شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

لاریجانی در گفت‌وگو با تلویزیون کویتی:  
به آینده مذاکرات خوشبینم
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که به آینده مذاکرات خوشبین هستم، گفت: ایران به دنبال امپراتوری‌گری و سلطه بر کشورهای منطقه نیست.   
علی لاریجانی در گفت‌وگو با تلویزیون الرای کویت، در پاسخ به سوالی درباره احتمال توافق در مذاکرات هسته‌ای، افزود: در این مدتی که مذاکرات انجام شده گام‌های رو به پیش و قابل ملاحظه‌ای برداشته شده و در مذاکرات اخیر هم که به تازگی صورت پذیرفته قدم‌های مثبتی برداشته شده به همین دلیل نگاه من به آینده مذاکرات منفی نیست. رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برخی تحلیلگران آمریکایی بر این باورند که درصورت رسیدن به توافق اولیه درخصوص پرونده هسته‌ای تغییراتی در منطقه ایجاد خواهد شد، همان‌طور که توافقنامه کمپ دیوید بین مصر و اسراییل به‌وجود آوردند، آیا شما هم بر همین باورید، ادامه داد: این موضوع به سیاست جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد که همیشه به دنبال ایجاد آرامش و امنیت در منطقه بوده لذا توفیق در این مذاکرات قابل مقایسه با مثال‌هایی که زده می‌شود، نیست.
وی با بیان این‌که برخی به اشتباهات در رسانه‌ها دامن می‌زنند، افزود: یکی از مهم‌ترین اشتباهات این است که به موضوع هسته‌ای پیچیده‌تر از اندازه، نگاه می‌کنند و گاه آن را به الفاظی که جز سوءتفاهم چیزی نیست وصل می‌کنند مانند این‌که ایران به دنبال نفوذ منطقه‌ای یا امپراتوری‌گری و این چیزهاست. رئیس قوه مقننه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیازی به این گونه کارها ندارد و ما اصولا امپراتوری‌گری را کار درستی نمی‌دانیم و آن را موضوع امروز و معاصر نمی‌پنداریم.

امیرعبداللهیان:  
مذاکرات مهمی بین بخش خصوصی ایران با هیأت اقتصادی یمن صورت گرفت
معاون عربی آفریقای وزارت خارجه خبر داد:  بخش خصوصی و هیأت اقتصادی یمن در سفر به تهران مذاکرات مهمی با بخش‌های اقتصادی و خصوصی کشورمان انجام دادند. حسین امیر‌عبداللهیان با اعلام این خبر افزود:  علاوه بر کمک به تقویت زیرساخت‌های یمن، همکاری‌های مهمی بین دو کشور در زمینه‌های متنوع تجاری و اقتصادی انجام خواهد شد. معاون ظریف گفت:  ما در کنار مردم یمن در مبارزه با تروریسم و کمک به رونق اقتصادی سراسر یمن خواهیم بود. وی همچنین اعلام کرد که «تهران ضمن احترام بر استقلال، حاکمیت، تمامیت ارضی و وحدت ملی یمن بر تداوم گفت‌وگوی فراگیر ملی و مبارزه با تروریسم در این کشور تأکید می‌کند.»
 امیرعبداللهیان با بیان این‌که مداخله‌گران خارجی، توطئه‌گران و تروریست‌ها جایی در آینده یمن نخواهند داشت، گفت:  همه مردم یمن شایسته زندگی بهتر و آینده‌ای توام با امنیت و رفاه هستند. انتظار می‌رود سازمان‌های بین‌المللی کشورهای منطقه و جامعه جهانی به تحقق حقوق اساسی امنیت و رفاه مردم یمن با جدیت کمک کنند.

واکنش ایران به گزارش جدید احمد شهید
افخم:  به خوبی به تعهدات‌مان
در زمینه حقوق‌بشر واقفیم
سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان گفت: ایران به عملکرد غیرمنصفانه و غیرعلمی گزارشگر ویژه حقوق‌بشر جمهوری اسلامی ایران به لحاظ رعایت نکردن اصول و موازین بین‌المللی با تردید جدی می‌نگرد. به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درخصوص سخنان اخیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سخنان وی و بخش‌هایی از گزارش که مورد اشاره قرار گرفته به صورت یکجانبه به دور از واقعیات و بدون رعایت مقررات وظایف مربوط به ماموران از جانب شورای حقوق‌بشر ارایه شده است.
مرضیه افخم با بیان این‌که متاسفانه روشن شده اراده‌ای فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق‌بشری ملل متحد در تهیه گزارش ایران دخیل است، گفت:  ایران به عملکرد غیرمنصفانه و غیرعلمی گزارشگر ویژه به لحاظ رعایت نکردن اصول و موازین بین‌المللی با تردید جدی می‌نگرد.سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد:  گزارشگر ویژه روش‌های نادرست و غیرقانونی و جهت‌دار و پیش‌داوری را پایه گذاشته که خارج از شرح‌وظایف ماموریت‌داران شورای حقوق‌بشر است.
افخم یادآور شد:  جمهوری اسلامی ایران به خوبی به تعهدات ملی و بین‌المللی خود در زمینه حقوق‌بشر واقف و همواره همکاری‌های خوب و گسترده‌ای را با مکانیزم‌های بین‌المللی در این زمینه انجام داده است.
وی تأکید کرد:  دولت جمهوری اسلامی ایران به تعهد خود برای ارتقای همه‌جانبه حقوق شهروندان پایبند و اقدامات بسیار مهمی در این زمینه از جمله درخصوص ارتقای حقوق شهروندی، حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان انجام داده و به برنامه‌ها و تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد. احمد شهید، گزارشگر حقوق‌بشری سازمان ملل در گزارش جدید خود بار دیگر، ایران را به نقض حقوق زندانیان قاچاق موادمخدر، قاتلان و مرتکبین به برخی جرایم دیگر از جمله همجنس‌بازان متهم کرده است.


تعداد بازدید :  299