زهره واحدی مشاور روانشناسی موسسه فیروزنیا
در تهران به این بزرگی که هر روز مشکلات بیشتری به آن اضافه میشود، اگر خیرینی وجود نداشتند تا به افراد کمتوان رسیدگی کنند، بدونشک جامعه به مشکل برمیخورد و نمیتوانست نیازمندان واقعی را همراهی کند. خیرینی که اینروزها در حوزههای مختلف فعالیت میکنند و روزبهروز هم بیشتر میشوند. یکروز جهیزیه برای دختران دمبخت آماده میکنند و روز دیگر به مادران سرپرستخانوار کمک میکنند. این خیرین که همواره ناشناخته باقیمانده بودند، توسط کاری که روزنامهشهروند در پیش گرفت، به مردم شناسانده شدند. من بهشخصه اعتقاد دارم که مردم ما علاقه زیادی به انجام کار خیر دارند. اما خیلی از افراد بهدلیل بیاطلاعی ممکن است که بهسمت انجام چنین کارهایی کشیده نشوند اما همین معرفی موسسات خیریه باعث میشود تا خیلیها با خواندن این مطالب نزدیکترین خیریه را انتخاب کنند و جذب فعالیتهای آن شوند. اگرچه هنوز موسسات و نهادهای مدنی زیادی هستند که بدون هیچ شهرتی فعالیت میکنند و از دید همه پنهان هستند اما همین معرفی و تداوم آن باعث میشود تا افراد حتی اگر تا بهحال اقدامی برای کار خیر نکردهاند، یکبار از سر کنجکاوی به این موسسات سری بزنند یا در بازارچههای خیریه متفاوت شرکت کنند. درنتیجه یکی از رسالتهای رسانه میتواند همین باشد که به مخاطبان خود راه را نشان دهد و آنها را راهنمایی کند که از چه طریقی بتوانند به همنوعان خود کمک کنند. ضمن اینکه در این سالهای اخیر تنها خیریههای خیلیبزرگ توانستند به مردم معرفی شوند و از قدرت رسانهها استفاده کنند. شاید کاری که روزنامهشهروند آغاز کرده است بتواند به معرفی خیریههای زیادی بینجامد که مهجور ماندهاند. من خیرین زیادی را میشناسم که در خانههای خود به نفع گروهی خاص غذا درست میکنند، شیرینی میپزند و هرکس در حد بضاعت خود کمک میکند تا کار خیری انجام شود. کمک رسانهها باعث میشود گروههای زیادی جذب فعالیتهای خیر شوند.
البته یک پیشنهاد هم برای روزنامهشهروند دارم؛ حتما ستونی را به خوانندگان خود اختصاص دهید و از آنها بخواهید که نظراتشان را درباره این کار روزنامه و معرفی نهادهای مردمی اعلام کنند. اینکه از طریق این روزنامه جذب کدام خیریه شدهاند و چه فعالیتی کردهاند. بدونشک این کار باعث میشود تا رسالت روزنامه و مسیری که انتخاب کرده است، روشن شود. ضمن اینکه توصیه میکنم روزنامه از سال جدید روی این تفکر که انجام کار خیر، تنها نباید به کمکهای مادی ختم شود، کار کند و به مردم القا کند که هرکس در حد بضاعت خود، ولو با یک لبخند و مهربانی میتواند دلی بهدست بیاورد و در این دنیای ماشینی که روزبهروز همه از هم فاصله میگیرند از طریق انجام کار خیر و نیکو به همدیگر نزدیک شوند.