شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
سخنگوی شورای نگهبان خبر داد
تاثیر رسیدگی قضایی موضوع پول کثیف در بررسی صلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان، بررسی‌های قضایی درخصوص ادعای ورود پول کثیف به انتخابات را درنتیجه بررسی صلاحیت‌هاي نامزدهای انتخابات، موثر دانست.
به گزارش مهر، نجات‌الله ابراهیمیان، روز گذشته در آخرین نشست خبری خود در‌سال جاری درباره هشدار وزیر کشور درخصوص ورود پول‌های کثیف سیاست گفت: « برخی از آنچه اعلام شده دارای عناوین مجرمانه است و ورود در آن، در صلاحیت ما نیست؛ چون نهادهای دیگری هستند که به بررسی جرایم مهم می‌پردازند اما در صورتی که به این امر از طرق قضایی رسیدگی شود، نتایج این بررسی مورد توجه ما در بررسی صلاحیت‌های نامزدهای انتخاباتی قرار
خواهد گرفت».
 او در عین حال تأکید کرد که در مورد کم و کیف این ادعا باید به گوینده محترم مراجعه کرد. موضوع ورود پول‌های کثیف به انتخابات با صحبت‌های عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت روحانی در همایش تخصصی روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر، مطرح شد. رحمانی‌فضلی در این همایش گفت:  «بخشي از اين پول در حوزه سياست وارد مي‌شود و افراد در قالب انتخابات و غيره به آن ورود مي‌كنند، از اين‌رو حوزه قدرت آلوده مي‌شود و مردم در قالب دموكراسي، اختيار خود را به حاكميتي تحت عنوان مجلس يا دولت مي‌دهند.»
 این صحبت‌های رحمانی‌فضلی درست زمانی مطرح شد که تنها نزدیک به یک‌سال تا انتخابات مجلس شورای اسلامی، باقی مانده است به همین دلیل مورد انتقاد برخی نمایندگان مجلس قرار گرفت تا آن‌جا که خواستار ارایه مدرکی و توضیح در صحن مجلس در این زمینه شدند اما رحمانی‌فضلی کوتاه نیامد و بارها بر موضع خود تأکید کرد.
او حتی از نمایندگان مجلس هم برای رفع این معضل کمک خواست و برای اثبات گفتارش حاضر به توضیحاتی در جلسه‌ای غیرعلنی با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد. اگرچه تا کنون فرصت برگزاری جلسه‌ای غیرعلنی با حضور وزیر کشور آماده نشده است اما صحبت‌ها پیرامون این موضوع همچنان ادامه دارد.
اطلاعاتی در زمینه پرداخت پول به نمایندگان به ما نرسیده است
ابراهیمیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ادعای پرداخت پول از سوی معاون اول دولت دهم به نماینده‌ها، گفت: «بر فرض اثبات چنین ادعایی، این موضوع در تعیین سرنوشت کاندیداها موثر است.»
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: «تاکنون اطلاعی در این زمینه به دست ما نرسیده و ما هم به همان اندازه اطلاعات در دست داشتیم که در رسانه‌ها مطرح شده و در گفت و گو‌های فعالان سیاسی رد و بدل شده و اطلاع جدیدی واصل نشده، اگر هر تصمیم قانونی قابل ترتیب اثر به دست ما برسد، در موعد رسیدگی به صلاحیت آن را مدنظر قرار می‌دهیم.»
ماجرای افشاگری رحیمی درباره پرداخت پول به نمایندگان هم درست در امتداد صحبت‌های رحمانی‌فضلی اتفاق افتاد. رحیمی پس از این‌که به 5‌سال حبس و جزای نقدی محکوم شد نامه‌ای گلایه‌آمیز به محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم، نوشت و از پرداخت یک‌میلیارد و دویست‌میلیون تومان به ۱۷۰ کاندیدای انتخابات مجلس هشتم از سوی یکی از اسپانسرهای انتخاباتی اصولگرایان خبر داد. موضوعی که تا مدت‌ها نمایندگان مجلس را وادار به واکنش کرد تا آن‌جا که حتی نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اعلام اسامی نمایندگانی شدند که از رحیمی پول گرفته‌اند. اما هنوز نه اسامی به صورت رسمی اعلام شده است و نه این‌که قوه قضائیه رسما به این موضوع ورود پیدا
کرده است.
شروط شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت داوطلبان انتخابات ۹۴
همچنین از آنجایی که یکی از اتفاقات مهم ‌سال آینده، انتخابات مجلس شورای اسلامی است، ابراهیمیان در ادامه این نشست به نامزدهای انتخاباتی ۹۴ توصیه کرد:  شرایط داوطلبان در قانون انتخابات اعلام شده، هر داوطلبی در بدو امر، خود، داورِ خود باشد. باید گذشته و سوابق خود را با شروط قانونی انتخابات تطبیق دهند.
 اگر به این نتیجه رسید که از صلاحیت لازم برخوردار نیست، عقل حکم می‌کند که ثبت‌نام نکنند. ابراهیمیان همچنین تصریح کرد:  کسانی که دارای سلایق و سوابق سیاسی در چارچوب نظام بوده و به موقع و به درستی مرزبندی خود را با دشمنان اعلام کرده‌اند، از امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۹۴ برخوردارند. سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت:  راه برای مشارکت نیروهای وفادار به نظام در انتخابات ۹۴ باز است. گروه‌های سیاسی نیز در مبارزات انتخاباتی خود به طرح‌ مواضع و برنامه‌های خود برای آینده
 اکتفا کنند.
ابراهیمیان تصریح کرد:    اقدام گروه‌های سیاسی که یکدیگر را از شورای نگهبان بترسانند؛ بدین معنا که تأیید صلاحیت نخواهید شد، این پیشگویی‌ها در داوری بی‌طرفانه ما تاثیری نخواهد داشت. در ادامه، سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به‌ سال آتی گفت: ‌سال ۹۴‌سال پرکار برای رسانه‌ها و برای شورای نگهبان است. پرکار و مهم به این جهت که دو انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ماه‌ سال آینده برگزار می‌شود و شورای نگهبان و رسانه‌ها درگیر
 آن هستند. او ادامه داد:  شورای نگهبان عهده‌دار نظارت بر انتخابات است و اجرای دقیق قانون و پاسداری از قانون که خواست مقام معظم رهبری است برعهده این شوراست.‌ سال آینده، ‌سال نمایش حفظ بی‌طرفی شورای نگهبان است.
 ابراهیمیان تصریح کرد: ‌سال آینده هر یک از رسانه‌ها براساس تعلق به گروه‌های سیاسی تلاش می‌کند شعارهای سیاسی گروهی را برجسته کند. این اختلاف‌سلیقه طبیعت کار رسانه است اما نباید فراموش کرد امروزه حفظ اتحاد و یکپارچگی کشور به هوشیاری رسانه‌ها نیازمند است.
رسانه‌ها یک گروه سرود با لحن و صوت یکسان نیستند
ابراهیمیان با تأکید بر این‌که رسانه‌ها یک گروه سرود با لحن و صوت یکسان نیستند، گفت:  شما عنصر موثر این مانور هستید. قلم شما، تیترها و ستون‌های رسانه‌تان و نحوه نگاه شما به وقایع و انعکاس آن سهم بی‌بدیلی در توفیق آن دارد. باید از گذشته‌ها عبرت بگیرید و فرصت‌های طلایی خود را به خطر و تهدید تبدیل نکنید.
ابراهیمیان تصریح کرد: انتقاد به نهادهای قانونی نمی‌تواند به دعوت به تمرد و بی‌نظمی و آنارشیسم منتهی شود. در این راستا ارایه تعلیمات مدنی لازم به عهده رسانه‌هاست و آنها خود رفتاری موثری هستند مگر این‌که بخواهیم برای منافع شخصی و گروهی خانه را ویران کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: اگر نگوییم بی‌انصافی است نهایت بدسلیقگی است که فردا برای عرایض حقیر تیتر (خط و نشان‌های سخنگو برای مطبوعات) را برگزینیم. این نه خط و نشان بلکه خواهشی از سر درد از سوی برادری کوچک از یاران و برادران بزرگوار برای همراهی و همدلی در جهت حفظ نظام و اقتدار است.

 


تعداد بازدید :  138