شماره ۵۲۴ | ۱۳۹۳ شنبه ۲۳ اسفند
صفحه را ببند
مرگ 3 نفر بر اثر سيلاب مرگبار در شب عيد
بارش، 3 استان كشور را غافلگير كرد
امدادگران 500 نفر را نجات دادند 47 تيم نجات هلال‌احمر به 1700 سيل‌زده امدادرساني كردند

شهروند| بارش برف و باران 3 استان كشور را غافلگیر کرد. شدت برف و باران به‌حدی بود که روستاییان و شهرنشینان را به محاصره خود درآورد. 230 امدادگر هلال‌احمر در قالب 47 تیم نسبت به امدادرسانی 1700 سیل‌زده اقدام کردند. این درحالی بود که نجاتگران 500 نفر را از این حادثه بارانی نجات دادند اما بر اثر اين سيلاب شديد 3 نفر نيز جان خود را از دست دادند و چند نفر ديگر نيز زخمي شدند.
از روز پنجشنبه تا ظهر ديروز 3 استان كشور را سيلاب مرگباري در بر گرفت. طي دو روز آب و بارندگي و برف شديد زندگي در 3 استان هرمزگان، كرمان و سيستان‌وبلوچستان را مختل كرد و درست يك هفته مانده به عيد نوروز مردم اين سه استان را گرفتار كرد. با بارش‌های باران و برف در اين سه استان چندين تيم امدادي هلال‌احمر وارد عمل شدند و نسبت به امدادرساني مناطق اقدام كردند. حسین درخشان، در گفت‌وگو با «شهروند» با بیان این‌که 2 شهر بندرعباس و رودان و همچنین 9 روستا تحت‌تأثیر سیل و آبگرفتگی قرار گرفتند، گفت: «175 نفر توسط امدادگران به مناطق امن منتقل شدند و نيز 3 نفر در اثر جاری شدن سیل و آبگرفتگی در این استان‌ها جان خود را از دست دادند. يكي از آنها در استان هرمزگان يك راننده وانت به علت بارندگي شديد قربانی سیل شد و بر اثر تصادف جان خود را از دست داد. در استان سيستان‌وبلوچستان نيز 2نفر جان خود را از دست دادند.
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از تخلیه آب از 140 واحد مسکونی خبر داد و گفت: «امدادگران درحال ساماندهی امور هستند. دو شهر بندرعباس و رودان بر اثر سیل دچار آسیب شده‌اند. این درحالی است که 20 روستا هم از آبگرفتگی و سیل در امان نماندند.
سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که 230 امدادگر در قالب 47 تیم نسبت به امدادرسانی 1700 سیل‌زده اقدام کرده‌اند، گفت: «امدادگران 55 نفر را در استان‌های هرمزگان و کرمان به مناطق امن منتقل کرده و آب را از 240 واحد تخلیه کرده‌اند. امدادگران 500 نفر از افراد این مناطق را که در محاصره سیل بودند، نجات داده‌اند.»
سيل در استان كرمان تلفات جاني نداشته است
ساميار جانشين شوراي مديريت بحران استان كرمان نيز در رابطه با سیل در این استان به «شهروند» گفت: «به علت بارش باران و برف شديد در كرمان 43 اكيپ امدادي شامل 119 نفر كارهاي امدادرساني را به خوبي به انجام رساندند. خوشبختانه در استان كرمان كسي بر اثر سيل جان خود را از دست نداد ولي 22نفر به خاطر تصادفات جاده‌اي بر اثر سيلاب زخمي شدند. مصدومان همگي به بيمارستان انتقال یافتند و حال همه آنها مساعد است. گشت‌هاي هوايي هم برای امدادسراني در آسمان به پرواز درآمدند.»
وي ادامه داد: «بر اثر اين سيلاب به 65 روستا آسيب وارده شده و در بخش كشاورزي نيز خساراتي به كشاورزان وارد آمده است. در این حادثه 4 پل جاده‌اي شكست و مسيرها مسدود شدند.»
در ادامه مدير هلال‌احمر استان كرمان نيز در گفت‌وگو با «شهروند» گفت: «در عملیات‌های تیم‌های نجاتگر هلال‌احمر 502 خودرو از ميان سيلاب رهاسازي شد، 124 نفر نيز اسكان داده شده است و 2‌هزار 366 نفر نيز امدادرساني شده‌اند. همچنين برنج، تن ماهي، كنسرو، روغن‌نباتي و قند نيز ازجمله اقلامي بود كه از سوي هلال‌احمر به مردم اين استان توزيع شد.»
پايان عمليات 260 امدادگر
در سيستان‌وبلوچستان
مصطفي معاون امداد و نجات استان سيستان‌ و بلوچستان نيز در درخصوص سیل و برف در استان سيستان‌وبلوچستان گفت: در این استان 14 تيم امدادي شامل 260 امدادگر به مناطق سيل‌زده در شهرستان‌هاي ايرانشهر، گناوه و خارك اعزام شدند و عمليات خود را آغاز كردند. در اين استان متأسفانه يك نفر جان خود را از دست داد ولي به شخص ديگري آسيب نرسيد. راه‌ها به علت محاصره برف مسدود شده بود كه درحال حاضر مشكلات به وجود آمده رفع شده است و كار تيم امدادي نيز به پايان رسيده است.
همچنين مدير جمعيت هلال‌احمر استان هرمزگان در ادامه گفت: در اين استان بر اثر سيل برف و باران، 17 روستا دچار مشكل شد و به امدادرساني نياز پيدا كرد. 20 تيم امداد و نجات شامل 81 نيروي امدادي نيز وارد محل‌هاي سيل زده شدند و نسبت به امدادرساني اقدام كردند. خسارات زيادي بر اثر اين سيلاب به روستاهاي سيل زده وارد شد كه كارشناسان درحال حاضر حال تخمين ميزان اين خسارات هستند. به چندين نفر نيز اسكان داده شد و چندين اقلام نيز بين سيل زده‌ها توزيع شد. كار امدادرساني همچنان ادامه دارد و نيروهاي امدادي هنوز هم درحال كمك به سيل‌زدگان هستند.


تعداد بازدید :  356