت. بنابراین، انفاق، قبل از آنکه به حال محرومان، مفید باشد، به نفع ثروتمندان خواهد بود؛ زیرا تعدیل ثروت حافظ ثروت است.
پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله در جمله کوتاهی به این حقیقت اشاره نموده، میفرماید: اموال خویش را با دادن زکات حفظ کنید.» و به تعبیر بعضی از مفسران، خودداری از انفاق فیسبیلالله، هم سبب مرگ روح انسانی بهخاطر بخل خواهد شد و هم باعث مرگ جامعه به خاطر عجز و ناتوانی، مخصوصا در نظامی همچون نظام اسلام که بر نیکوکاری بنا شده است.
4- آرامش روحی
یکی دیگر از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است. این کلام الهی است که میفرماید: آنها که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق میکنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین میشوند.»
در آیه دیگر میخوانیم: کسانی که کار نیکی انجام دهند، پاداشی بهتر از آن خواهند داشت و آنان از وحشت آن روز در اماناند.» از آیات یاد شده به خوبی میتوان نتیجه گرفت که احسان و نیکوکاری ازجمله اعمالی است که آرامش روحی و روانی در دنیا و امنیت کامل در آخرت را به دنبال دارد. چه سعادتی بالاتر از آن است که انسان در دنیا اضطراب و دلهره را از خود دور سازد و از وحشت جانکاه قیامت نیز در امان باشد.