شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
فرمانده جدید نیروی انتظامی:
به سرمایه اجتماعی و مشارکت مردمی تکیه کنیم

شهروند| سردار احمدی‌مقدم رفت، سردار اشتری آمد. هفته گذشته بود که شبانه شایعه شد سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی بعد از 10‌سال از این فرماندهی می‌رود و سردار حسین اشتری به این فرماندهی می‌آید؛ خیلی نگذشت که شایعه به واقعیت تبدیل شد و مقام معظم رهبری در حکمی سردار اشتری را به سمت فرماندهی نیروی انتظامی منصوب کرد. دیروز اما روز موعود بود؛ روز تودیع اسماعیل احمدی‌مقدم که حالا باید او را فرمانده سابق نیروی انتظامی دانست و معارفه سردار حسین اشتری، فرمانده جدید نیروی انتظامی.
اشتری دیروز در نخستین سخنرانی رسمی‌اش به‌عنوان فرمانده نیروی انتظامی با بیان این‌که نیروی انتظامی همواره در مسیر تحول و تکامل بوده، گفت: «در سال‌های اخیر نیز گام‌های بلندی به سوی رشد و تعالی برداشته شده است و این واقعیت بدون ‌شک مدیون همت و ایثاری است که یکایک کارکنان و فرماندهان پیشین به‌ویژه سردار احمدی‌مقدم داشته‌اند.»
اشتری با بیان این‌که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به‌عنوان حافظ اصلی نظم و تامین‌کننده آرامش جامعه تلاش می‌کند، گفت: «امیدوارم تا با تکیه بر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود و با نگاهی به آینده و نظام‌مند و نیز بهره‌گیری از سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت‌های مردمی، پاسخی مناسب و قابل قبول به نیازها و مطالبات اجتماع در حوزه نظم و امنیت بدهیم.» اشتری در ادامه به تشریح بعضی از اولویت‌ها و برنامه‌هایش برای فرماندهی نیروی انتظامی پرداخت: «افزایش حضور مقتدرانه پلیس در عرصه محیط‌های عمومی و پاکسازی آن از معتادان، خرده‌فروشان موادمخدر و دیگر ناامن‌کنندگان محیط همراه با صیانت از ارزش‌ها می‌تواند موجب بالارفتن هزینه‌های ارتکاب جرم و برخورد قاطع با قانون‌شکنان شده و به تداوم چهره عمومی شهرها از مظاهر بی‌بندوباری، ناهنجاری‌های رفتاری و ناامنی منجر شود.»
تقویت مرزبانی و کاهش تخلفات جاده‌ای، دو اولویت دیگر رئیس‌پلیس جدید بود:  «کشف سریع‌تر و به‌موقع جرایم، به‌ویژه جرایمی که موجب تشویش اذهان و نگرانی عمومی شود و نیز افزایش بهره‌گیری از فناوری‌ها و تجهیزات پیشرفته در کشف علمی جرم در صدر برنامه‌های ما قرار داشته و دارد.» احمدی‌مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی اما دیروز مانند هفته پیش اول از مردم حلالیت خواست. او گفت که به ایستگاه پایانی مسئولیتش در ناجا رسیده است و از همسر، اعضای خانواده‌اش و نیز مردم و کارکنان نیروی انتظامی قدردانی کرد و حلالیت طلبید.
فرمانده سابق نیروی انتظامی و مشاور رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان این‌که تحمل بار سخت و مسئولیت فرماندهی ناجا در منطقه‌ای آشوب‌زده و رودررو با تهدیدات دشمن ممکن نبود مگر با رهنمودهای رهبری و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر همکاران و حمایت‌های ملت، گفت:  «نیروی انتظامی در این مدت به دستاوردهای بزرگی دست یافته و توانسته با همکاری دیگر سازمان‌های مسئول به تکیه‌گاه‌های دیگر کشورها بدل شود اما باید اعتراف کرد که شایستگی ملت ایران بیش از اینهاست و تا رسیدن به قله امنیت و آرامش و عدالت بیش از اینها راه باقی است.»
احمدی‌مقدم با اشاره به اقدامات ناخوشایندی که ممکن است در طول فرماندهی‌اش در نیروی انتظامی رخ داده باشد، ادامه داد:  «از مردم و رهبر عزیزم عذرخواهی می‌کنم. کارکنان ناجا از پاک‌ترین افراد هستند و اگر نتوانستم خدمات شایسته‌ و متناسب را برای‌شان ارایه کنم، ان‌شاءالله من را مورد بخشش قرار خواهند داد. مردم بزرگوار نیز اگر حقی از آنها روا داشته نشد یا به آنها ظلمی وارد شده، من را ببخشند و از آنها عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در روز قیامت من را مورد حساب قرار ندهند و عفو کنند.»
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او با بیان این‌که دولت خود را موظف به حمایت از نیروی انتظامی می‌داند، گفت: «ناجا حافظ آزادی‌های مشروع و قانونی است. سردار احمدی‌مقدم 10‌سال در حوادث و پیامدهای گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... تلاش و پیگیری کردند.»
رحمانی‌ فضلی در ادامه سخنانش با بیان این‌که نیروی انتظامی حافظ آزادی‌های مشروع و قانونی است، گفت:  «این نیرو مامن و یاور مردم و باعث و بانی امنیت پایدار است.»
رحمانی‌فضلی با بیان این‌که ما باید به مردم اعتماد داشته باشیم و مردم را به صورت واقعی به صحنه‌های مشارکت امنیت پایدار وارد کنیم، ادامه داد: «باید از تفکر، تدبیر و خلاقیت‌ها به نحو احسن استفاده کنیم. از این رو فرمانده محترم باید اولویت‌بندی دقیقی از موضوعات تحت فرماندهی و عملیاتی خود طراحی و نقشه‌های راه را ایجاد کند.»
سردار رادان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ناجا یکی دیگر از حاضران در این مراسم بود. او در حاشیه مراسم تودیع و معارفه فرمانده نیروی انتظامی گفت: «من همواره شاگرد احمدی‌مقدم بوده و هستم.» رادان در ادامه درباره این‌که چه نمره‌ای به عملکرد احمدی‌مقدم می‌دهد، گفت: «معمولا شاگرد به استادش نمره نمی‌دهد بلکه باید از استاد نمره بگیرد. من هم شاگرد سردار احمدی‌مقدم بوده و هستم و فکر می‌کنم ایشان باید به من نمره دهند.»

 


تعداد بازدید :  390