شماره ۵۲۵ | ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۴ اسفند
صفحه را ببند
موسسه خیریه فخرالملوک را بشناسید
خانه‌ای برای دختران نیازمند حمایت

طرح‌نو| اگرچه از‌ سال 83 تأسیس شده است اما جزو موسسات خیریه خیلی‌معروف نیست. 10سال است که سرپرستی تعدادی از دختران را به‌عهده گرفته و سعی کرده تا جای ممکن امکانات خوبی را برایشان مهیا کند. آن‌طور که خودشان می‌گویند و در سایت هم خود را معرفی کرده‌اند، دخترانی از 6‌ سال به بالا تا پایان تحصیلات دانشگاهی، استخدام، ازدواج، برگشت به خانواده یا زندگی مستقل در تهران در موسسه خیریه فخرالملوک زندگی می‌کنند و توانمند می‌شوند. پس از آن نیز فخرالملوک خانواده‌شان است و آنها را حمایت می‌کند.
این فرزندان از بهزیستی پذیرش می‌شوند و فخرالملوک خانه‌شان می‌شود. هرکدام از آنها دارای یک یا دو نفر حامی هستند. کسی که علاوه‌بر حمایت مادی، بخشی از نیازهای معنوی آنها را پاسخگوست.
موسسه خیریه فخرالملوک که در منطقه رباط‌کریم تهران واقع است، از ‌سال 83 تا به‌حال توانسته 33 فرزند دختر را پذیرش و برای  آنها زندگی بهتری فراهم کند. آنها اعتقاد دارند که این کار قدمی در راه برابری در جامعه است. 10 نفر از این دختران پس از توانمندسازی به خانواده برگشته‌اند و یک‌نفر نیز به فرزندخواندگی سپرده شده است.  
این موسسه با کمک 14 نیروی اجرایی اداره می‌شود. غیر از مدیر موسسه، یک‌مددکار و یک‌روانشناس به مشکلات فرزندان رسیدگی می‌کنند و 7 مربی هم به‌صورت شیفتی در کارهای روزانه آنها را همراهی می‌کنند و مانند نام مادرانه‌ای که موسسه دارد، آنها را سرپرستی می‌کنند.
در امور فرهنگی این موسسه آموزش‌هایی برای تقویت دانش فرزندان صورت می‌گیرد که از میان آنها می‌توان به مفاهیم دینی و قرآن، آموزش رایانه، پرورش قارچ و زبان انگلیسی اشاره کرد. مطالعه و کتابخوانی نیز در این موسسه اهمیت دارد و جلسه‌های نقد و بررسی کتاب برای بچه‌ها برگزار می‌شود و مسئولان به‌مسائل بهداشتی بچه‌ها توجه می‌کنند و برایشان جلسات مشاوره آموزش بهداشت دهان‌ودندان و مشاوره‌تغذیه و آموزش‌ مهارت‌های زندگی برگزار کرده‌اند.  
هنر بخش دیگری از فعالیت‌های موسسه است. آنها بچه‌ها را ترغیب به یادگیری هنرهایی می‌کنند که به توانمندی‌شان بیفزاید. دختران موسسه، خیاطی، آرایشگری، آشپزی، شیرینی‌پزی را در کنار پیانو، نقاشی، عکاسی و گوهرتراشی و تئاتر و بازیگری می‌آموزند. موسسه در امور ورزشی کلاس‌هایی برای ژیمناستیک، شنا، آمادگی جسمانی، تنیس، والیبال و بدنسازی برگزار کرده است.
فخرالملوک پیگیر تحصیل فرزندان است. در امور تحصیلی، افراد خیر مشارکت می‌کنند و کلاس‌های فوق‌برنامه در درس‌های  زبان، ریاضی، فیزیک، شیمی، عربی و ادبیات برای بچه‌ها برگزار می‌کنند.
آنها مثل یک خانواده مراقب سلامت و درمان فرزندان‌شان هستند و ویزیت و درمان به‌موقع انجام می‌شود. آزمایش‌های روتین و معاینه دهان و دندان و چشم سالیانه نیز در این موسسه انجام می‌شود. ضمن این‌که در صورت نیاز مشاوران و روانپزشکان به کمک بچه‌ها می‌آیند.
اما یکی از بخش‌های مهمی که برای آینده فرزندان موسسه انجام می‌شود، امور حمایتی است که امکانی را برای بیمه حوادث و خدمات‌درمانی بخشی از آن است. همچنین حساب‌هایی برای پس‌انداز آنها برای آینده در دستورکار موسسه قرار دارد.  
ازجمله برنامه‌هایی که در این سال‌ها با حضور افراد خیر صورت گرفته است، می‌توان به برنامه‌های سالانه افطاری و بازارچه‌های خیریه از دست‌سازهای بچه‌های موسسه اشاره کرد. برخی از این جشن‌ها نیز با حضور هنرمندانی چون سروش صحت، نیما رئیسی و مهرانه مهین‌ترابی برگزار شده است. موسسه فخرالملوک از یک رویا شکل گرفته است. رویای دو نفر از موسسان که می‌خواستند برای دختران نیازمند یک حامی باشند مانند داستان معروف جین وبستر که در آن شخصیت اصلی یک حمایتگر به اسم بابالنگ‌دراز دارد. در جشن 10سالگی این موسسه نیز نیما رئیسی بخش‌هایی از کتاب بابالنگ‌دراز را خواند و آن رویا را یادآوری کرد. رویایی که تا به‌حال توانسته 33 دختر را حمایت کند.
از آخرین فعالیت‌های فخرالملوک که هم فرهنگی و هم برای جلب حمایت مردمی است، انتشار این رمان گویاست که با صدای نیما رئیسی ضبط شده و عواید فروش آن برای بهبود زندگی دختران فخرالملوک مورد استفاده قرار می‌گیرد تا هرکدام از شهروندان سهم کوچکی در یاری این فرزندان داشته باشند.
حالا موسسه قصد دارد بخش دیگری نیز به فعالیت‌هایش اضافه کند و در آن دختران بدسرپرست یا زنان و دخترانی که سرپناه ندارند و نیازمند حمایتند به فخرالملوک بیاورد و خانواده خود را بزرگتر کند.


تعداد بازدید :  374